Postet avTralan på Sept 4, 2016 14:34:44 GMT
Tjen & Hør, nr. 122
Milliardærenes klanavis – 04.09.2016. Uke 35, 6. årgang. Redaktør: Tralan. Journalist: GH12009 / G. (kalleanka.se). Tjen & Hør utkommer vanligvis hver fredag. Gratis abonnement.
Nå er utgave 122 utgitt. Det gikk ikke et halvt år før denne utgaven kom, som kanskje enkelte trodde.
Vi ønsker deg god lesing!
Med beste hilsener
TJEN & HØR-REDAKSJONEN
v/redaktør Tralan
TJEN & HØR-REDAKSJONEN
v/redaktør Tralan
Innhold
» Nytt fra Donald.no Wiki
»» PapiDimmi har kuppet wikien
» Nytt fra Donaldforum
»» Det nye crewet får kritikk
»» Dette mener brukerne bør gjøres
»» Moderniseringsdepartementet foreslår
» Tilbakeblikk
»» 7 år siden RallyGT-saken
» Informasjon om annonsering i Tjen & Hør
» Tjen & Hør søker journalister
» Abonner på Tjen & Hør!
Nyhetssammendrag
* Donald.no Wiki: PapiDimmi, som er kjent for å ha lurt til seg administratorrettigheter på donald.no for flere år siden, ser nå ut til å ha greid det samme på Donald.no Wiki. Wikien er tilsynelatende overtatt av PapiDimmi, som på en eller annen måte har fått Wikia-selskapet til å gi han administratorrettigheter. Dette er ikke første gang PapiDimmi finner på lureri på inaktive wikier. Dog kan det virke som om PapiDimmi denne gangen ikke har funnet på fullt så mye tull på Donald.no Wiki.
Les mer her:
no.dono.wikia.com/wiki/Thread:5966
no.dono.wikia.com/wiki/Message_Wall:PapiDimmi
no.dono.wikia.com/wiki/PapiDimmi
* Andeby.dk: Aktiviteten på siden har sunket drastisk. Særlig Byrådet er inaktivt. Dette er noe av det Hellevad tar opp i sitt innlegg «Besked til ALLE: Brainstom over Andebys politiske fremtid! Kom med jeres foreslag!» fra begynnelsen av august. Med det har Hellevad startet en diskusjon om hva som skal skje med politikken på andeby.dk videre. Byrådet diskuterte i mai 2016 muligheten for å gjenopprette det gamle H.A.P. (Hele Andebys Politi), som før i tiden påså at folk overhodt reglene. H.A.P. var igangsatt av brukerne selv og ikke redaksjonen. Det kan virke som om diskusjonen H.A.P. har stoppet opp og at det dermed heller ikke har blitt noen gjenopprettelse. Videre så er Silas2006 kommet tilbake.
Les mer her:
www.andeby.dk/forum/Default.aspx?g=posts&t=153196
www.andeby.dk/forum/Default.aspx?g=posts&t=153187
www.andeby.dk/default.aspx?section=profile&user=Andebys_byråd&page=blog&id=20129
* Kalleanka.se: Også på kalleanka.se har aktiviteten sunket betraktelig. Kalle Planka, som var medlem på kalleanka.se for et år siden, sier at han savnet stemningen som er på kalleanka.se og har derfor nå returnert, etter at han tidligere slettet brukeren sin.
* Kvakkfnas.boards.net: Forumet er omsider oppe igjen etter å ha vært nede i månedsvis. Årsaken til nedetiden skal visstnok ha vært at Kroken har planlagt en større oppdatering, som det tydeligvis ikke ble noe av.
Kroken skriver selv følgende:
– Hei! Folkenz beklager meget for ingen update. Jeg kan lave en tøff update men vill vite hvor mange som faktisk vil ha update på forumet og forsøke ett mer aktivt forum. Håper på svar, og håper og snakke med hver av dere på skype, add meg kroken_gutten
Mens Kalleankaogco på sin side mener:
– Kroken, under tiden kvakkfnas var nerstängt försvann alla 'aktiva' medlemmar. Det finns inget kvar nu. Om du vill få nya medlemmar skulle du enligt mig lika gärna kunna göra en ny webbsida och börja om från början. Eller ge upp. Glad sommar allihop!
* Donaldforum.no: Moderniseringsdepartementet har lansert forslag til endringer i politikken. Blant det som foreslås er:
- Flytte ansvaret for etatene fra Andetinget til Regjeringen
- Valgetatsreform
- Valgreform
Les mer her: donaldforum.no/thread/3702/forslag-fra-moderniseringsdepartementet
* Donaldforum.no: The Fighter Andre foreslår endringer på donaldforum.no:
1. Flere kategorier som er tilpasset ungdom
2. Forside med nyheter
3. Grundig oversetting til norsk
4. Ny politikk – helt nye regler
5. Et crew som har TID til å være på forumet
Les mer her: donaldforum.no/thread/3741/mine-forslag-donaldforum-andre-sine
* Donaldforum.no: BIH_Pride foreslår følgende:
1. Endre designet på forumet
2. Rydde forumet
3. Appellering og samarbeid
4. Få tilbake chatten, og varsler
5. Få på plass annonser, endre logoen og seriøsitet
Les mer her: donaldforum.no/thread/3731/mine-forslag-forbedre-donaldforum
* Donaldforum.no: BIH_Pride mener at det nå er på tide å legge ned politikken og tenke nytt. I stedet for å ha et andeting ønsker BIH_Pride at det skal opprettes et råd der alle på forumet kan delta, imotsetning til Andetinget der kun folkevalgte har adgang.
Les mer her: donaldforum.no/thread/3735/erstatte-politikken
* Donaldforum.no: BIH_Pride mener at den nye forumledelsen må begynne å vise handlekraft og begynne å vurdere om de ulike moderatorene bør være med på å styre donaldforum.no videre. The Fighter Andre, Tralan, Frakken, RK4000, Trosland og Veset er enig i dette.
Les mer her: donaldforum.no/thread/3734/den-nye-administrasjonen
* Donaldforum.no: Kobe (Scream) mener det er over og ut med donaldforum.no.
– Jeg har hatt mange flotte stunder med dette samfunnet her, men det er på tide å innse at vi er det man gjerne kan kalle en "døende rase". Siden donald.no stengte sitt nettforum har det ikke vært en vekst i antall medlemmer. Siden den gang har antall medlemmer i samfunnet sunket og sunket gradvis, og har nå nådd det punktet hvor det kun er de mest dedikerte brukerne som fortsatt er med, mener Kobe.
Les mer her: donaldforum.no/thread/3743/det-er-tide-innse
* Donaldforum.no: RK4000 har startet en diskusjon om plattformspill. På RK4000s liste over gamle dataspill han har vokst opp med, finner man blant annet Crash Bandicoot, Spyro, Lego-spill, The Hobbit og Super Mario. Tralan har også kommentert at noen av spillene han har prøvd, er: The Hobbit, Harry Potter, Sonic, Rayman og Tarzan. I følge Ku-melkeren er et plattformspill et spill som «for det meste går ut på å hoppe fra en overlate (plattform) til en annen».
Les mer her: donaldforum.no/thread/3750/gode-plattformspill
* Donaldforum.no: I Andeby-forumet skriver DonaldBigFan123 at Tuomas Holopainen har lagd sanger til bortimot alle kapitlene i Skrue McDucks liv og levnet.
Les mer her:
donaldforum.no/thread/3728/skrue-mcducks-liv-levnet-musikk
www.youtube.com/playlist?list=PL37FpMuEW_fVTowyAsxhnC5FqNbxUThYF
* Donaldforum.no: Frakken foreslår å legge ned alle partier, fjerne Andetinget og oppheve alle lover. Dette mener han er nødvendig for å kunne starte helt på nytt slik at flere brukere blir motivert til å være aktive i politikken. Etter dette står valget mellom et råd for alle medlemmene eller et parlament, mener Frakken. Det er omtrent like mange som har stemt for en nullstillelse, som imot.
Les mer her: donaldforum.no/thread/3740/reset
* Donaldforum.no: The Fighter Andre lurer på hva som skal skje videre med politikken nå. RK4000 sier at vi får se det litt an, mens BIH_Pride vil legge ned politikken.
Les mer her: donaldforum.no/thread/3729/hva-kommer-skje-videre-politikken
* Donaldforum.no: BIH_Pride kritiserer det nye crewet for å ikke komme med informasjon om hva som skal skje med forumet videre. I tillegg mener han at crewet burde informert om hvorfor Pusi96 og Ku-melkeren ikke lenger er i crewet.
Les mer her: donaldforum.no/thread/3753/null-informasjon-fra-administrasjonen
* Donaldforum.no: Frakken har startet Donaldsamfundets Vernere (DSV). Han skriver:
– På ny har en utfordring gitt oss et slag i nebbet. Den gamle administrasjonen ønsket å legge ned forumet, og dermed forkaste et gammelt samfunn som har holdt kontakten, på grunn av tegneseriene om Donald Duck, i nesten et tiår. Enkelte av de mest trofaste borgerne har tatt over samfunnet, og noen mener at den eneste løsningen for at samfunnet skal overleve, er at vi glemmer Andeby.
Les mer her: donaldforum.no/thread/3733/dsv-donaldsamfundets-vernere
NYTT FRA DONALD.NO WIKI
PapiDimmi har kuppet wikien
Av: Tralan, redaktør
I 2011 var donald.no virkelig i fare. Paper Dimentio, også kjent som bare PapiDimmi, klarte å lure Redaksjonen til å gi han administratorrettigheter på siden. Kvakkmobil_313 skal ha sluttet som moderator, og etter det skal PapiDimmi ha utgitt seg for å være ham, og på den måten blitt administrator. Etter å ha skaffet seg administratorrettigheter spammet PapiDimmi i forumet og publiserte upassende bilder.
Donald.no-forumet: Dette er forumet der PapiDimmi en gang i tiden skapte bråk og rabalder. Forumet finnes ikke lenger i dag. (Bilde: Wayback Machine)
– Etter en moderator (Kvakkmobil_313) sluttet jobben som moderator, lagde jeg en bruker med et likt navn (“Kvakkmobilen_313”) og samme profilbilde som han. Jeg sente en privat melding til Redaksjonen brukeren om at jeg ville bli moderator “igjen.” Jeg trodde ikke at det ville funke, men Redaksjonen gikk fem på. De burde virkelig tatt et par sekunder på å se at jeg ikke var den personen som jeg sa at jeg var. Jeg putter ikke hele skylden på Redaksjonen, men de kunne ha stoppet det. De, naturligvis, trodde på meg og ga meg moderatorstatus. Jeg fikk tilgang til rapporterte poster, “Crew” forumet, osv., skriver PapiDimmi på wikien.
Chrisneitoffer (som senere ble sparket som moderator og utestengt) klarte imidlertid å stoppe PapiDimmi, og reddet med det dagen – men dog bare midlertidig. Nå har PapiDimmi gjort det samme igjen, bare på en annen nettside. På wikien til donald.no har PapiDimmi nå klart å få Wikia-selskapet (som leverer wiki-tjenesten til Donald.no Wiki) til å gi han administratorrettigheter. Grunnleggeren av wikien, Donaldsamler, vet ikke om saken foreløpig ifølge Tor Duck. Imidlertid kan det virke som om PapiDimmi har gjort mange nyttige ting på wikien og at han denne gangen ikke er ute etter å sabotere. Dette er ikke første gang PapiDimmi finner på lureri på inaktive wikier, men det er første gang han greier å bli admin på en wiki.
Tor Duck er en av de "lovlige" administratorene på wikien og Tjen & Hør har gjort et intervju med ham.
Hva tenker du om at PapiDimmi har kuppet Donald.no Wiki og nå har administratorrettigheter der?
– Det kom brått på, men har ikke plaget meg i det hele tatt. Donald.no Wiki har vært uten noen form for aktivitet en god stund nå, og endringene han gjør ser ut til å være gode (iallfall de jeg har sett). Hittil virker det bare å være positivt for den ellers triste wikien (som for øvrig gir meg gode minner om nettsidens glanstid). Så lenge han bruker rettighetene han nå har fått riktig går det helt fint.
Profilen til PapiDimmi på Donald.no Wiki
Til tross for at PapiDimmi ikke har ervervet administratorrettighetene på lovlig vis, har Tor Duck ikke noen planer om å gjøre noe med saken foreløpig. Etter det Tor Duck kjenner til, så vet heller ikke grunnleggeren av wikien, Donaldsamler, noe om saken enda. Dette forteller Tor Duck til Tjen & Hør.
– Hi. I’ve given you admin and bureaucrat rights on this community as you requested. You now have the tools you need to clean up, customize and maintain the wiki. [...] Please let me know if you have any questions, and good luck with your new (old) wiki!, skriver Merrystar fra Wikia-selskapet til PapiDimmi.
PapiDimmi svarte ikke annet enn:
– Thank you.
Tor Duck mener det er kritikkverdig av Wikia-selskapet å gi PapiDimmi administratorrettigheter sånn uten videre, og skriver:
– Jeg synes det var helt ruskende galt. Greit nok at han vil bli administrator, men en av partene burde spurt en av de allerede eksisterende administratorene først. Jeg vet ikke om Wikia-organisasjonen har en policy for å gi wikier videre hvis den holder seg inaktiv en stund, men det virker likevel feil. Nå vet jeg dog ikke så mye om verken Wikia eller hva som ligger til grunne for avgjørelsen.
Tor Duck, en av administratorene på Donald.no Wiki, er kritisk til at Wikia har gitt PapiDimmi administratorrettigheter.
Selv om Wikia har gjort en gedigen bomert, så er det ikke tvil om at PapiDimmis bidrag til wikien også er nyttige. Faktisk kan det virke som om PapiDimmi ikke er ute etter å lage bråk denne gangen, og det er ikke kjent at PapiDimmi har sabotert noen av wikiartiklene foreløpig – selv om han har mulighet til det. Blant endringene han har gjort er å legge til en subjektiv beskrivelse av hva som skjedde på donald.no den gang han lurte til seg administratorrettigheter.
– Brukere har i en lang årrekke skrevet om seg selv på wikien, så at PapiDimmi gjør det er absolutt ikke noe å gå etter. Det blir selvfølgelig subjektivt, men Donald.no Wikia har aldri vært fri for subjektivitet. Det har vært en kilde for informasjon, ikke nødvendigvis (dessverre) en kilde for 100 % objektiv informasjon. Jeg kikker innom en gang i blant, sier Tor Duck.
Tor Duck har ingen formening om hva som skal skje med wikien videre. Det er en kjent sak at wikien har lidd av inaktivetet lenge.
NYTT FRA DONALDFORUM.NO
Det nye crewet får kritikk
– Det er nå flere dager siden Smash overtok Donaldforum.no, og vi har fått null informasjon om hva som kommer til å skje videre med Donaldforum.no. I tillegg har vi fått null informasjon om hvorfor Pusi96 og Ku-melkeren ikke lenger er i administrasjonen. Om man ikke får informasjon fra de som leder forumet, kommer dette forumet til å synke ytterligere, skriver BIH_Pride i sitt innlegg "Null informasjon fra administrasjonen".
Det er nå gått to uker siden Taco Duck og G. overtok Donaldforum. Det heter seg at Taco Duck står bak sponsingen mens G. har ansvaret for selve styringen. Kritikken har imidlertid ikke latt vente på seg. Mange er skeptiske til at Taco Duck skal være den øverste lederen på Donaldforum, og mener at han ikke er egnet til den jobben. Men nå er det i tillegg kommet kritikk fra BIH_Pride om at crewet er for dårlig til å gi ut informasjon. BIH_Pride er kjent for å ha vært kritisk til den forrige ledelsen på Donaldforum.
BIH_Pride kritiserer den nye ledelsen av Donaldforum
Pusi96 og Ku-melkeren er fjernet fra crewet og har ikke lenger moderatorrettigheter på donaldforum.no. Veset, grunnleggeren av Donaldforum og tidligere administrator på forumet, er nedgradert til moderator. Amore var også medlem av crewet tidligere inntil hun slettet brukeren sin. Crewet består nå av Kong Taco Duck og G. som de eneste administratorene, og Tor Duck, Veset og RK4000 som moderatorer.
Taco Duck svarer ikke annet enn at de må diskutere planene fremover først før de kommer med informasjon. Når det gjelder det at Ku-melkeren og Pusi96 er ute av crewet, virker det som om Taco Duck ikke vil blande seg opp i dette. Han antyder likevel at det er noe spesifikt som har skjedd som gjorde at de ble avsatt. Ifølge Taco Duck er det bare han selv, G. og to andre som kjenner til hva dette er. Både Ku-melkeren og Pusi96 kommenterer at de ikke vet hvorfor de er sparket. Ku-melkeren kommenterer senere at det Taco Duck viser til, som angivelig skal være grunnen til at han og Pusi96 er sparket, er noe som har skjedd på en chatt på Facebook.
G. på sin side mener BIH_Pride må være tålmodig og at det vil komme informasjon, mens BIH_Pride mener at Pusi96 og Ku-melkeren burde få vite hvorfor de er sparket.
– Aner ikke hvorfor jeg ikke er i administrasjonen lengre selv, regner med at dere ikke er fornøyd med mitt arbeid av en eller annen grunn. Det er nå bare sånn det er. Håper derimot at hvis det skal fortelles hvorfor noen plass så får jeg det privat, for jeg liker ikke at sånt blir sagt til alt og alle uansett hva det er, skriver tidligere administrator Pusi96.
Ku-melkeren bekrefter også at han heller ikke vet noe, annet enn at det skulle skje en omorganisering. G. beklager dette og sier at det er fordi det enda ikke har skjedd noen større synkronisering innad i administrasjonen.
Dette mener brukerne bør gjøres
Hva Andre mener
– Ettersom at vi har fått nye eiere på forumet, så tenkte jeg at dette vil være en perfekt anledning å presentere mine egne og personlige forslag til hvordan man få dette forumet til og kanskje bli litt bedre.
The Fighter Andre
Det skriver The Fighter Andre. Han ramser opp i fem punkter hva som bør gjøres med forumet:
1. Flere kategorier som er tilpasset ungdom
2. Forside med nyheter
3. Grundig oversetting til norsk
4. Ny politikk – helt nye regler
5. Et crew som har TID til å være på forumet
Andre mener at på et ungdomsforum må det være noe å snakke om, og vil ha forumkategorier om kropp og helse, utdanning, bøker og filmer, sosiale medier og teknologi, kunst og liknende. Da mener Andre at alt vil bli mer systematisert. Videre mener Andre at en egen forside til forumet er nødvendig hvis Donaldforum skal holde en profesjonell standard.
Andre er i likhet med mange andre imot bruk av engelske ord og uttrykk på et norsk forum. Han ønsker derfor at hele forumet skal oversettes grundig til norsk. I dag er mesteparten av forumet på norsk, men det er noe engelsk gjemt her og der likevel. Det er imidlertid ikke bare engelsk-en Andre vil bli kvitt. Han foreslår også å fjerne den gamle politikken og de gamle reglene og innføre en helt ny politikk og helt nye regler.
– Jeg syns personlig at den forrige politikken var alt for streng, og hadde for lite aktivitet. Husk at det er brukerne som kan styre politikken selv. Vi kan finne opp hva vi vil der. Man trenger nødvendigvis ikke å ha et parlament, så mye lover osv. - vi kan finne på vårt helt eget system om politikken og reformere den som vi ikke har gjort før, mener Andre.
Til slutt kommer Andre inn på at det viktig at crewet faktisk har tid til å være på forumet. Crewet må være innom ikke bare en gang i uka, men gjerne flere ganger. Bare personer som vet de har tid til å sjekke forumet med jevne mellomrom, bør få sitte i crewet. Dog skal det være lov å ta ferie. Det mener The Fighter Andre.
Hva Kobe (Scream) mener
Scream mener det er over og ut med dofo-dono-nettsamfunnet, skal man tro det han skriver:
– Håper noen kjenner meg her inne, pleide å være her (og på "DoNo") under navnet "Scream". Jeg har vært et medlem av flere norske donald duck samfunn siden jeg registrerte meg på Donald.no i 2007. Siden den gang har jeg vært aktiv fra tid til annen, med ganske store pauser innimellom. Som også sikkert mange andre ble jeg utrolig skuffet når redaksjonen valgte å stenge ned Donald.no's forum. Jeg visste ikke hvor jeg skulle gå for å finne det samfunnet jeg hadde vært en del av i mange år men ble ekstremt lettet da jeg så dette forumet. Jeg har hatt mange flotte stunder med dette samfunnet her, men det er på tide å innse at vi er det man gjerne kan kalle en "døende rase".
Scream (Kobe)
Som Scream påpeker har det ikke vært noen vekst i antall medlemmer etter at forumet forsvant fra donald.no. Tvert i mot har antall medlemmer sunket gradvis, noe som har resultert i at bare de mest dedikerte brukerne fortsatt er med. Scream har ikke noe imot at Smash (Taco Duck) har overtatt, men sier likevel at han ikke skjønner vitsen, i og med at forumet uansett ikke kommer til å leve særlig mye lenger. Det er en grunn til at Veset velger å si takk for seg og en ny ledelse vil ikke hjelpe forumet ut av krisen, mener Scream. Han mener at de ulike brukernes planer om hvordan få flere medlemmer virker å være overambisiøse. De som i dag er aktive på donaldforum.no er de siste, og det vil ikke komme nye medlemmer.
– Jeg foreslår at de som er her nå har det fint sammen med hverandre til de bestemmer seg for at det er på tide at forumet stenges ned. [...] Det er jævlig trist å se samfunnet jeg en gang var en del av dø ut sånn som dette men det er uungåelig. Håper alle sammen her inne har det fint fram til forumet stenges ned, dere er alle fin-fine mennesker, skriver Scream avslutningsvis.
Hva Frakken mener
– Vi har gått litt frem og tilbake nå i det siste, og etter at mange brukere sluttet som følge av at den nye administrasjonen tok over, har politikkens aktivitet sunket betraktelig. For å motivere flere brukere til å fortsette å være aktive i politikken, trenger vi å starte på nytt. Jeg foreslår at vi legger ned alle partier umiddelbart, Andetinget fjernes og alle lover som er innført av Andetinget oppheves. Etter dette burde vi bestemme om vi skal starte opp et råd, der alle kan være med å bestemme, eller om vi skal ha et parlament, som vi har hatt tidligere, der en valgt gruppe medlemmer styrer. Politikken er en av hovedgrunnene til at jeg og mange andre befinner seg på siden. Om vi skal holde på, eller klare å øke medlemstallet, er vi nødt til å beholde politikken på en eller annen måte. Den er viktig på mange måter, fordi det gir medlemmene mulighet til å påvirke det som skjer på siden. Som Donaldforums statsminister håper jeg at vi fortsatt kan ha gode debatter, interessante valg, og mer politisk aktivitet, men jeg forstår om folk etter mange år har gått lei, mener Frakken.
Frakken
Andre er enig med Frakken, mens Galaniitoluodda ikke har noen formening om saken:
– Jeg personlig kommer ikke til å delta i en ny politikk, og vil heller legge ned politikken for godt, men for all del, hvis dere har lyst å fortsette så kan dere det, mener Galaniitoluodda.
Hva BIH_Pride mener
1. Administrasjonen
Om crewet har BIH_Pride uttalt følgende:
– Den nye administrasjonen må begynne å vise handlekraft og begynne å vurdere om de ulike moderatorene bør være med å styre Donaldforum videre. Det er ingen hemmelighet at flere av moderatorene har vært med i en del konflikter og brutt forumreglene flere ganger. Disse moderatorene bør vurderes om de skal fortsette som moderatorer på Donaldforum.no. Jeg anbefaler at enkelte moderatorer byttes ut med nye folk, som kommer til å gjøre at Donaldforum.no blir et fresht sted å være. Hvem som skal byttes ut, bør Smash og G. avgjøre i et hemmelig møte, der ingen av moderatorene er med.
2. Erstatte politikken med et råd
BIH_Pride vil ha politikken (Andetinget, regjeringen, etatene osv.) nedlagt, og at det i stedet opprettes et råd der alle medlemmene kan delta.
– Det er på tide å endre politikken totalt. Politikken har lenge vært et inaktivt sted og et sted der det foregår mange krangler. Man stemmer på de man er venn med, og ofte er det slik at de samme folka sitter i regjeringen eller Andetinget. Det er på tide å nedlegge politikken og tenke nytt, mener tidligere statsminister BIH_Pride.
I stedet for politikken vil altså BIH_Pride ha et råd, der alle kan gi forslag til hvordan forumet kan bli best for alle. Ingen skal bli utelatt fra dette rådet. Rådet skal være et sted man kan diskutere forumet på en sivilisert og effektiv måte. BIH_Pride mener at hvis 3/4 av Rådet er enig om noe, så bør crewet innrette seg etter dette. Men også ellers kan Rådet gi crewet en pekepinn om hvilken retning samfunnet bør bevege seg i.
3. Endre designet på forumet
En ny identitet er viktig, ifølge BIH_Pride. Det nåværende designet mener han mangler en eller annen form for sjel, da det er for nøytralt. Det forrige designet likte BIH_Pride bedre. Likevel foreslår BIH_Pride ikke å ta tilbake det gamle, men heller lage et helt nytt design som kombinerer det gamle og det nye. Crewet har nå skiftet tilbake til det gamle designet.
4. Rydde forumet
I dette punktet kommer BIH_Pride inn på følgende:
- Om oss-seksjonen er forsvunnet
- Det finnes ingen info om hvem som er med i crewet
- Reglene er rotete
- Noen av navnene på forumkategoriene bør endres (bl.a. bør navnet Avslapningsrommet forkastes)
- Vi bør ikke kopiere donald.no
- Andeby-forumet bør flyttes lenger ned
5. Appellering og samarbeid
Crewet bør få medlemmene til å hjelpe til med å få inn nye folk og skape et godt samfunn. Blant annet nevner han at stillinger som PR-ansvarlig og medvenn bør opprettes.
6. Få tilbake chatten og varsler
Veset fjernet chatten siden den ikke ble brukt. Nå vil BIH_Pride ha den tilbake, men ikke som en del av forumet. Chatten kan være på en annen side, som linkes til fra Donaldforum. I tillegg foreslår han å ha varsler som dukker opp uten at man må klikke seg inn på en spesifikk side for å se dem.
7. Få på plass annonser, endre logoen og seriøsitet
Annonser er nødvendig for å drive forumet, mener BIH_Pride. Han liker ei heller den nåværende logoen til Donaldforum, men den forrige likte han. I tillegg mener BIH_Pride at forumet må bli mer seriøst. Et barnslig forum tiltrekker seg ikke nye folk, mener han. Dette med seriøsitet har vært et veldig omdiskutert tema opp igjennom årene. Før mente man at politikken var blitt for seriøs. Senere, når det var kaos i politikken, mente man også at mindre seriøsitet kunne være løsningen.
Moderniseringsdepartementet foreslår
I midten av august, nærmere bestemt den 16., lanserer Moderniseringsdepartementet (med Galaniitoluodda som moderniseringsminister) sine forslag for endringer i politikken. I regjering sitter Ny Kraft og NED, og inntil nylig var det Benboy selv som var statsminister. Men bare fire dager etter at Moderniseringsdepartementet lanserte forslaget velger Benboy å stikke av fra Donaldforum, og har etter det ikke vært sett der.
"Hei yo allesammen følte meg tvunget til å skrive et hadeinnlegg siden forumet forsvinner og jeg ikke blir med dere videre på et nytt forum
Siden alle lagde takk til-liste på dono lager jeg en her og så så spesielt takk til Galaniitoluodda Tor Duck yayo og lisell (ork å finne ut brukernsvnet hennes)
EDIT: Frakken er statsminister frem til 7. september"
Dette skriver Benboy i forumet den 20. august.
Benboy har sluttet
Forslaget fra Moderniseringsdepartementet er delt i tre deler:
1. Flytte ansvaret for etatene fra Andetinget til Regjeringen
2. Valgetatsreform (forventet ferdig innen 20. august)
3. Valgreform (forventet ferdig innen 3. september)
Moderniseringsdepartementet oppgir Valgetatsreformen skal være ferdig innen 20. aug. mens Valgreformen skal være ferdig innen 3. sept. Det kan virke som om de ikke har klart å overholde disse fristene. I alle fall er ingen reformer publisert i forumet. Av de tre nevnte forslagene ser det ut til at bare det første er ferdig.
Moderniseringsdepartementet ønsker altså å flytte ansvaret for etatene fra Andetinget til regjeringen. Grunnlovens § 27 fastslår i dag at etatene er underlagt Andetinget, men dette ønsker Galaniitoluodda å få endret på.
Moderniseringsminister Galaniitoluodda vil ha etatene underlagt regjeringen i stedet for Andetinget.
– Det foreslås at etatene i stedet blir underlagt Regjeringen ved ulike departement. Formålet og de ansatte til hver etat vil da defineres av Regjeringen. Dette vil si at det er Regjeringen som har ansvaret for å velge ansatte til etaten. Det vil være opp til den sittende Regjeringen ved det aktuelle departementet hvordan de ønsker å organisere dette, inkludert hvor mange ansatte etaten skal ha og når, hvor ofte og hvordan disse skal velges. Dersom man skulle være misfornøyd med en etats ansatte, skal man ha muligheten til å sende inn et mistillitsforslag til Andetinget. Nærmere bestemmelser for mistillitsforslag er å finne i Frsl. § 19, skriver Galaniitoluodda.
Etter det Tjen & Hør har klart å finne ut er Valgetaten og Dofobanken de eneste etatene på Donaldforum i dag.
TILBAKEBLIKK
7 år siden RallyGT-saken
For 7 år siden, nærmere bestemt på kvelden den 23. april 2009, skal RallyGT ha forsøkt å hacke flere brukere på donald.no (krue Man, Donald Dilla95, Martin 10, Kjæledyret og Pusi96). Luren95 skal imidlertid ha sendt RallyGT en e-post som automatisk slettet hackeprogrammet til RallyGT, noe som reddet dagen den gang. Ifølge Yb så hadde RallyGT og Luren95 spilt Pokemon-kamp på Gameboy mot hverandre, og så tapte RallyGT. Dette skal ha vært grunnen til at RallyGT satte i gang med hackeangrepet.
Dette er det innlegget man vanligvis viser til når man snakker om RallyGT-saken:
TIL DERE SOM SÅ INNLEGGET TIL RALLYGT4 I GÅR KVELD| Luren95
Postet: 24.04.2009 15:29
Der stod det **************************** Luren!
"Jeg satt hjemme å ventet på at min Password Hack skulle finne ut av passordet til Skrue Man, Donald Dilla95, Martin 10, Kjæledyret og Pusi96.
Da fikk jeg en e-post fra Luren, jeg åpnet den og den fjernet hele Password Hack programmet mitt! Og jeg som har brukt 2650 kr på den!!!!
*************** ta deg Luren!
Nå lurer dere kanskje på: - Sendte du han et virus som slettet alt eller?
Da kan jeg svare med: - Jeg fant det Password Hack programmet han hadde brukt, lastet ned en fil som skulle automatisk etter han hadde åpnet e-posten han fikk fra meg avinstallere hele hackeprogrammet!
Mange år etterpå avslørte Luren95 at hele saken bare var oppsinn, og at det var noe han hadde diktet opp. Folk trodde på dette og la saken bak seg. Men etter en stund så kom det en ny avsløring: Ghost_Soldier, som angivelig skulle være RallyGT, innrømte at hackeangrepet ikke var oppspinn likevel, selv om Luren95 hadde hevdet det. Han sa at han hadde bestukket Luren95 til å lyve for han, slik at han fikk forbedret omdømmet sitt på donald.no. Men nå ønsket han at sannheten skulle komme ut.
– Samvittigheten min er ikke lenger prikkete, den er kullsvart. Jeg er ikke blackhat lenger, nå er jeg heismontør lærling. Jeg synes det er på tide jeg snakker. Jeg er desverre ikke noe flink til å snakke, derfor vil jeg la dette bildet snakke for meg, skrev RallyGT den gangen.
Hvor mye penger RallyGT hadde bestukket Luren95 med, ville han ikke kommentere.
Yb er blant de som mener at hele saken er oppspinn, selv om Ghost_Soldier hevder det motsatte. Tralan har i tillegg publisert et innlegg som tyder på at Luren95 også kan ha hacket noe.
Går det ann??!!| Luren95
Postet: 09.05.2009 16:21
Jeg ventet i to timer på at hackeprogrammet mitt skulle hacke SuperSS. Og for cirka 5 minutter siden kom det opp en melding: "Passord to hard to hack"Jeg bare lurer på: Går det ann??!!
---
Jeg har klart det igjen! Hacking is my life! <3
Informasjon om annonsering i Tjen &Hør
Tjen & Hør tillater nå annonser, både tekst- og bildeannonser, men ikke animasjoner (GIF). Selv om det er et pengesystem på donald.no innført av brukerne selv, har vi i Tjen & Hør valgt å holde hos utenfor dette; noe som gjør at vi naturlig nok ikke kan motta betalinger i form av DOK (eller annen valuta). Vi har derfor bestemt at alle annonseringer i Tjen & Hør skal være gratis. Siden Tjen & Hørs journalister jobber frivillig og uten lønn er det ikke noe behov for at avisen skal ha inntekter.
Av hensyn til leserne vil det ikke være mer enn 3 bildeannonser og 10 tekstannonser om gangen (det kan gjøres unntak dersom det er få tekstannonser). For at det ikke skal bli de samme som har annonse i Tjen & Hør hver uke vil annonsene skiftes ut regelmessig. Har man en bildeannonse kan den maksimalt være med i 3 utgaver av Tjen & Hør, men har man en tekstannonse kan det være med i 6 uker til sammen. Etter at annonseringsperioden er over må det gå minst to uker før den samme annonsen kan trykkes igjen, men dersom andre førstegangsannonsører også vil ha sine annonser på trykk, vil disse prioriteres fremfor tidligere annonsører. Likevel kan det gjøres unntak, og er det behov for å ha annonsen lenger kan annen avtale gjøres med Tjen & Hør-redaksjonen.
En privatperson kan ha to tekstannonser eller en bildeannonse, men ikke begge deler. Det samme gjelder bedrifter. Tjen & Hør forbeholder seg retten til å nekte å trykke en annonse hvis den bryter med reglene, hvis det ikke er plass til den eller av andre særskilte grunner. Tekstannonser bør ikke være på mer enn 5 linjer. Det er lov å ha tekst- og bildeannonser med link. Forespørsler om annonsering i Tjen & Hør skal sendes til redaktøren via PM. En undersøkelse viser også at de fleste er positive til annonser.
Tjen & Hør
SØKER JOURNALISTER
SØKER JOURNALISTER
Sitter du inne med en god historie, ønsker du at andre skal se dine artikler eller har du hodet fullt av fantasier? Nå trenger Tjen & Hør akkurat DEG! Vil du dikte opp absurde nyheter fra Andeby eller en sportssending som aldri har funnet sted? Eller har du en god vits på lager? Nå har du muligheten til å få jobb som journalist, hvor du kan skrive om akkurat hva du vil!
Tjen & Hør er den eneste gjenværende klanavisen i Milliardærene og en av de få avisene som fortsatt er i drift etter at forumet ble lagt ned på donald.no, men også før forumet forsvant var Tjen & Hør blant de mest populære og største avisene på donald.no. Vi har nytt fra donald.no, kalleanka.se, andeby.dk, klanene og donaldforum.no, intervjuer, vitser og quizer. Nå kan du ha muligheten til å få jobb i en av donald.nos beste aviser! Tjen & Hør har vanligvis ukentlige utgivelser. Tjen & Hør er også den eneste avisen som utgis på donald.no, andeby.dk, kalleanka.se og fora tilknyttet donald.no.
Søkeren velger selv hva han/hun vil skrive om, så lenge det ikke allerede er tatt. Søkeren bør beherske rettskriving brukbart. Det er ikke krav om at man må ha tilhørlighet til milliardærene for å kunne være ansatt i avisen. Interesserte bes sende forespørsel på PM. Per i dag er det tre ansatte i Tjen & Hør, men det har vært tider der det har vært ti ansatte. Avisen ble opprinnelig startet i 2010, men ble lagt ned i 2011 og startet opp igjen i 2013. Den første redaktøren var meg, Tralan. Den andre redaktøren var Maricify, og den tredje var Anthonomic. Den nåværende redaktøren er meg igjen.
Søknad sendes på PM til redaktøren. Du må skrive en prøvetekst om en valgfri nyhet, og oppgi hva du generelt vil skrive om (for eksempel vitser, anmeldelser, nyheter fra kalleanka.se eller liknende).
Abonner på Tjen & Hør!
Abonnement er gratis og uforpliktende. Få ferske nyheter fra donald.no, andeby.dk og kalleanka.se rett i innboksen!
Abonnementer får varsel på PM når en ny utgave er kommet ut.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Abonnenter på Tjen & Hør er: Maricify, Erik1998, Kommandør_Simi, Donaldleseren123, Klein2303, Trosland, BIH_Pride, DonaldBigFan123, voffi3, Rufusa, Besserwizzeren, Andre1456, starship1, Benboy, KRI2001, Fantonald0#2, Gala2002, Lisell, Sherlock_Scones (andk), GumleAnden (andk), Emma14 (andk), Fun_PV_Duck (andk), Lukas22 (kase), ox-fille (kase), ogeboy_22 (kase), kalleankaochco (kase) og tobias_alm (kase). Vil du abonnere på Tjen & Hør? Send PM til redaktøren. Abonnement er gratis og uforpliktende. Abonnementene får varsel med link når en utgave er lagt ut. Send gjerne inn leserinnlegg til Tjen & Hør. Kunne du tenke deg å jobbe for Tjen & Hør? Send PM til redaktøren