Postet avTralan på Sept 2, 2016 18:56:02 GMT
18 000 ORD
TJEN & HÃR, nr. 121
Milliardærenes klanavis â 27.08.2016. Uke 34, 6. Ã¥rgang. Redaktør: Tralan. Journalist: GH12009 / G. (kalleanka.se). Tjen & Hør utkommer vanligvis hver fredag. Gratis abonnement.
Forrige utgave av Tjen & Hør ble utgitt 24. oktober 2015. Det er nesten et år siden. Forrige gang det gikk så lang tid mellom utgivelsene, var da Tjen & Hør ble lagt ned 23. august 2011, etter at det ikke hadde kommet noen utgivelse på et halvt år. Og, jeg må innrømme at jeg har fundert på om det ikke har gått denne veien nå også, at Tjen & Hør skulle bli lagt ned.
Da jeg har vært opptatt med andre ting, har jeg rett og slett ikke hatt tid til å skrive Tjen & Hør. Vi har heller ikke hatt overflod av journalister, så da har det vært vanskelig å få det til å gå rundt. Når man først har kommet ut av rutinen med å utgi en avis en gang hver uke, er det i tillegg vanskelig å komme inn igjen. Likevel kan det være ganske artig å skrive på avisen når man først har kommet i gang. Men det er det å komme i gang med arbeidet, som er det vanskelig.
Når neste utgave kommer tørr jeg ikke love noe om. Men denne uken er i alle fall utgave 121 utkommet. I denne utgaven har vi inkludert en rekke intervjuer med personer som sto sentralt i det politiske kaoset på donaldforum.no. Disse intervjuene har ikke vært publisert tidligere. Selv om det politiske kaoset nå er gammelt nytt, har jeg valgt å ta det med som et tilbakeblikk.
Vi ønsker deg god lesing!
Med beste hilsener
TJEN & HÃR-REDAKSJONEN
v/redaktør Tralan
TJEN & HÃR-REDAKSJONEN
v/redaktør Tralan
Innhold
» Nytt fra donaldforum.no
»» Nye turbulenser for dofo-forumet
»»» Reserveforaene
»»» Forumet oppe igjen
»»» Permanent nedleggelse
»» â Ny Kraft kom til makten pÃ¥ uærlig vis
»»» Har FRAM drevet med skittent spill?
»»» Reaksjoner og hva Beatles mener
»» â SmÃ¥tinget ble hacket
»»» Kritikk og reaksjoner
»» Tilbakeblikk: 2015 â Politisk kaos
»»» Intervjuer om politikkaoset
»»» Spionasje mot partiet MAX
»»» Spionasje mot Ny Kraft
»» Valgseier til FRAM i vintervalget 2015-2016
» Informasjon om annonsering i Tjen & Hør
» Tjen & Hør søker journalister
» Abonner på Tjen & Hør!
Nyhetssammendrag for tidsperioden fra oktober 2015 til august 2016:
* Donaldforum.no (24. okt. 2015): Statsminister Lisell får kritikk for å kalle folk duster.
Les mer: donaldforum.no/thread/2009/statsministeren-kaller-folk-duster
* Donaldforum.no (26. okt. 2015): Ifølge Anorakken var det på følgende måte at det politiske kaoset begynte:
1. Gala postet innlegg fra en facebook-samtale mellom ham selv og Lizz.
2. Lizz syntes det var barnslig, men forstod hvorfor Gala kunne gjøre barnslige ting, siden han er 13 år.
3. Jeg reagerer på at Lizz synes det er forståelig hvordan 13-åringer selvfølgelig gjør barnslige ting.
4. Patrick og Prido blir med i diskusjonen for å forsvare Gala.
5. Yayo og B blir med i diskusjonen for å forsvare statsminister Lizz.
6. Politikken forandres kjapt til et komplett kaos.
Les mer: donaldforum.no/thread/2031/yayo-lizz-andre-forst-ertingen
* Donaldforum.no (nov. 2015): Smartingenes klanuke ble feiret.
* Donaldforum.no (8. nov. 2015): Moderat får nok og krever nyvalg.
Les mer: donaldforum.no/thread/2133/nok-er
* Donaldforum.no (16. nov. 2015): Andre innkaller til hakkespettmøte 29. november, med tre saker på angendaen: Hakkespettboken, prosjekter og aktiviteter og annet
Les mer: donaldforum.no/thread/2206/innkalling-til-hakkespettm-te-november
* Donaldforum.no (22. nov. 2015): BIH_Pride avslører hva som har skjedd bak kulissene i regjeringen utgått av MAX og Frihetspartiet (som kollapset). Han hevder at Frihetspartiet brøt kontrakten de inngikk med MAX.
Les mer: donaldforum.no/thread/2238/enda-et-mislykket-fors
* Donaldforum.no (des. 2015): BIH_Pride vil ha renten ned. Kroken på sin side vil ha renten opp.
Les mer:
donaldforum.no/thread/2405/renten-ned
donaldforum.no/thread/2410/rentene-opp
donaldforum.no/thread/2418/48-timer-har-renten-fortsatt
* Donaldforum.no (27. des. 2015): Tralan innkaller til det første fellesmøtet for klanene noensinne. Dessverre ender det med en stor konflikt mellom Skurkene og resten av klanene, der Skurkene hevder at de boikotter møtet fordi de er blitt behandlig dårlig og utestengt fra fellesskapet. Møtet blir avholdt uten Skurkene. Flere mener at Skurkene overreagerer, men mafiabossen mener at det var en avgjørelse som ble tatt i fellesskap i Skurkene, og at hun ikke kunne svare på hvorfor de andre skurkene valgte å boikotte.
Les mer: donaldforum.no/thread/2492/fellesm-te-klanene
* Donaldforum.no (28. des. 2015): Beatles kritiserer det politiske kaoset som råder på donaldforum.no, og spør retorisk hva politikens fedre ville tenkt om dagens situasjon.
- Det er fem og et halvt år siden jeg begynte min politiske karriere på donald.no. Siden da har jeg sett mye rart. Regjeringer uten noe som helst aktivitet, STORE krangler, dramatiske koalisjonsskifter, politikere i følelsesmessige berg-og-dalbaner, voldsomme raseriutbrudd - men den har aldri vært så skakkjørt som den er nå.
Les mer: donaldforum.no/thread/2511/ville-politikkens-fedre-dagens-situasjon
* Donaldforum.no (28. des. 2015): FRAM gjenopprettes og omtaler seg selv som politikkens redning.
Les mer: donaldforum.no/thread/2514/politikkens-redning
* Donaldforum.no (2. jan. 2016): Crewet får kritikk for å håndtere personopplysninger dårlig. Samtidig avsløres det at Dofobanken har hatt muligheter til å spionere på klanene.
Les mer:
donaldforum.no/thread/2604/crewet-og-personopplysninger
donaldforum.no/thread/2603/dofobanken-kan-skjer-andre-klaner
* Donaldforum.no (9. jan. 2016): Beatles' femte regjering utgått av FRAM og MAX trer formelt inn, etter å ha vunnet andetingsvalget.
Les mer: donaldforum.no/thread/2715/beatles-femte-regjering
* Donaldforum.no (17. jan. 2016): De offisielle reglene for klanene (som ikke gjelder Skurkene) trer i kraft.
Les mer: donaldforum.no/thread/2771/offisielle-regler-klanene
* Donaldforum.no (29. jan. 2016): Skurkenes mafiaboss Amore, som også var administrator på det tidspunktet, mistenkes for å spionere på de andre klanforaene og snoke i dem. BIH_Pride presenterer bevis for dette i forumet. Amore legger ut passordet sitt i forumet slik at enhver som vil selv kan logge inn på brukeren hennes og sjekke hvorvidt hun har adgang til klanforaene. Enkelte mener at dette er en drastisk ting å gjøre med tanke på at hun var administrator. Pusi96 sperrer brukeren ganske fort.
Les mer:
donaldforum.no/thread/2886/avsl-ring-om-klanforumene
donaldforum.no/thread/2889/kj-alle-sammen-venner-fiender
donaldforum.no/thread/2892/hvorfor-vi-burde-videre
donaldforum.no/thread/2888/hvor-stor-tiltro-har-redaksjonen
donaldforum.no/thread/2891/min-mening-om-saken
donaldforum.no/thread/2896/offisiell-beklagelse
* Donaldforum.no (feb. 2016): BIH_Pride blir utestengt midlertidig. Det blir et gedigent spetakel rundt dette, og forumledelsen innrømmer til slutt at de har gjort noen feil, bl.a. at de delte e-posten til BIH_Pride med en tredjepart. Det blir opprettet en hemmelig motstandsbevegelse mot forumledelsen, men Benboy lekker informasjon om bevegelsen til forumledelsen, og motstanden blir etter det avlåst. RK4000 blir utnevnt til ny moderator. Den såkalte idiot-regelen ("Det er ikke lov å oppføre seg som en idiot.") får kritikk.
Les mer:
donaldforum.no/thread/3021/avsl-ring
donaldforum.no/thread/3066/forslag-til-administrasjonen?page=5
donaldforum.no/thread/3106/underskriftskampanje-fjerne-idiot-reglen
donaldforum.no/thread/3109/ang-ende-administrasjonen
* Donaldforum.no (7. feb. 2016): Skurkene avholdt møte og referatet ble i ettertid publisert i forumet.
Les mer: donaldforum.no/thread/2955/referat-skurkem-tet-07-02
* Donaldforum.no (21. feb. 2016): Amore mistenkes for å ha skrevet stygge ting om BIH_Pride på Dofo-wikien. Det blir publisert bevis for dette, men Amore tilbakeviser det og mener det må ha vært en teknisk feil.
- Jeg er meget skuffet over enkelte nå. Har ikke vært så skuffet over noen på Dofo, i hvert fall ikke på en god stund. I dag hadde Du Bestemmer sin første wiki-kveld. Vi fikk utrettet mye og enkelte skrev mange gode artikler. Det var derimot ikke alle som bidro like positivt, mente Galaniitoluodda.
Les mer:
donaldforum.no/thread/3055/avsl-ring-om-wikien
donaldforum.no/thread/3054/vedr-rende-wikien-og-sabotasje
* Donaldforum.no (9. mars 2016): Andre mener at Andetinget er for lite organisert, kun bør ha styring over politikken og politikkforumet og at Andetinget ikke bør kunne kreve for mye.
Les mer: donaldforum.no/thread/3201/andetinget-er-lite-organisert
* Donaldforum.no (1. april 2016): Forumledelsen hevder at de skal legge ned politikken på donaldforum.no, og de fjerner midlertidig politikkrommet. Det viser seg senere at dette var en aprilspøk, men før dette kommer frem, blir det startet en boikott mot nedleggelsen av politikken. Som om det ikke var nok, blir det også startet en boikott mot boikotten.
- Vi har kommet frem til at det beste for trivselen her på forumet er å legge ned politikken. Dette var en vanskelig avgjørelse å ta, men vi føler dette er det eneste riktige å gjøre. Politikken her på siden har ført til alt for mange fiendskap, samt unødvendige krangler som vi vil bli kvitt, skriver Pusi96.
Les mer:
donaldforum.no/thread/3303/politikken-legges-ned-aprilsnarr
donaldforum.no/thread/3306/boikotte-donaldforum
donaldforum.no/thread/3308/boikott-av-boikotten
donaldforum.no/thread/3114/stemningen-donaldforum
* Donaldforum.no (29. april 2016): Statsminister Beatles kunngjør at lovpakken (som blant annet omfatter grunnlovsforslaget) er ferdigstilt, og det innen fristen. Dette er imidlertid ikke visestatsministeren enig i. BIH_Pride mener at lovforslaget ikke er ferdig, og at fristen er gått ut. Regjeringen får kritikk for dårlig kommunikasjon.
Les mer: donaldforum.no/thread/3381/donaldforum-nos-lover-er-klare
* Donaldforum.no (16. mai 2016): BIH_Pride mistenker Kval for å være Frakken. Samme dagen poster Amore følgende innlegg:
JEG ER EN ENHJÃRNING
For spiller det egentlig noen rolle hvem folk sier de er og hvem de er?
NEI!
Dette er intrernett for alt jeg vet er ingen den de sier de er, men det er greit for internett skal være et fristed.
Et sted der du kan skape en ny deg. Og så lenge det ikke er noen sketchy eller creepy greier så er det greit.
Man kan ha grunner til å ønske å glemme sin egen hverdag litt å gjømme seg bort, eller så gjør man ikke det.
Jeg bryr meg ikke. Enten du er "privat" eller "offentlig" med informasjonen om deg selv.
Det er ditt valg og ingen skal kreve at det tas fra deg!
For som enhjørning er jeg veldig lei av at det diskuteres hele tiden om hvem folk er osv.
Folk må da få være dem de vil, enten de er enhjørninger, mennesker, gomper
eller havhester.
Så lenge de oppfører seg og ikke bryter noen regler gir jeg F.
SÃ DERFOR SYNES JEG VI ISTEDEN SKAL VÃRE VENNER!
Les mer:
donaldforum.no/thread/3428/komme-med-en-inr-mmelse
donaldforum.no/thread/3431/underskriftskampanje
* Donaldforum.no (26. mai 2016): Smartingens Sikkerhetspoliti startes opp av RK4000 og G. på vegneg av Smartingenes Råd.
Les mer: donaldforum.no/thread/3463/smartingenes-sikkerhetspoliti-ssp
* Donaldforum.no (1. juni 2016): Russefeiringen begynner på donaldforum.no.
Les mer: donaldforum.no/thread/3477/doforussen-russed-og-russeknutene-2016
* Donaldforum.no (2. juli 2016): Beatles takker for seg og trekker seg som partileder i FRAM etter over syv år i lederstolen. Som arvtaker utnevner han Veset, mangeårig nestleder i FRAM. Veset lover å skille mellom rollene sine som partileder og administrator.
Les mer: donaldforum.no/thread/3570/sier-takk-meg-som-partileder
* Donaldforum.no (5. juli 2016): Det gamle spillet Mr. Pocket er igjen tilgjengelig på Internett. Det kunne Grazy Kalle avsløre i juli 2016.
Les mer:
donaldforum.no/thread/3588/pocket
www.inludo.com/demos/mr_pocket/norwegian/popup.htm
* Donaldforum.no (11. juli 2016): Etter å ha vunnet valget og trådt inn i regjering, kunngjør Benboys regjering (utgått av Ny Kraft og NED) sine planer for dofo.
Les mer: donaldforum.no/thread/3627/regjeringens-planer
* Donaldforum.no (11. juli 2016): Benboy (Fancy) endret stemmen sin fra Ny Kraft (partiet han er leder for) til NED) tretten minutter før valget formelt ble avsluttet. Dette reagerer Beatles på og hevder dette er meget kritikkverdig oppførsel av Benboy, siden denne endringen av stemmen medførte at Ny Kraft og NED kom i regjering.
* Donaldforum.no (13. juli 2016): Tralan avslører at småtingsbrukeren ble hacket og at hemmelig informasjon kan ha lekket ut, mens han var småtingspresident. Noen reagerer på at Tralan ikke avslørte dette før.
Les mer: donaldforum.no/thread/3631/avsl-ring-om-sm-tinget
* Donaldforum.no (juli-august 2016): Veset annonserer at forumet skal legges ned midlertidig, da mange nok føler at de er lite motivert til å fortsette å være aktiv på donaldforum.no, og på grunn av at han mangler penger til å fortsette å drive forumet. Forumet blir stengt og det lages en drøss med nye fora, men ikke lenge åpnes Donaldforum igjen. Beatles sponser forumet for en måned, og Veset setter inn annonser for å dekke driftsutgiftene. I august annonserer Veset på nytt at forumet skal legges ned, denne gangen permanent. Veset sier at han føler det er bortkastet tid og penger å fortsette å drive donaldforum.no. Så skjer det noe uventet: Plutselig gir Veset vekk hele forumet til Taco Duck, som sier seg villig til å betale driftsutgiftene mot at han får forumet gratis fra Veset. Veset gir forumet til Taco Duck, noe mange stiller seg skeptisk til og mener var en forhastet beslutning.
* Donaldforum.no (21. aug. 2016): BIH_Pride starter underskriftskampanje for å få Taco Duck (Smash) avsatt som administrator.
Les mer: donaldforum.no/thread/3719/flyttet-avsett-smash-som-administrator
Les mer: donaldforum.no/thread/2009/statsministeren-kaller-folk-duster
* Donaldforum.no (26. okt. 2015): Ifølge Anorakken var det på følgende måte at det politiske kaoset begynte:
1. Gala postet innlegg fra en facebook-samtale mellom ham selv og Lizz.
2. Lizz syntes det var barnslig, men forstod hvorfor Gala kunne gjøre barnslige ting, siden han er 13 år.
3. Jeg reagerer på at Lizz synes det er forståelig hvordan 13-åringer selvfølgelig gjør barnslige ting.
4. Patrick og Prido blir med i diskusjonen for å forsvare Gala.
5. Yayo og B blir med i diskusjonen for å forsvare statsminister Lizz.
6. Politikken forandres kjapt til et komplett kaos.
Les mer: donaldforum.no/thread/2031/yayo-lizz-andre-forst-ertingen
* Donaldforum.no (nov. 2015): Smartingenes klanuke ble feiret.
* Donaldforum.no (8. nov. 2015): Moderat får nok og krever nyvalg.
Les mer: donaldforum.no/thread/2133/nok-er
* Donaldforum.no (16. nov. 2015): Andre innkaller til hakkespettmøte 29. november, med tre saker på angendaen: Hakkespettboken, prosjekter og aktiviteter og annet
Les mer: donaldforum.no/thread/2206/innkalling-til-hakkespettm-te-november
* Donaldforum.no (22. nov. 2015): BIH_Pride avslører hva som har skjedd bak kulissene i regjeringen utgått av MAX og Frihetspartiet (som kollapset). Han hevder at Frihetspartiet brøt kontrakten de inngikk med MAX.
Les mer: donaldforum.no/thread/2238/enda-et-mislykket-fors
* Donaldforum.no (des. 2015): BIH_Pride vil ha renten ned. Kroken på sin side vil ha renten opp.
Les mer:
donaldforum.no/thread/2405/renten-ned
donaldforum.no/thread/2410/rentene-opp
donaldforum.no/thread/2418/48-timer-har-renten-fortsatt
* Donaldforum.no (27. des. 2015): Tralan innkaller til det første fellesmøtet for klanene noensinne. Dessverre ender det med en stor konflikt mellom Skurkene og resten av klanene, der Skurkene hevder at de boikotter møtet fordi de er blitt behandlig dårlig og utestengt fra fellesskapet. Møtet blir avholdt uten Skurkene. Flere mener at Skurkene overreagerer, men mafiabossen mener at det var en avgjørelse som ble tatt i fellesskap i Skurkene, og at hun ikke kunne svare på hvorfor de andre skurkene valgte å boikotte.
Les mer: donaldforum.no/thread/2492/fellesm-te-klanene
* Donaldforum.no (28. des. 2015): Beatles kritiserer det politiske kaoset som råder på donaldforum.no, og spør retorisk hva politikens fedre ville tenkt om dagens situasjon.
- Det er fem og et halvt år siden jeg begynte min politiske karriere på donald.no. Siden da har jeg sett mye rart. Regjeringer uten noe som helst aktivitet, STORE krangler, dramatiske koalisjonsskifter, politikere i følelsesmessige berg-og-dalbaner, voldsomme raseriutbrudd - men den har aldri vært så skakkjørt som den er nå.
Les mer: donaldforum.no/thread/2511/ville-politikkens-fedre-dagens-situasjon
* Donaldforum.no (28. des. 2015): FRAM gjenopprettes og omtaler seg selv som politikkens redning.
Les mer: donaldforum.no/thread/2514/politikkens-redning
* Donaldforum.no (2. jan. 2016): Crewet får kritikk for å håndtere personopplysninger dårlig. Samtidig avsløres det at Dofobanken har hatt muligheter til å spionere på klanene.
Les mer:
donaldforum.no/thread/2604/crewet-og-personopplysninger
donaldforum.no/thread/2603/dofobanken-kan-skjer-andre-klaner
* Donaldforum.no (9. jan. 2016): Beatles' femte regjering utgått av FRAM og MAX trer formelt inn, etter å ha vunnet andetingsvalget.
Les mer: donaldforum.no/thread/2715/beatles-femte-regjering
* Donaldforum.no (17. jan. 2016): De offisielle reglene for klanene (som ikke gjelder Skurkene) trer i kraft.
Les mer: donaldforum.no/thread/2771/offisielle-regler-klanene
* Donaldforum.no (29. jan. 2016): Skurkenes mafiaboss Amore, som også var administrator på det tidspunktet, mistenkes for å spionere på de andre klanforaene og snoke i dem. BIH_Pride presenterer bevis for dette i forumet. Amore legger ut passordet sitt i forumet slik at enhver som vil selv kan logge inn på brukeren hennes og sjekke hvorvidt hun har adgang til klanforaene. Enkelte mener at dette er en drastisk ting å gjøre med tanke på at hun var administrator. Pusi96 sperrer brukeren ganske fort.
Les mer:
donaldforum.no/thread/2886/avsl-ring-om-klanforumene
donaldforum.no/thread/2889/kj-alle-sammen-venner-fiender
donaldforum.no/thread/2892/hvorfor-vi-burde-videre
donaldforum.no/thread/2888/hvor-stor-tiltro-har-redaksjonen
donaldforum.no/thread/2891/min-mening-om-saken
donaldforum.no/thread/2896/offisiell-beklagelse
* Donaldforum.no (feb. 2016): BIH_Pride blir utestengt midlertidig. Det blir et gedigent spetakel rundt dette, og forumledelsen innrømmer til slutt at de har gjort noen feil, bl.a. at de delte e-posten til BIH_Pride med en tredjepart. Det blir opprettet en hemmelig motstandsbevegelse mot forumledelsen, men Benboy lekker informasjon om bevegelsen til forumledelsen, og motstanden blir etter det avlåst. RK4000 blir utnevnt til ny moderator. Den såkalte idiot-regelen ("Det er ikke lov å oppføre seg som en idiot.") får kritikk.
Les mer:
donaldforum.no/thread/3021/avsl-ring
donaldforum.no/thread/3066/forslag-til-administrasjonen?page=5
donaldforum.no/thread/3106/underskriftskampanje-fjerne-idiot-reglen
donaldforum.no/thread/3109/ang-ende-administrasjonen
* Donaldforum.no (7. feb. 2016): Skurkene avholdt møte og referatet ble i ettertid publisert i forumet.
Les mer: donaldforum.no/thread/2955/referat-skurkem-tet-07-02
* Donaldforum.no (21. feb. 2016): Amore mistenkes for å ha skrevet stygge ting om BIH_Pride på Dofo-wikien. Det blir publisert bevis for dette, men Amore tilbakeviser det og mener det må ha vært en teknisk feil.
- Jeg er meget skuffet over enkelte nå. Har ikke vært så skuffet over noen på Dofo, i hvert fall ikke på en god stund. I dag hadde Du Bestemmer sin første wiki-kveld. Vi fikk utrettet mye og enkelte skrev mange gode artikler. Det var derimot ikke alle som bidro like positivt, mente Galaniitoluodda.
Les mer:
donaldforum.no/thread/3055/avsl-ring-om-wikien
donaldforum.no/thread/3054/vedr-rende-wikien-og-sabotasje
* Donaldforum.no (9. mars 2016): Andre mener at Andetinget er for lite organisert, kun bør ha styring over politikken og politikkforumet og at Andetinget ikke bør kunne kreve for mye.
Les mer: donaldforum.no/thread/3201/andetinget-er-lite-organisert
* Donaldforum.no (1. april 2016): Forumledelsen hevder at de skal legge ned politikken på donaldforum.no, og de fjerner midlertidig politikkrommet. Det viser seg senere at dette var en aprilspøk, men før dette kommer frem, blir det startet en boikott mot nedleggelsen av politikken. Som om det ikke var nok, blir det også startet en boikott mot boikotten.
- Vi har kommet frem til at det beste for trivselen her på forumet er å legge ned politikken. Dette var en vanskelig avgjørelse å ta, men vi føler dette er det eneste riktige å gjøre. Politikken her på siden har ført til alt for mange fiendskap, samt unødvendige krangler som vi vil bli kvitt, skriver Pusi96.
Les mer:
donaldforum.no/thread/3303/politikken-legges-ned-aprilsnarr
donaldforum.no/thread/3306/boikotte-donaldforum
donaldforum.no/thread/3308/boikott-av-boikotten
donaldforum.no/thread/3114/stemningen-donaldforum
* Donaldforum.no (29. april 2016): Statsminister Beatles kunngjør at lovpakken (som blant annet omfatter grunnlovsforslaget) er ferdigstilt, og det innen fristen. Dette er imidlertid ikke visestatsministeren enig i. BIH_Pride mener at lovforslaget ikke er ferdig, og at fristen er gått ut. Regjeringen får kritikk for dårlig kommunikasjon.
Les mer: donaldforum.no/thread/3381/donaldforum-nos-lover-er-klare
* Donaldforum.no (16. mai 2016): BIH_Pride mistenker Kval for å være Frakken. Samme dagen poster Amore følgende innlegg:
JEG ER EN ENHJÃRNING
For spiller det egentlig noen rolle hvem folk sier de er og hvem de er?
NEI!
Dette er intrernett for alt jeg vet er ingen den de sier de er, men det er greit for internett skal være et fristed.
Et sted der du kan skape en ny deg. Og så lenge det ikke er noen sketchy eller creepy greier så er det greit.
Man kan ha grunner til å ønske å glemme sin egen hverdag litt å gjømme seg bort, eller så gjør man ikke det.
Jeg bryr meg ikke. Enten du er "privat" eller "offentlig" med informasjonen om deg selv.
Det er ditt valg og ingen skal kreve at det tas fra deg!
For som enhjørning er jeg veldig lei av at det diskuteres hele tiden om hvem folk er osv.
Folk må da få være dem de vil, enten de er enhjørninger, mennesker, gomper
eller havhester.
Så lenge de oppfører seg og ikke bryter noen regler gir jeg F.
SÃ DERFOR SYNES JEG VI ISTEDEN SKAL VÃRE VENNER!
Les mer:
donaldforum.no/thread/3428/komme-med-en-inr-mmelse
donaldforum.no/thread/3431/underskriftskampanje
* Donaldforum.no (26. mai 2016): Smartingens Sikkerhetspoliti startes opp av RK4000 og G. på vegneg av Smartingenes Råd.
Les mer: donaldforum.no/thread/3463/smartingenes-sikkerhetspoliti-ssp
* Donaldforum.no (1. juni 2016): Russefeiringen begynner på donaldforum.no.
Les mer: donaldforum.no/thread/3477/doforussen-russed-og-russeknutene-2016
* Donaldforum.no (2. juli 2016): Beatles takker for seg og trekker seg som partileder i FRAM etter over syv år i lederstolen. Som arvtaker utnevner han Veset, mangeårig nestleder i FRAM. Veset lover å skille mellom rollene sine som partileder og administrator.
Les mer: donaldforum.no/thread/3570/sier-takk-meg-som-partileder
* Donaldforum.no (5. juli 2016): Det gamle spillet Mr. Pocket er igjen tilgjengelig på Internett. Det kunne Grazy Kalle avsløre i juli 2016.
Les mer:
donaldforum.no/thread/3588/pocket
www.inludo.com/demos/mr_pocket/norwegian/popup.htm
* Donaldforum.no (11. juli 2016): Etter å ha vunnet valget og trådt inn i regjering, kunngjør Benboys regjering (utgått av Ny Kraft og NED) sine planer for dofo.
Les mer: donaldforum.no/thread/3627/regjeringens-planer
* Donaldforum.no (11. juli 2016): Benboy (Fancy) endret stemmen sin fra Ny Kraft (partiet han er leder for) til NED) tretten minutter før valget formelt ble avsluttet. Dette reagerer Beatles på og hevder dette er meget kritikkverdig oppførsel av Benboy, siden denne endringen av stemmen medførte at Ny Kraft og NED kom i regjering.
* Donaldforum.no (13. juli 2016): Tralan avslører at småtingsbrukeren ble hacket og at hemmelig informasjon kan ha lekket ut, mens han var småtingspresident. Noen reagerer på at Tralan ikke avslørte dette før.
Les mer: donaldforum.no/thread/3631/avsl-ring-om-sm-tinget
* Donaldforum.no (juli-august 2016): Veset annonserer at forumet skal legges ned midlertidig, da mange nok føler at de er lite motivert til å fortsette å være aktiv på donaldforum.no, og på grunn av at han mangler penger til å fortsette å drive forumet. Forumet blir stengt og det lages en drøss med nye fora, men ikke lenge åpnes Donaldforum igjen. Beatles sponser forumet for en måned, og Veset setter inn annonser for å dekke driftsutgiftene. I august annonserer Veset på nytt at forumet skal legges ned, denne gangen permanent. Veset sier at han føler det er bortkastet tid og penger å fortsette å drive donaldforum.no. Så skjer det noe uventet: Plutselig gir Veset vekk hele forumet til Taco Duck, som sier seg villig til å betale driftsutgiftene mot at han får forumet gratis fra Veset. Veset gir forumet til Taco Duck, noe mange stiller seg skeptisk til og mener var en forhastet beslutning.
* Donaldforum.no (21. aug. 2016): BIH_Pride starter underskriftskampanje for å få Taco Duck (Smash) avsatt som administrator.
Les mer: donaldforum.no/thread/3719/flyttet-avsett-smash-som-administrator
NYTT FRA DONALDFORUM.NO
Nye turbulenser for dofo-forumet
Av: Tralan, redaktør
Til manges overraskelse valgte Veset brått å gi vekk Donaldforum til Taco Duck (også kalt Smash). Enkelte mener at dette er en forhastet beslutning og at Veset burde forhørt seg med medlemmene først, men Veset selv mener at det både er rett og rimelig at han selv skulle få bestemme hvem som skulle få overta, ettersom det var hans forum og han betalte for det. Mange har valgt å slutte eller stikke av, og det er nok ingen hemmelighet at dofo-samfunnet (som nå er 9 år gammelt) er i ferd med å gå i oppløsning.
I april 2016 kom forumledelsen med en aprilspøk: De hevdet at politikken på donaldforum.no skulle legges ned, og de hadde til og med fjernet politikkrommet. Det viste seg senere at dette var en aprilspøk. I slutten av juli 2016 kom imidlertid forumledelsen med en ny beskjed: Forumet skulle legges ned midlertidig og åpnes igjen en gang på høsten.
Veset: Mener at aktiviteten har vært dårlig
Den 28. juli 2016 skrev Veset følgende:
"Kjære medender!
Det har vært en veldig dårlig aktivitet den siste tiden og jeg må stenge forumet pga. mangel på penger denne måneden. Derfor forsvinner forumet etter helgen.
Dette er ikke en nedleggelse, men jeg tror det er en god idé for alle å få forumet på avstand og enten få motivasjonen tilbake eller å innse at det ikke er noe vi vil ha lenger. Jeg kommer til å starte opp forumet igjen utover høsten og vil gi dere beskjed via e-posten dere har registrert brukeren deres med og sosiale medier til de som følger forumet på Facebook.
Nå har dere noen dager på å forberede stengingen.
Trist hilsen
Veset"
Veset har slettet denne teksten fra forumet nå, men den er likevel tilgjengelig i blant annet G. sitt arkiv over forumposter fra donaldforum.no. Tjen & Hør har hentet teksten ovenfra derfra. Arkivet kan lastes ned her.
Det ble imidlertid ikke å gå slik Veset beskriver ovenfor. Allerede den 31. juli kunne Veset informere om følgende:
"Kjære medender!
Som dere fikk høre så vi oss nødt til å stenge forumet i August siden jeg ikke har penger igjen etter sommeren til å betale, men nå har det dukket opp en villig sponsor for denne måneden - Beatles! Så forumet vil forbli åpnet. Det eneste vi må belage oss på er kanskje et par dager stenging før pengene ankommer. Forumet vil være oppe senest Onsdag etter hva jeg kan tenke meg.
Woho "
Beatles: Sponset forumet for en måned
Det tok litt tid alt var klart og pengene var på plass, så Donaldforum var likevel stengt i noen dager. I mellomtiden ble det laget en drøss med reserveforum.
Reserveforaene
Da nyheten om at Donaldforum skulle legges ned midlertidig, brøt det ut diskusjoner om hvilket reserveforum som skulle brukes, hvem som skulle være administrator osv.
Disse reservaforaene ble laget:
1. dofoo.boards.net â laget av Yayo
2. reservedonaldforum.proboards.com/ â laget av The Fighter Andre
3. dofo.boards.net â laget av Frakken
4. fancyforum.byethost7.com/ â laget av Galaniitoluodda og Benboy
5. klanenereserveforum.esy.es â laget av G.
6. hjelpdofoernede.createaforum.com â laget av Amore
En undersøkelse gjort av BIH_Pride viser at Fancyforum er det mest likte forumet. I en annen undersøkelse er det derimot Yayo sitt forum som får flest stemmer, men ifølge RK4000 var det noen som jukset i denne undersøkelsen (dette ble ordnet opp i senere). Etter at Donaldforum gikk ned så er det likevel Amores forum som har hatt mest aktivitet, mens Yayo sitt forum er det som hadde flest medlemmer.
En undersøkelse gjort av Ku-melkeren viser i tillegg at flertallet ønsker at noen andre enn de som i dag sitter i crewet skal være administrator på det nye forumet.
Dofoo.boards.net (Yayo)
Beskrivelse: "Enkelt å bruke og allerede klart til bruk"
Reservedonaldforum.proboards.com (Andre)
Beskrivelse: "Jeg har laget et fora her, og har planer om å utvide den enda mer enn det den ser ut per dags dato. Har hatt en del slike fora, og er kjent med kontrollene."
Dofo.boards.net (Frakken)
Beskrivelse: "Forumet er allerede nesten klart for bruk, og tillater politikken til å ta over det meste av styringen på siden. Jeg ønsker at politikken skal velge hvem som skal styre og gjøre valg når det gjelder utviklingen av forumet. Dette skal foregå demokratisk, så vi unngår den type misnøye vi har hatt mellom administrasjon og medlemmer på Donaldforum. Forumet fungerer perfekt som en midlertidig løsning, når dette forumet mest sannsynlig kommer tilbake, og jeg ønsker at forumet skal tilrettelegge spesielt for at gjennom politikken kan alle få lov til å være med å gjøre valg når det gjelder administrasjon, events, regler, mm.
Jeg ønsker ikke å være administrator på dette forumet, fordi jeg mener jeg ikke er best egnet til det, men jeg mener at jeg er en av de best egnede til å bygge forumet fra starten til det er klart til å brukes. Når det kommer til mangler på forumet, er at jeg er en dårlig tegner (eller mindre habil enn slike som Williano og michelangelooo ), så forumikoner ønsker jeg å få hjelp til å lage av disse. Kanskje politikerne kan sette ned en komité som kan jobbe med designet på forumet (jeg har bare laget det sånn at det ikke skal se helt fælt ut). Ellers er det få mangler på forumet, og ingen av de påvirker i stor grad helhetsfølelsen av hvordan forumet er å bruke."
Fancyforum.byethost7.com (Galaniitoluodda og Benboy)
Beskrivelse: "FancyForum er et forum utviklet av meg og Utropstegn. Det skulle være et forum for ungdom men de færreste orker forum i 2016 og bruker heller Facebook, og derfor kan vi i stedet bruke det som en Dofo-erstatter. Forumet kjører på det egenutviklede systemet Galla Balla CMS. Skal muligens skrive om deler av det i tida framover, hvis forumet blir brukt, men det vil ikke gå utover brukeropplevelsen, i hvert fall ikke på en negativ måte. Atm er det få funksjoner, men det kommer flere etter hvert. Det som også er bra med at det er egenkodet er at jeg lett kan gjøre modifikasjoner og endre alt 100% etter hva folk ønsker.
Foreløpig skal jeg og Bendik være admin (men jeg er fortsatt den som bestemmer til syvende og sist) og så skal vi velge noen mods, og der skal brukerne få være med på å velge. Når vi i redaksjonen diskuterer saker vil både admins og mods ha like mye å si. Som sagt, forumet kan skuffe litt i starten grunnet få funksjoner, men dette kommer til å endres på etter hvert. Helt grunnleggende funksjoner kommer til å være plass fra starten av. Det blir politikk på siden tenker jeg, hvor mye de skal få styre er jeg mer usikker på. Det kan derimot åpnes for en god del styring fra politikkens side dersom det er ønskelig, men dette er noe vi må se på.
Akkurat nå er ikke forumet åpent for dere, men i kveld eller i morgen skal vi få på plass 2-3 betatestere som også kan komme med innspill til hva som bør endres på og fikses på forumet. Send PM til meg hvis du vil bli en betatester."
Klanenereserveforum.esy.es
Beskrivelse: "Klanreserveforumet er klansamarbeidets forum som jeg har utviklet, med hensikten at være et forum man kan gå til i tilfeller Donaldforum er nede, og i dette fall skal Donaldforum (tilfeldig) stenges.
Tanken med dette forumet, er å ha et forum som skal minne om det gamle, men samtidig ivareta det nye, og fortsette det gode samfunnet vi har bygget opp på DonaldForum.
I utgangspunktet var forumet ment å være kun et klanforum, men tanken nå videre er at forumet skal kunne bli benyttet til andre viktige elementer, slik som kultur, diskusjon og leker, slik at det blir et forum som er for alle.
Det finnes klanrom som man kan innad sin klan bruke for diskusjon og en side der man kan sende personlige meldinger til hverandre, samt de allmenne diskusjonsrommen og (selvfølgelig de grunnleggende sidene som til eksempel profilside).
Jeg og de andre klanlederne håper at dere vil vurdere å registrere dere på dette forumet, og se om dette er noe for dere!"
Hjelpdofoernede.createforum.com (Amore)
Beskrivelse: "Har drevet med et forum bare på gøy på fritiden, hvis det er ønske så kan jeg godt jobbe videre med det å forbedre det
Har bare derevet med det for gøy, så designet er ikke helt sånn ferdig (driver å tester det litt ut) men fikk lagt inn litt ulike kategorier osv. nå. tror det blir et veldig enkelt design på siden men tenker litt mer farger ikke bare grått som nå haha
Mobildesignet er ferdig"
Forumet oppe igjen
Forumet gikk ned 3. august. Da forumet den 9. august er oppe igjen, kommenterer Veset følgende:
â Da er endelig forumet oppe igjen! Takker til Beatles for sponsingen, og beklager samtidig forsinkelsen vi opplevde med Ã¥ fÃ¥ forumet opp igjen. Jobber med Ã¥ fÃ¥ tilbake annonser pÃ¥ siden for Ã¥ unngÃ¥ dette i fremtiden!
Permanent nedleggelse
Men så, den 20. august, kom det en ny beskjed fra Veset:
"Kjære medender!
Forumet har lidd en sakte død den siste tiden, og vi har nådd et punkt der jeg føler jeg kaster bort tid og penger på å fortsette å drive det. Jeg har derfor bestemt meg for å legge ned Donaldforum. Dette er en permanent nedleggelse så hvis dere vil holde liv i samfunnet bør vi finne et annet sted å være. Vi har en del alternative foraer som forskjellige folk her inne har laget, så vi burde bruke siste del av August på å bestemme oss for hvor det skal bli. Jeg vil absolutt ikke at samfunnet vårt skal forsvinne, selv om akkurat dette forumet legges ned. På tide å gi stafettpinnen videre!
Det har vært utrolig spennende, og jeg er veldig glad for at vi klarte å holde liv i restene av det som ble lagt ned på Donald.no. Tusen takk for alle minner jeg kommer til å bære med meg videre, og for alle vennskapene forumet har gitt meg. Takk til crewet som har jobbet så hardt og godt til tross for mye urettferdig kritikk til tider.
Forumet vil være aktivt til den 7 September."
Slik skulle det imidlertid ikke gå, denne gangen heller. Kort tid etter at Veset postet innlegget kommenterer Taco Duck at han kan overta. Veset bekrefter så at han er åpen for at noen kan ta over, men at de i så fall må være forberedt på å måte betale.
â Skal man drive dette forumet videre mÃ¥ man betale. Alternativet er Ã¥ lage pÃ¥ en annen plattform men forums.net er den beste uten tvil nÃ¥r det kommer til forum etter mine erfaringer (prøvde mye forskjellig før jeg valgte denne). Man kan ogsÃ¥ lage sine egne mer eller mindre fra bunnen slik som Gala og G har gjort, men det kan jo føre til noe mer usikkerhet kvalitetsmessig og sikkerhetsmessig - men det virker som det ogsÃ¥ gÃ¥r an, skriver Veset.
Det virker imidlertid ikke som om folk tok Taco Duck sin kommentar så seriøst, så de fleste svarer med at det er trist at forumet skal legges ned. Etterhvert blir det klart at Taco Duck var seriøs, og ganske brått så er sidens eier plutselig "Kong Taco Duck". Det kan virke som om overdragelsen skjedde 20. eller 21. august. Taco Duck har fått tildelt administratorrettigheter, og Veset har beholdt sine administratorrettigheter.
Særlig BIH_Pride er kritisk til overdragelsen:
â Dette er virkelig en skam. Medlemmene skal fÃ¥ lov til Ã¥ bestemme hvem som skal overta samfunnet. Det blir mer tragisk nÃ¥r Smash kaller seg selv ''Konge'' pÃ¥ dette forumet. Det viser bare at han ikke har respekt for alle oss andre og forumet. Tror ei heller at Veset og Amore har respekt for det vi ønsker, for da ville de ha spurt i forumet, og tatt initiativ, men Amore har slettet seg selv; et klart eksempel pÃ¥ flykt; flykt fra problemene.
Ku-melkeren virker å mene at det ikke blir så ille med Taco Duck som øverste leder:
â Har snakka med Amore: Smash var den eneste som sa seg villig til Ã¥ betale for siden. Det var enten han eller nedleggelse av dofo.
Snakker også med Smash, og det virker som om han er villig til å la andre ta seg av administrative oppgaver mens han bare står for betalingen. Han har nå også laget en undersøkelse hvor dere kan stemme på admins.
RK4000 bekrefter den 21. august at forumet fortsetter inntil videre, og at Smash (Taco Duck) og visstnok også G har overtatt forumet. Taco Duck har hatt lederroller før, blant annet har han vært småtingspresident på donald.no.
Taco Duck og G. har overtatt forumet, der Taco Duck er den som betaler
Dagen etter kommenterer Veset saken selv:
"Dette er storyen of my administratorlife. Klaging og utakknemlighet. Smash tar over forumet, og det er ikke noe å diskutere. Han var villig til å betale for å drive det videre, og det fortjener han heller applaus for. Selvsagt klager dere istedet, noe dere alltid gjør.
Dere burde innse at det ikke er en selvfølge at verken jeg eller Smash skal drive dette forumet. Det er noe jeg frivillig har gjort i lang tid nå, og strengt tatt har jeg betalt masse for at vi skulle få beholde samfunnet fra Donald.no. Den narsissistiske delen av meg savner litt takknemlighet, men istedet blir det klaging jeg får som punktum. I tillegg får Smash en god velkomst til sin nye hverdag - klaging. Skam dere.
Støtter Smash som administrator og tror han og G vil gjøre en kjempejobb, og jeg skal hjelpe dem med å gjøre seg kjent med systemet før jeg trekker meg tilbake for godt. Hvis det er noen butthurte ender her som skulle ønske de fikk ta over, så er det synd for dere.
På tide å innse at det ikke er min oppgave å høre med dere bestemmer om ting, men heller at dere skal innrette dere etter hva jeg bestemmer. Nå er det jeg som har stått for all finansiering av dette forumet, og da skal det bare mangle at det er jeg som tar avgjørelsene. Det er lov å være uenig, men kom ikke her med krav om at jeg må høre med dere først, det er tullprat bare bortkjemte unger i en eventyrverden kan få seg til å si.
[...]
Jeg hadde bestemt meg for å legge ned forumet, men så meldte Smash seg frivillig til å lede det videre. Det var et enkelt valg, og jeg trenger ikke utsette noen avgjørelser for å forhøre meg med dere. Jeg er bare kjempeglad for at Smash i det hele tatt orker, og avgjørelsen var tatt med en gang jeg så han var interessert.
Feil måte i dine og andres øyne kanskje, men personlig er jeg sjeleglad for hvordan det gikk."
Slik endte det med andre ord. Når det gjelder kostnader ved å drive forumet, så virker det som om folk har ulike meninger om dette. Galaniitoluodda hevder at Amore har sagt tidligere at det koster rundt 1000 kr i måneden å drive forumet. Nå hevder Amore at det koster ca. 300 kr i måneden, noe som blir bekreftet av Veset. Etter det poster Galaniitoluodda et bevis på at Amore sa at det kostet 1000 kr.
â Ny Kraft kom til makten pÃ¥ uærlig vis
Det hevder tidligere statsminister Beatles. Ifølge han skal Ny Krafts partileder, Benboy (også kalt Fancy, Utropstegn og B), ha endret stemmen sin i andetingsvalget bare tretten minutter før valget offisielt ble avsluttet. I stedet for å stemme på eget parti valgte Benboy å heller stemme på koalisjonspartneren, NED. På grunn av metoden som brukes for å regne ut mandatfordelingen, ville ikke Ny Kraft-NED-koalisjonen kommet i regjering hvis Benboy hadde stemt på eget parti, men når han endret stemmen til NED, fikk koalisjonen som helhet flertall i Andetinget.
â La oss hoppe rett til saken: Tretten - TRETTEN - minutter før valgslutt den 7. juli, endret selveste Ny Kraft-leder Fancy sin stemme. Han ville ikke lenger stemme pÃ¥ sitt eget parti - som han er PARTILEDER av - han endret stemmen sin til NED. Jeg kan si med sikkerhet at det er èn enkel grunn til stemmeendringen: Mandatfordelingen, mener Beatles.
Beatles: Kritiserer Benboy og Ny Kraft for skittent spill i valget
Dette skrev Beatles i tråden "Meget kritikkverdig oppførsel av Fancy", som ble postet 11. juli 2016. Som kjent brukes Sainte-Laguës modifiserte metode for å regne ut mandatfordelingen på Andetinget, etter at det har vært avholdt et andetingsvalg. Ifølge Beatles gjør denne metoden at mandatene som oftest ikke fordeles helt proposjonalt. Som eksempler nevner Beatles at to partier med ulikt antall stemmer kan få like mange mandater, samtidig som et parti som har kun én stemme mindre enn et annet parti, kan få et helt mandat mindre enn det andre partiet.
På donald.no var det enkel prosentregning som ble brukt i stedet. Enkelte foretrekker dette fremfor Sainte-Laguë, siden det da er enkelt for vanlige folk å se at utregningen er riktig. Det var opprinnelig første andetingspresident, Z, som var en pådriver for og sørget for at Sainte-Laguë ble innført på donaldforum.no.
Beatles oppgir at resultatet var som følgende like før valgslutt (og før Benboy endret stemmen sin):
Fram: 8 (fire mandater)
MAX: 5 (to mandater)
Ny Kraft: 7 (tre mandater)
NED: 5 (to mandater)
â Det er tydelig at B regnet ut mandatfordelingen pÃ¥ forhÃ¥nd, og kom fram til at det ikke ville gÃ¥ i favør hans koalisjon. Ved Ã¥ endre sin stemme til NED fikk vi derimot en helt annen mandatfordeling, og NK-NED fikk dermed flertallet. Fram mistet en mandat, mens NED tjente en. Detter kaller jeg veldig, veldig skittent spill, mener Beatles.
Beatles skriver videre at det var spekulasjoner om ikke MAX-FRAM-koalisjonen skulle gjøre det samme ved forrige valg, men at de lot være da FRAM ikke driver med slikt skittent spill.
Har FRAM drevet med skittent spill?
FRAM har vært veldig klare på at de helt siden oppstarten har vunnet alle valg på ærlig vis og aldri benyttet skitne knep. Dette er en sannhet med modifikasjoner. FRAM har vært et ganske ærlig parti sammenliknet med mange andre partier, men FRAM har likevel ikke et helt plettfritt rulleblad.
Ved det første småtingsvalget som ble avholdt på donald.no (sommeren 2010), som også var det første valget FRAM vant, møtte ikke valg-avholderen opp til valgstart. Det ble da opprettet en drøss med uoffisielle valginnlegg (tråder der man avga stemmen sin).
Det var flere av disse valginnleggene som ble brukt, og de ga naturligvis også forskjellige valgresultater. Et av valgresultatene viste at koalisjonen Donaldpartiet-Hjelpepartiet gikk av med seieren. Men resultatet fra det valginnlegget som partibrukeren til FRAM hadde postet, viste at FRAM alene gikk av med seieren. FRAM fikk kritikk for å opprette valginnlegget med partibrukeren (særlig Paddekaka var skeptisk til dette), og mange mente at FRAM selvfølgelig fikk flere stemmer enn det de ellers ville ha fått når valginnlegget var laget av FRAMs partibruker. Nye brukere eller andre uten politisk erfaring kunne tenke at FRAM sikkert var et bra parti siden det var de som laget innlegget, og så bare stemt på dem uten å tenke noe mer over det. Til tross for dette endte det med at man brukte resultatet fra FRAMs valginnlegg.
I tillegg fikk FRAM i sine barndomsår mye kritikk for å bedrive med hacking av regel-brytere (først fremst de som spammet, hacket andre og la ut upassende innhold). Noen mente at det ikke var rett at FRAM tok saken i egne hender og at det var donald.no-redaksjonens jobb å ta hånd om de som brøt reglene. Etterhvert valgte å FRAM å fraskrive seg alt ansvaret for hackingen som skulle ha funnet sted, og det ble påstått at det var et enkeltmedlem i FRAM som på personlig initiativ hadde stått bak hackingen. Donaldpartiet (Dp) valgte en annen tilnærming til regel-brytere.
I stedet for å hacke alle som brøt reglene, sørget Donaldpartiet, med Paddekaka von Duck V i spissen, å få opprettet Rapporteringskomiteen på Småtinget (parlamentet på donald.no). Redaksjonen var veldig inaktiv på denne tiden og reagerte sjeldent på brudd på forumreglene. Tanken bak Rapporteringskomiteen var derfor at når noen brøt reglene, så skulle alle komitemedlemmene rapportere/anmelde vedkommende til redaksjonen (såkalt masserapportering, som det ble kalt), dersom komiteen ble enig om å gjøre så. Håpet var at Redaksjonen ville reagere når samme bruker ble rapportert veldig mange ganger.
FRAM hadde et årsmøte i 2010 som flere av de daværende avisene ble invitert til. Møtet ble avholdt på chatzy.com, og Tjen & Hør var tilstede den gangen da møtet ble avholdt. Underveis i møtet ble de avbrutt av et medlem av Donaldpartiet som kom inn i chatterommet. I stedet for å utestenge vedkommende Dp-medlem permanent valgte FRAM-ledelsen å publisere personlig informasjon om vedkommende. Dette likte Dp-medlemmet dårlig, men det ble ikke skrevet noe om dette i avisene den gangen. I stedet ble det slått opp at årsmøtet i FRAM var blitt avbrutt av et Dp-medlem.
Det er med andre ord ikke kjent at FRAM har drevet med tvilsomme ting i nyere tid, men regner man med det som skjedde i FRAMs barndomsår, så har FRAM foretatt seg en del kontroversielle ting.
Reaksjoner og hva Beatles mener
Tilbake til saken: Beatles sparer ikke på kritikken mot Ny Kraft, og mener at det overhode ikke passer seg for en statsminister å gjøre det Benboy har gjort. Det er ingen unnskyldning å si at det "bare var taktisk smart", mener Beatles. Han mener at slike handlinger ødelegger våre demokratiske verdier, da det viser at man heller vil det beste for sin koalisjon og sitt parti, enn det beste for folket.
â Men det som verre er, er at Fancy har frarøvet den regjeringen FOLKET egentlig ville ha. Fram-MAX-koalisjonen endte opp med èn stemme mer enn NK-NED, og all sunn fornuft sier at førstnevnte da skal fÃ¥ regjeringsposisjonene. Og det ville ogsÃ¥ ha skjedd, om B ikke hadde fikset sin stemme. Dermed er det, pÃ¥ grunn av skittent spill, feil regjering som treer inn. Det er synd pÃ¥ folket vÃ¥rt, og Fancy burde skamme seg.
Likevel innrømmer Beatles at det Benboy har gjort ikke er direkte ulovlig, men han hevder samtidig at Benboy har ødelagt det demokratiske systemet vårt, som Grunnloven § 2 fastslår at Donaldforum har. Beatles kan ikke skjønne hvordan Benboy (som har vært statsminister på donaldforum.no den siste tiden, frem til han stakk av ganske nylig) kan ha tillit blant velgerne etter dette. Beatles går så langt som å hevde at Benboy har misbrukt folks stemmer og meninger for å skape seg selv en regjering.
Det eneste Beatles ønsker er å gi Benboy den kritikken han fortjener, og han vil ikke fremstå som en dårlig taper. Stemmefordelingen ville ha blitt helt tullete om alle skulle gjort som Benboy, hevder Beatles. Han forventer at Benboy tar seg en tur i skammekroken etter dette, trekker seg som statsminister og lar FRAM-MAX-koalisjonen (som Beatles omtaler som den rettmessige vinneren av valget) tre inn i regjering
Den første til å kommentere er Kurfyrste Patrick (som nå er Hakkespettenes klanleder). Han mener at Beatles er en dårlig taper. Heller ikke Galaniitoluodda er enig med Beatles:
â Kanskje var ikke lovpakken deres fullt sÃ¥ vanntett allikevel? Og nÃ¥r dere innser det reagerer dere sÃ¥nn DERE SKULLE ALDRI FINNE DISSE HULLENE VI GLEMTE à TETTE I LOVPAKKEN ÃÃÃÃà KAN VI LEKE SOM AT DE ALDRI FANTES
Galaniitoluodda (NB: Gammelt profilbilde): Mener FRAM/MAX burde ha oppdaget hullene før
BIH_Pride derimot er enig med Beatles, og han mener også at Benboy gjør alt for å komme til makten, noe som gjør han ufjortent til posisjonen som statsminister. Frakken er i likhet med Galaniitoluodda uenig i det Beatles legger frem. Han mener at slikt bare er en del av spillet i politikken, og at dofo-politikken ikke kan sammenliknes med virkelig politikk. Dofo-politikken er et spill og ikke et samfunn, hevder Frakken. Det er bare slik det er, at folk bruker ulike strategier og taktikker for å kunne vinne valget. Frakken mener at det tvert imot er FRAM og MAX som må begynne og få opp øynene for hvordan politikken egentlig er. Men BIH_Pride stiller seg skeptisk til Frakken sin kommentar, og påpeker at Frakken er blant de som har brukt tonnevis av multibrukere (blant annet til å jukse i valget). Yayo på sin side påpeker at dersom FRAM og MAX ikke liker måten mandatene regnes ut på, så burde de kanskje ha endret dette når de lagde lovpakken, i stedet for å klage over det i ettertid.
RK4000 er ikke enig med Frakken og mener at dersom vi skal bygge opp det politiske systemet ved hjelp av skittent spill, så ville det bli en politikk uten verdier eller nyttige bidrag, der folket til slutt vil snu politikerne ryggen, og at politikken med tiden ville ha dødd ut. RK4000 sier seg enig i at taktikk er lov, men mener samtidig at det er lov å tenke seg om før man gjør ting.
Omsider uttaler også Benboy seg i saken:
â Hey yo allesammen dette hadde vi planlagt innad i blokken og det kunne egt ha vært hvemsomhelst fra NK som endret stemmen sin. At det forekommer taktisk stemming burde ikke komme som et sjokk pÃ¥ noen, det er absolutt ikke første gang, og det blir ikke den siste heller.
Benboy: Avviser kritikken og mener det bare var taktisk stemming
Benboy utdyper svaret sitt senere med å si at de ikke er ansvarlige for å hjelpe til med å tette hull, og at det var FRAM og MAX sin lovpakke. De stemte bare for det som sto der fordi de var enige, mener Benboy.
Ku-melkeren har ikke annet å si enn at loven er blitt fulgt, og at det nå er de som har laget loven som står bak den kraftigste kritikken mot den. BIH_Pride forklarer at de visste at lovene hadde enkelte hull, og at de skulle fikse dem i deres neste regjeringsperiode (som det ikke ble noe av). Han påpeker også at opposisjonen var med på å godkjenne å vedta lovpakken, og at Benboy hadde vært mer opptatt av å nekte forumledelsen å delta i politikken, enn å finne hull i lovpakken. Som svar på dette sier Galaniitoluodda at det er urimelig at det skal være opposisjonens feil når det blir oppdaget hull i lovpakken ved en senere anledning, som opposisjonen ikke fant i første omgang da lovpakken ble presentert i forumet. BIH_Pride svarer at det ikke var det han sa. Det han mente var at opposisjonen som var med på å vedta lovpakken også må ta sin del av skylden, og at MAX-FRAM i alle fall ikke misbruker hullet i lovpakken, i motsetning til Ny Kraft.
Yayo er enig i det mange andre mener, at det hele dreier seg kun om taktisk stemming, som Beatles og BIH_Pride selv har gjort mulig gjennom sin lovpakke, og at også de andre partiene hadde mulighet til å gjøre det samme.
Tor Duck, en FRAM-veteran, kommer sÃ¥ inn i diskusjonen med sine tanker. Han pÃ¥peker at det ogsÃ¥ finnes dÃ¥rlige vinnere, pÃ¥ samme mÃ¥te som det finnes dÃ¥rlige tapere, og at den første kommentaren fra Kurfyrste Patrick ikke har noen annen hensikt enn Ã¥ hÃ¥ne Beatles. Tor Duck forstÃ¥r det ogsÃ¥ slik at Beatles ikke bare kritiserer Benboys handling, men ogsÃ¥ hvilken retning politikken beveger seg i â med andre ord det Frakken kommer inn pÃ¥ i sitt innlegg (at det bare er slik spillet i politikken er). Mens det før var enkle regler, er det nÃ¥ en mer komplisert og krevende resultatregning. Mye av det som minnet om ekte politikk er i ferd med Ã¥ forsvinne, mener Tor. Samtidig pÃ¥peker Tor at Beatles fullt anerkjenner at handlingen var lovlig, men at han likevel velger Ã¥ kritisere skyldfølelsen og dagens politiske system. Ku-melkeren ser litt annerledes pÃ¥ saken og mener at for en suksessfull politiker er skyldfølelse noe man blir nødt til Ã¥ skylle i dass. Dessuten gÃ¥r skylden tilbake til Beatles og BIH_Pride siden det var de som utarbeidet lovene.
Tor Duck: PÃ¥peker at Beatles kun kritiserer dagens politiske system, og at Beatles selv anerkjenner at handlingen var lovlig
â AngÃ¥ende spørsmÃ¥let om dette er umoralsk, uetisk, og skittent spill: hvem eller hva bestemmer det? à basere en sak rundt sÃ¥pass Ã¥pne begrep kommer man ikke noen vei med i politikken, og dermed sliter jeg med Ã¥ ta dette innlegget særlig seriøst. Han kan godt føle seg snytt, og det skal jeg heller ikke klandre han eller dere for - men Ã¥ komme med et slikt langt og overdramatisert innlegg med ett nærmest ikke-eksisterende fundament blir ikke godt nok til at jeg gir etter for hans ønske om at Ny Kraft-NED-regjeringen skal gÃ¥ av, mener Ku-melkeren.
Tor Duck svarer med at Beatles kun er misfornøyd med slik det politiske systemet utnyttes. Lovpakken oppfordrer ikke til å endre stemme heller, påpeker Tor. Han innrømmer dog at hullet godt kan tenkes å være Beatles' feil, men at det likevel ikke er til å dekke over at loven ble brukt på en uetisk måte. Magz er enig med Tor og skriver at som følger av det skitne spillet var ikke valget lenger opp til folket, men til maktsyke politikere.
â Unnskyld meg. Folket valgte ikke dere. Folket valgte oss, skriver Jesper1999 som svar pÃ¥ Magz sin kommentar.
Sainte-Laguës modifiserte metode har blitt brukt ved alle andetingsvalgene som har vært på donaldforum.no, og ved enkelte valg på donald.no. Benboy er selv blant de som har vært kritiske til metoden. Da Z i tolvte time i det første andetingsvalget valgte å benytte seg av denne metoden for utregning av mandater, kom Benboy med ganske skarp kritikk om at Z var en partisk andetingspresident. Dette skriver Frakken.
â Det eneste problemet er at om ingen driver det dere kaller "skittent spill", vil den samme blokken vinne gang pÃ¥ gang, fordi ingen pÃ¥ Dofo har baller nok til Ã¥ bytte mening, mener Frakken.
Beatles (som nå har trukket seg som partileder) har ikke kommentert reaksjonene på innlegget sitt, og saken har nå ligget død siden midten av juli.
Også FRAM har fått kritikk den siste tiden, men ikke for å bedrive med skitne knep. Koalisjonen FRAM-MAX satt i regjering forrige valgperiode og fikk da kritikk for å bruke veldig lang tid på å utarbeide lovpakken (ny grunnlov etc.) og for dårlig kommunikasjon innad i regjeringen. Da daværende statsminister Beatles første gangen kunngjorde at lovpakken var ferdig, viste det seg at daværende visestatsminister BIH_Pride ikke var enig i at lovpakken var ferdig. Han mente at de var godt på vei med lovpakken, men enda ikke ferdig, og at det var en annen frist som de hadde annonsert, som egentlig gjaldt, med andre ord at den fristen Beatles gikk ut i fra gjaldt, ikke var riktig. Særlig Benboy kritiserte dette og var ikke sen med å hevde at regjeringen hadde kommunikasjonsproblemer.
â SmÃ¥tinget ble hacket
Det hevder tidligere småtingspresident Tralan. Tralan har vært småtingspresident i flere perioder på donald.no. Nå snakker han ut om noe som hittil har vært ukjent: at uvedkommende skal ha kommet seg inn på småtingsbrukeren og lest innkomne PM-samtaler.
Småtinget: Ble hacket og overvåket
Overvåkningen skal ha skjedd over en lengre periode, ifølge Tralan. Hacking er også ulovlig ifølge Straffeloven, som Tralan påpeker. Tralan forklarer at han la en felle for personen for å få bekreftet mistanken. Personen gikk også i fellen ifølge Tralan. Etter det skal personen ha blitt mer forsiktig, men bare for en stund. Overvåkningen tok slutt etter noen måneder, forteller Tralan.
Videre kommer Tralan inn på enkelte tekniske detaljer om systemet på donald.no:
- Mulig å se når noen sist var innlogget på brukeren eller forsøkte å logge inn på brukeren:
"På profilsiden til hver bruker kunne man se tidspunktet for når noen sist gang var innlogget på brukeren. Men det var en feil som gjorde at tidspunktet som vistes på profilen ikke nødvendigvis var det tidspunktet noen sist var innlogget på brukeren. Det var bare tidspunktet sist noen var innlogget eller forsøkte å logge inn på brukeren. (Tidspunktet var heller ikke helt nøyaktig, egentlig vistes man først som avlogget ca. en halv time etter at man faktisk logget av, men dét er en annen sak.)
" - Mulig å se om en PM-samtale var lest eller ulest: Det var mulig å se hvilke innkomne meldinger i innboksen sin som var lest og ikke lest, også når det var noen andre enn seg selv som hadde lest dem. Det er ikke mulig å merke leste PM-er som ulest, og det var heller ikke mulig å merke uleste PM-er som leste.
Det heter seg videre at Tralan merket seg at det under "Sist pålogget" på profilen til Småtinget flere ganger hadde stått tidspunkter som Tralan viste at han ikke hadde vært innlogget på brukeren. Som Tralan selv skriver så beviser ikke dette i seg selv at noen kom seg inn på brukeren, bare at noen kom seg inn eller forsøkte å komme seg inn. Dog underbygger det mistanken, hevder Tralan. Tralan avviser at det kan ha vært andre som satt i Småtingets presidentskap som var pålogget brukeren, siden Tralan satt alene i Småtingets presidentskap akkurat da.
I tillegg forklarte Tralan at han gang på gang opplevde at PM-er i Småtingets innboks var merket som lest, selv om Tralan ikke hadde lest dem. Kort oppsummert er det 3 hovedgrunner til at Tralan mistenker at uvedkommende kom seg inn på småtingsbrukeren:
1. at statistikkboksen på profilsiden viste at noen hadde vært pålogget eller forsøkt å logge inn på småtingsbrukeren, på tidspunkter Tralan selv ikke hadde vært pålogget.
2. at innkomne PM-er i innboksen til Småtinget var merket som lest selv om Tralan ikke hadde lest dem
3. at tidspunktet for når PM-ene ble lest, samsvarte med tidspunktet på profilsiden
Eksempel pÃ¥ ulest og lest melding â slik det var pÃ¥ donald.no.
Selv om Tralan anerkjenner at det var uheldig at uvedkommende var inne pÃ¥ smÃ¥tingsbrukeren (blant annet hadde de da ogsÃ¥ mulighet til Ã¥ endre pÃ¥ lovene og valgresultatene), sÃ¥ innrømmer Tralan at det egentlig ikke var sÃ¥ mange hemmeligheter Ã¥ finne i SmÃ¥tingets innboks â dog kan det ha vært ting som uvedkommende ikke burde fÃ¥ fatt i.
Tralan forklarer videre at han forsøkte å bytte til et mye mer vanskelig passord, men at dette ikke hjalp. Det falt ikke Tralan inn å rapportere saken til Redaksjonen. Til slutt presiserer Tralan at han ikke vet om personen hacket, cracket eller gjorde noe annet, men at noen i alle fall kom seg inn på småtingsbrukeren på en eller annen måte.
Kritikk og reaksjoner
Reaksjonene lot ikke vente på seg. BIH_Pride er raskt ute med å kritisere at Tralan ikke avslørte dette tidligere. Han mener at Tralan burde ha gått ut med dette umiddelbart. Dette er ikke Kurfyrste Patrick enig i, da hackeren kunne ha hacket Tralans private bruker som hevn. Også RK4000 mener at dette burde ha blitt avslørt tidligere, men erkjenner at det er bedre sent enn aldri. Han synes i tillegg at politikken på donaldforum.no til tider kan ligne veldig mye på en dramaserie.
â Shiit. Du fant ut av meg. Dette var en del av NEDâ sin plan pÃ¥ den tiden om Ã¥ komme i makt, kommenterer Taco Duck.
Tralan kommenterer senere at dette må ha skjedd omkring januar-februar 2014, like før Benboy overtok som småtingspresident (og senere trakk seg). Benboy merket ikke noe til noen overvåkning den gangen, ifølge han selv. Videre så innrømmer Tralan at han burde ha avslørt dette tidligere, og lister opp hva som hadde vært lurt å gjøre den gangen:
- loggført når jeg var innlogget, og når hackeren var innlogget
- innkalt til ekstraordinært krisemøte
- (eventuelt) rapportert saken til redaksjonen
- varslet den som overtok etter meg
Tralan forklarer at årsaken til at han ikke umiddelbart offentliggjøre saken var at han tenkte at det kunne gjøre det vondt verre, ettersom hackeren da ville få bekreftet at vedkommende var oppdaget, noe som kunne gjøre det vanskeligere å skaffe bevis.
TILBAKEBLIKK:
2015 â Politisk kaos pÃ¥ donaldforum.no
I 2015 toppet det politiske kaoset seg. Det foregikk korrupsjon, spionasje, valgjuks, utpressing med mer. Hva som egentlig skjedde, er imidlertid omstridt. Tjen & Hør har derfor forhørt seg med en rekke personer som sto sentralt i kaoset. Intervjuene med disse personene kan leses lenger nede.
De politiske skandalene i 2015 og i slutten av 2014, er hovedsaklig:
- Valgjuks mars 2015: det var omstridt hvorvidt Frakken sin stemme skulle godkjennes eller ei. Stemmen ble godkjent, men Frakken innrømte senere at han egentlig jukset.
- Krangler, demonstrasjoner og maktkupp april 2015: Regjeringen Benboy utgått av Den borgerlige samlingsparti og Venstreendene tvangsavsatte andetingspresident Z og erklærte unntakstilstand. Flere mente regjeringen ikke var aktiv nok og mange etterlyste flere andetingsmøter. BIH_Pride m.fl. demonstrerte mot skatt og begrenset stemmerett.
- Dårlig regjeringssamarbeid juni 2015: Regjeringen utgått av Moderniseringspartiet og Reducklikanerne trakk seg, etter at Reducklikanerne kritiserte Moderniseringspartiet for å nedprioritere samarbeid. Benboy hevdet på sin side i innlegget "Et spill for galleriet" at det var Reducklikanerne som hadde truet med å bryte regjeringssamarbeidet hvis forholdet ikke bedret seg.
- Frakken innrømte valgjukset sitt i juni 2015
- Taco Duck avslørte hvordan partiet NED egentlig kom til makten på donald.no (desember 2014 / juli 2015).
- Politisk kaos på donaldforum.no i august 2015: Omfattende valgjuks. Statsministeren og andetingsvisepresidenten trakk seg. Moderniseringspartiet ble lagt ned. Flere endringer i regjeringen fulgte tett etter hverandre. MAX hevdet at deres medlemmer ble uglesett av DBA. Galaniitoluodda påsto at NRKS-blokken faktisk hadde jukset på donald.no. (NRKS-blokken var kun i regjering i en veldig kort periode.) DBA skal visstnok ha sagt at de kun lekte med tanken om å jukse. Moderniseringspartiet sies å ha drevet spionasje mot partiene Internasjonalt Samarbeid for Donaldisme (ISD) og Andebys Liberale (AL). Jesper mente å huske at Benboy og Galaniitoluodda hadde sagt at de kun spionerte på MAX, og ikke AL. Frakken hevdet i tillegg at Galaniitoluodda skal ha hacket partibrukeren til AL og kopiert upubliserte planer partiet hadde i partichatten. Benboy avkreftet dette og mente Galaniitoluodda kun hadde hacket Andre sin bruker. RK3000 påpekte imidlertid at Galaniitoluodda kunne ha kopiert de hemmelige planene fra partichatten selv om han bare var inne på Andre sin bruker. Senere tilsto den skyldige, Galaniitoluodda, at han hadde kapret brukeren til Andre, men benektet at han kopierte partichatten. BIH_Pride hevdet senere at Rapunsel hadde spionert på AL med sin bruker "Rapunsel".
- Nye turbulenser i politikken i oktober 2015: Ustabilt regjeringssamarbeid, partilederdebatt, påstander om bestikkelser og Andebys Liberales statskupp. Frihetspartiet inngikk samarbeid med RosaCZPotetgull i stedet for MAX. Galaniitoluodda mente at Frihetspartiet hadde forsøkt å bestikke ham. Benboy avviste dette, og avviste samtidig at Ku-melkeren ble tilbudt penger på Facebook eller Skype. Galaniitoluodda mente imidlertid at det var på Tinychat at Ku-melkeren ble bestukket. Benboy mente at MAX hadde prøvd å bestikke Galaniitoluodda, ved å love han justisministerposten hvis man ble medlem. BIH_Pride mente Frihetspartiet unnlot å skrive om de mest kontroversielle sakene i partiprogrammet sitt for å ikke miste velgere. Senere publiserte Galaniitoluodda et bilde som tydet på at Tor Duck og Amore var innblandet i en konspirasjon sammen med Benboy, men ifølge Amore fantes det to versjoner av dette bildet (der det ene var redigert på). Foruten om dette bildet tydet alt annet på at det kun var en person som sto bak bestikkelsene. Noen mente at bestikkelsene åpenbart ikke var seriøst ment, mens andre mente at en bestikkelse var en bestikkelse uansett om det var tull eller seriøst. Benboy hevdet at MAX hadde bestukket Amore og Skinnende i tillegg til Galaniitoluodda og samtidig sluppet unna med det. Ifølge Galaniitoluodda skal en person ha blitt tilbudt penger for å stemme på et bestemt alternativ på et andetingsmøte. Galaniitoluodda skal også ha blitt utsatt for utpressing. I samme tidsrommet fraskrev Frakken seg ansvaret for spionasjen som Frihetspartiet angivelig skal ha blitt utsatt for av et medlem i Fremover. MAX brøt ut av koalisjonen med Fremover på grunn av spionasjen som skal ha funnet sted. Lisell (Wilma) ble plutselig statsminister på donaldforum.no, etter at Frihetspartiet brøt regjeringssamarbeidet med MAX til fordel for Lisells parti. Noen mente Lisell opptrådte uprofesjonelt.
- I sin avskjedstale på donald.no skrev Benboy følgende:
«Derfor registrerte jeg meg på nytt, som benboy345, den brukeren jeg har nå. Jeg har mange andre brukere også, som jeg ikke har fortalt dere om, blant annet JensMcKvakk, som ble brukt som spion innad i MAX for at vi i DBA kunne hente ut så mye informasjon om koalisjon, ministerkandidater osv. Dette har vi ikke angret på at vi gjorde, og vi ser heller ikke problemet med å gjøre det. Men nok om det. Brukeren McCartney er også min, og jeg og Galla Balla hadde egentlig planlagt å bruke han som spion i MAX, men vi meldte han ut etter kort tid, fordi MAX fortsatt var et veldig lukket parti på den tiden. Hvorfor forteller jeg dere om dette? Jo, fordi tiden min nå er inne. Jeg forlater donald.no for godt snart.»
Noen har i tillegg hevdet at Benboy opererte med flere brukere på småtingsmøter og avga flere stemmer i en og samme sak. Det er også hevdet at DBA jukset ved et av småtingsvalgene.
Det var med andre ord mange ulike påstander i oktober og august om hva som skal ha skjedd bak kulissene i politikken.
Intervjuer om politikkaoset
NB: Dette er intervjuer som ble gjort for lenge siden (i 2015).
Intervju med Jesper1999
1. Det skal ha foregått omfattende valgjuks på donaldforum.no og donald.no, i tillegg til juks på parlamentsmøter. Hva vet du om juksingen som skal ha funnet sted?
â Den eneste juksingen jeg fikk vite om var da Frakken innrømte at han brukte multibrukere ved valget i februar. Jeg fikk aldri vite om at det hadde pÃ¥gÃ¥tt juks pÃ¥ donald.no før i juli, og da ble jeg overrasket siden DBA sa at de aldri hadde jukset og da trodde jeg at ingen av medlemmene i alliansen ville jukset ved noen anledninger. Det er det eneste jeg vet.
2. MAX/AL og DBA/Frihetspartiet har lenge vært i tottene på hverandre, og medlemmer i begge partier har beskyldt det andre partiet for å ha spionert på og bestukket andre. Har du noen kommentar til saken?
â Om et par uker er det et Ã¥r siden det jeg beskriver som det verste kaoset "MAX vs DBA" brøt ut. Jeg mener egentlig at grunnen til at vi har vært sÃ¥ i tottene pÃ¥ hverandre (hvertfall jeg) er pÃ¥ grunn av det som skjedde pÃ¥ donald.no. Selv har jeg aldri helt kommet over det, og syns fortsatt i dag at DBA oppførte seg som noen overlegne drittsekker i januar da de ikke engang valgte Ã¥ si unnskyld for at jeg ble støtet av signaturen deres. Jeg vet ikke hva som skal til for Ã¥ bedre forholdet, men nÃ¥ har jeg "byttet side" siden jeg har meldt meg ut fra MAX og inn i FDL. Videre har jeg egentlig ingen flere kommentarer om dette.
3. Den borgerlige allianse (DBA) skal ha uttalt at de kun lekte med tanken om å jukse på donald.no. Senere er det blitt hevdet at DBA faktisk jukset. Har du noen kommentar?
â Dette var en ting jeg tenkte lenge pÃ¥, siden DBA var sÃ¥ vanvittig klare i februar pÃ¥ at "VI HAR ALDRI JUKSET", ogsÃ¥ viste det seg at de hadde gjort det likevel. Selv lurer jeg veldig pÃ¥ hvordan alle andre visste det sÃ¥ utrolig godt, men for meg var det helt nytt. Dessuten lurer jeg pÃ¥ hvordan DBA klarte Ã¥ jukse pÃ¥ donald.no nÃ¥r de aldri deltok i noe valg.
4. Flere partier er beskyldt for å ha spionert, men foreløpig er ingen beviser lagt frem. Har du noen formening om hvem som spionerte på hvem? I så fall, hva?
â Spionasjen vet jeg lite om sÃ¥ her har jeg ingen kommentar.
5. Hva tror du var årsaken til at regjeringssamarbeidet tidligere har vært dårlig eller totalt fraværende?
â Jeg tror det kan ha noe med at de gamle veteranene i DBA og de gamle veteranene i MAX har "alltid" hatt et anspent forhold med hverandre, og derfor har det ikke alltid vært enkelt Ã¥ samarbeide. Blant annet Bendik har sagt at han ikke liker MAX og ønsket ikke Ã¥ samarbeide, men valgte likevel Ã¥ gÃ¥ i regjering med partiet.
6. Om det har foregått bestikkelser på donaldforum.no, er svært omstridt. Det ble også publisert et bilde som tydet på at flere enn en person hadde drevet med bestikkelser. Hva mener du? Har du bestukket noen eller blitt bestukket, eller vet om noen som har bestukket / blitt bestukket?
â For Ã¥ være ærlig har jeg aldri brydd meg helt nÃ¥r det har dreid seg om bestikkelser. Da MAX og FP kranglet og beskyldte hverandre nÃ¥r det gjaldt bestikkelsene var jeg mest sinna fordi FP hadde brutt alliansen med MAX uten Ã¥ si klart ifra pÃ¥ forhÃ¥nd. Men hvis jeg skal komme med en mening syns jeg bestikkelser bare er dumt. Jeg har ikke bestukket noen, og kommer neppe til Ã¥ gjøre det heller. Jeg ønsker ikke si noe om det er noen som har bestukket.
7. Hvorfor tror du at Frihetspartiet valgte å bryte samarbeidet med MAX, til fordel for RosaCZPotetgull?
â Aner ikke, jeg syns det bare var vanvittig dÃ¥rlig gjort av FP Ã¥ bryte samarbeidet med MAX uten Ã¥ gi klar beskjed pÃ¥ forhÃ¥nd.
8. Hva tenker du om måten den nyutnevnte statsministeren Lisell og hennes parti RosaCZPotetgull ble mottatt på av brukerne på donaldforum.no etter at Frihetspartiet brøt samarbeidet med MAX?
â Jeg syns mottakelsen var fortjent egentlig. Dessuten gikk jeg aldri til angrep mot Wilma selv og derfor syns jeg det var utrolig dÃ¥rlig gjort Ã¥ bli beskyldt for mobbing (ogsÃ¥ hendte det pÃ¥ bursdagen min til og med). Det jeg var skeptisk til var mÃ¥ten Bendik valgte Ã¥ avslutte samarbeidet med MAX pÃ¥, og jeg syns samarbeidet fungerte bra. Det var bare FP som jeg følte hadde litt kort lunte nÃ¥r det gjaldt smÃ¥ting.
Intervju med Benboy
1. Det skal ha foregått omfattende valgjuks på donaldforum.no og donald.no, i tillegg til juks på parlamentsmøter. Hva vet du om juksingen som skal ha funnet sted?
â Under valget høsten 2014 var det blant noen av medlemmene i NRKS-blokken en intern enighet om Ã¥ bruke multibrukere som ingen visste var oss for Ã¥ sikre oss parlamentarisk grunnlag. Vet ikke om jeg vil kalle det «juks», men jeg styrte begge mandatene til KVAKK fordi vi var i manko pÃ¥ ekte brukere.
2. MAX/AL og DBA/Frihetspartiet har lenge vært i tottene på hverandre, og medlemmer i begge partier har beskyldt det andre partiet for å ha spionert på og bestukket andre. Har du noen kommentar til saken?
â Mye av det er nok hauset opp fra begge sider, men ingen av partene har nok et rent rulleblad.
3. Den borgerlige allianse (DBA) skal ha uttalt at de kun lekte med tanken om å jukse på donald.no. Senere er det blitt hevdet at DBA faktisk jukset. Har du noen kommentar?
â DBA jukset aldri. Koalisjonen deltok ikke i noe valg, sÃ¥ de pÃ¥standene er ikke sanne.
4. Flere partier er beskyldt for å ha spionert, men foreløpig er ingen beviser lagt frem. Har du noen formening om hvem som spionerte på hvem? I så fall, hva?
â PÃ¥ Dono spionerte KVAKK og SolstrÃ¥le/BlÃ¥tt pÃ¥ MAX, selv om vi egentlig ikke fikk noe utbytte. PÃ¥ Dofo er det vel kun ett tilfelle, og det var Galaniitoluodda som prøvde Ã¥ spionere pÃ¥ Frihetspartiet.
5. Hva tror du var årsaken til at regjeringssamarbeidet tidligere har vært dårlig eller totalt fraværende?
â Mangel pÃ¥ godt forhold mellom partimedlemmene tror jeg nok er den avgjørende Ã¥rsaken.
6. Om det har foregått bestikkelser på donaldforum.no, er svært omstridt. Det ble også publisert et bilde som tydet på at flere enn en person hadde drevet med bestikkelser. Hva mener du? Har du bestukket noen eller blitt bestukket, eller vet om noen som har bestukket / blitt bestukket?
â Det er bare tullball. SÃ¥ vidt meg bekjent har det ikke blitt gjennomført bestikkelser med suksess, og de fleste «tilfellene» som har kommet opp har vært dradd ut av proporsjoner i et smÃ¥lig forsøk pÃ¥ Ã¥ svekke Frihetspartiet.
7. Noen mener de er utsatt for utpressing. Hvis dette er sant, hva tenker du om saken? Hva mistenker eller vet du skjedde? Har du blitt utsatt for utpressing på donaldforum.no eller vet du om noen som har blitt?
â Det er i stor grad basert pÃ¥ en kombinasjon av misforstÃ¥elser og iver etter Ã¥ fÃ¥ folk til Ã¥ snu baken til et motstanderparti.
8. Hvorfor tror du at Frihetspartiet valgte å bryte samarbeidet med MAX, til fordel for RosaCZPotetgull?
â Jeg tror ikke, jeg vet, at vi brøt samarbeidet med MAX fordi jeg personlig har hatt store problemer med Ã¥ forholde meg til MAX. Det samarbeidet fungerte ikke i det hele tatt.
9. Hva tenker du om måten den nyutnevnte statsministeren Lisell og hennes parti RosaCZPotetgull ble mottatt på av brukerne på donaldforum.no etter at Frihetspartiet brøt samarbeidet med MAX?
â Jeg synes det var helt forferdelig at MAX og deres allierte kunne trÃ¥kke henne sÃ¥ langt ned i gjørma uten Ã¥ gi henne en sjanse først. De dømte utelukkende pÃ¥ hvordan de oppfatter henne og partiet hennes, ikke hvor god hun var i jobben som statsminister. Det er fælt at folk kan være sÃ¥ dømmende uten Ã¥ ha sett henne i arbeid. I etterkant er det bare Ã¥ konstatere at hun overgikk forventningene til alle, og gjorde en særdeles god jobb.
Intervju med Ku-melkeren
1. Om det har foregått bestikkelser på donaldforum.no, er svært omstridt. Det ble også publisert et bilde som tydet på at flere enn en person hadde drevet med bestikkelser. Hva mener du? Har du bestukket noen eller blitt bestukket, eller vet om noen som har bestukket / blitt bestukket?
â Jeg ble forøkt bestukket av Benboy, som tilbydde meg en eller annen ministerplass dersom jeg ble med i partiet hans. Dette skjedde pÃ¥ Tinychat. Jeg bestakk ogsÃ¥ feilaktig Amore (skulle egentlig være Skinnende), hvor jeg lovte Ã¥ være vennen hennes for alltid dersom hun ble med i partiet jeg var medlem av for øyeblikket (husker ikke hvilket)
2. Hvorfor tror du at Frihetspartiet valgte å bryte samarbeidet med MAX, til fordel for RosaCZPotetgull?
â Benboy har alltid lett etter nærmeste mÃ¥te Ã¥ fÃ¥ makt pÃ¥ (tro meg, har jobbet nært med han i andre partier), og jeg vil tro RCP med glede gikk med pÃ¥ Ã¥ fungere som nikkedukker for at FP kunne fÃ¥ gjøre slik de ville. Dt at Lizz ble statsminister tror jeg ikke var noe annet enn et forsøk pÃ¥ Ã¥ skjule dette.
3. Hva tenker du om måten den nyutnevnte statsministeren Lisell og hennes parti RosaCZPotetgull ble mottatt på av brukerne på donaldforum.no etter at Frihetspartiet brøt samarbeidet med MAX?
â ForstÃ¥elig, men ogsÃ¥ overdrevet.
4. Det er blitt hevdet at NRKS-blokken jukset på donald.no. Hva vet du om dette?
â Jeg har hørt snakk om at enkelte medlemmer som Benboy og Gala (husker ikke helt) hadde dobbeltbrukere som de flittig utnyttet. Til tross for at jeg var statsminister og pÃ¥ sett og vis ledet blokken, skjedde dette bak min rygg.
5. Flere partier er beskyldt for å ha spionert, men foreløpig er ingen beviser lagt frem. Har du noen formening om hvem som spionerte på hvem? I så fall, hva?
â Enn sÃ¥ lenge er det ikke mulighet for Ã¥ kunne bevise noe som helst, sÃ¥ velger Ã¥ tie i den saken.
Kommentar fra RK4000
à rsaken til ustabiliteten i politikken på DonaldForum, er, etter det jeg selv har erfart, en komplisert sak som har mer enn en side.
Det har vært forsøk på å legge all skyld på en side eller en bruker, men min mening er at saken må blitt sett fra et mer ordentlig perspektiv.
Konflikten mellom MAX/AL og DBA/DBS begynte på Donald.no sommeren/høsten 2014, og har i stor grad påvirket politikken på DonaldForum. Man må ikke glemme at selv om politikken på Donald.no riktignok var mer stabil og mest sannsynlig ikke ville havnet like skjevt ut som et nyetablert system har større sjanse for å gjøre, så ville nok uansett konflikten mellom de to rivalene ha påvirket også politikken på Donald.no, selv hvis den hadde vedvart.
Dermed er det viktig at man forstår at det som har skjedd på DonaldForum, begynte i politikken på Donald.no, og ikke var noe som plutselig oppsto når man gikk over til den nye politikken.
I tillegg kan det være greit å ha i minne at det ofte følger ustabilitet med nyetablerte politiske systemer, og at det ofte kan ta tid før alt går seg til, og blir slik som det skal. Det at enkelte forventer at alt skal være perfekt fra første dag, viser i bunn og grunn at enkelte ikke har et realistisk perspektiv på sakene.
Konflikten mellom de to politiske rivalene har på en måte fortsatt litt, men det er annerledes i dag enn da det begynte, og flere brukere har også byttet side siden den gang, så dermed er det spørs om man egentlig skal anse det som en fortsettelse eller mer som noe som har relasjon til det som har skjedd tidligere, for MAX/AL og DBA/DBS-konflikten er for lengst over, til tross for at noen av uenighetene fra den tiden fortsatt henger igjen.
Faktum er at ustabiliteten skyldes mye det at flere brukere/personer har hatt de samme ambisjonene, og har noen ganger brukt skitne metoder for å oppnå resultater, som dobbeltbrukere, spionasje og valgfusk.
Ofte har alt for mange brukere i politikken brydd seg mer om Statsministerposten enn de andre postene, og noen ganger virker det som at det å lede en Regjering er viktigere enn å gjennomføre sitt politiske verv på en god måte.
Det med spionasje har jo alltid vært noe kontroversielt, og det har vært påstander om det innenfor politikken også før. I år så har det kun vært et eller to spionasjetilfeller der den som gjorde det innrømmet skyld, men de andre igjen har vært noe mer diffuse, og ofte har det kun blitt med påstandene. Allikevel har det vært mye diskusjon rundt det, og nå vil enkelte forby spionasje i politikken.
Når det gjelder samarbeids-forsøkene som har vært, så har nok det meste av det gått galt rett og slett på grunn av at det ofte har vært vanskelig å legge uenigheter til side, i tillegg til det at det ofte har vært brukere som politisk sett ikke går overens i samme Regjering. Det stemmer nok som enkelte sier, at det er en manglende vilje til å inngå kompromisser, dog det er ikke alltid like lett når enkelte politikere velger å ty til trusler.
Selvfølgelig er det mye som kunne vært bedre og bli gjort annerledes, også da fra min side, men å sammenligne politikken her og den på Donald.no, er nytteløst, ettersom at politikken på Donald.no var et system som hadde blitt bygd opp over flere år og tilpasset den tiden. Bedre hadde det vært, i mine øyne, om politikerne her fortsette å bygge opp sitt eget system, enn å lete etter løsninger fra en tid som for lengst er forbi.
I 2011 for eksempel, så var det en meningsmåling på Donald.no, der det ble vist at flertallet var negative til Småtinget den gangen, og dette viser at politikken hadde nok en tøffere start enn man egentlig ønsker å innrømme, også på Donald.no, dog jeg benekter ikke at det på mange måter har vært verre på DonaldForum allikevel.
Min oppfatning, som en av de to Partilederne i MAX, var at FP brøt samarbeidet med oss mest på grunn av at de ikke ønsket å være i Regjering med MAX lenger. Påstandene om dårlig kommunikasjon kom nesten ut av løse luften, og det ble ikke sendt noen advarsler eller gjort noen forsøk fra FP sin side for å forbedre kommunikasjonen på PM, før man tok det skrittet å publisere et innlegg om saken i forumet. Derfor er det min oppfatning at dette ble gjort på grunn av at FP ønsket å bytte partner, men ikke ville bli stilt i dårlig lys, og innså at de trengte en god grunn for å bryte et Regjeringssamarbeid, ettersom at en stabil Regjering var en hjertesak for flere partier.
Når det gjelder måten Lisell og RosaCZPotetgull ble mottatt på, så ser jeg at politikerne fra opposisjonen kjørte en ganske hard kampanje mot denne Regjeringen, men det var på mange måter en naturlig konsekvens av konflikten som oppsto som følge av den forrige Regjeringskollapsen.
For å konkludere, min mening er at, til tross for alt det negative som har skjedd, må politikerne her fortsette å prøve samt lære av sine feil, og så vil det hele forhåpentligvis gå seg til etter hvert.
Jeg er uenig i det at vi skal lene oss på de gamle politikerne sine avgjørelser og lover, istedenfor å forsøke å skape noe nytt. Ja, det er mye man kan lære av de gamle politikerne, og det er absolutt lov å få ideer og inspirasjon, men vi kan ikke innbille oss at alt vil bli som før, da de avgjørelser som den gang ble fattet var tilpasset den tiden som politikerne den gang opplevde.
Det beste for politikken her er at politikerne forsøker å gjøre den til noe eget som kan være bra på sin måte, og som er basert på det de har lært og den tiden vi nå lever i.
-RK
Intervju med BIH_Pride
â Vel, det handler vel at enkelte brukere har brukt dobbeltbrukere for Ã¥ sikre seg flere stemmer og flere mandater. Det skal sannsynligvis ha skjedd da valget var i høst 2014, og to av valgene her pÃ¥ siden. Det var ogsÃ¥ juks pÃ¥ parlamentsmøter pÃ¥ donaldforum.no og donald.no. PÃ¥ donald.no var det enkelte brukere i DBA som jukset pÃ¥ parlamentsmøter ved Ã¥ bruke dobbeltbrukere og lyve at den brukeren er broren til vedkommende. PÃ¥ donaldforum.no har det ogsÃ¥ vært juks pÃ¥ parlamentsmøter, men da jeg ble mistenksom, avslørte jeg det i forumet og heldigvis ordna det seg og det ble ikke mye juks i ettertiden, noe som jeg er veldig glad for.
â Det er sant at DBA pÃ¥ donald.no har spionert pÃ¥ partiet MAX og det har Bendik avslørt selv. Heldigvis sÃ¥ ble partilederne i MAX, som da var G., RK4000 og meg mistenksomme og vi avslørte Bendik for spionasje. Vi ønsket ikke Ã¥ avsløre dette for Ã¥ forhindre flere problemer, siden vi var i en ganske presset regjering pÃ¥ grunn av en inaktiv samarbeidspartner. Bendik avslørte ogsÃ¥ at han forsøkte Ã¥ spionere med enda en bruker, noe som er helt pÃ¥ hodet etter min mening. Bestikkelser har ogsÃ¥ skjedd pÃ¥ donaldforum.no ved Ã¥ for eksempel love Ã¥ gi X antall AK hvis man blir med i partiet etc. Ja, det har ogsÃ¥ vært spionasje fra enkelte medlemmer mot partier, og da jeg fant ut av det, gikk jeg ut av koalisjonen med en gang. Heldigvis har vi fÃ¥tt i gang domstolen, slik at bestikkelser og spionasje ikke slipper sÃ¥ like lett unna denne gangen.
3. Det er blitt hevdet at NRKS-blokken jukset på donald.no. Hva vet du om dette?
â NRKS-blokken brukte dobbeltbrukere ved valget. Bendik brukte de samme brukerne i NRKS-blokken som i DBA-tiden pÃ¥ donald.no. Det har han ikke skrevet i avskjedstrÃ¥den, men jeg mistenker det siden, igjen, han brukte de samme brukerne i DBA.
4. Den borgerlige allianse (DBA) skal ha uttalt at de kun lekte med tanken om å jukse på donald.no. Senere er det blitt hevdet at DBA faktisk jukset. Har du noen kommentar?
â Det er rett og slett tragisk. Det er ekstremt rart at en bruker i tidligere DBA er sÃ¥ imot straffer for juksing og spionasje, men han har selv har jukset og spionert. Man kan bare lure hva slags agenda den brukeren har.
5. Flere partier er beskyldt for å ha spionert, men foreløpig er ingen beviser lagt frem. Har du noen formening om hvem som spionerte på hvem? I så fall, hva?
â Jeg ønsker ikke Ã¥ kommentere, men jeg har mine mistanker. Bendik har selv avslørt at han spionerte, men jeg har ogsÃ¥ avslørt at Gala spionerte pÃ¥ Frihetspartiet, som Gala bekreftet selv senere. Jeg har spesielt store mistanker nÃ¥r det gjelder AL-tiden min. Ting var rett og slett rart.
6. Hva tror du var årsaken til at regjeringssamarbeidet tidligere har vært dårlig eller totalt fraværende?
â Jeg kan bare snakke om mine erfaringer med regjeringer. Den første regjeringen var vel MAX-Duck. regjeringen og da var vÃ¥r samarbeidspartner veldig inaktive og de bidro ikke til noe. Vi gikk ut fordi det rett og slett var for mye for tre politikere Ã¥ gjøre alt. Den andre regjeringen jeg var med pÃ¥ var vel med Frihetspartiet. Det var en grei start, men da begynte en enkel bruker Ã¥ ødelegge for hele koalisjonen. Den brukeren trakk ut hele Frihetspartiet fra MAX Frihet-koalisjonen uten Ã¥ ha snakket med noen i regjeringen eller Frihetspartiet først. Ikke rart at flere Frihetspartiet-medlemmer forlot partiet da de skjønte hva som skjedde, helt tragisk. Men før det ble det sendt ultimatum til meg og enkelte av Frihetspartiets medlemmer presset partiet MAX og gikk selv mot koalisjonen. Den andre jeg var med pÃ¥ var igjen med Frihetspartiet. Partilederne i MAX ønsket Ã¥ gi en ny sjanse og vi laget en avtale at de skulle støtte oss i enkelte saker, mens de skal fÃ¥ statsministeren. Gjett hva, medlemmene i Fp gikk mot koalisjonen igjen og begynte Ã¥ presse MAX, spesielt meg. Enda verre gikk det da jeg laget en lovpakke med Fremover. Laget lovpakken med Fremover for Ã¥ unngÃ¥ drama med Fp, fordi jeg visste at Fp og MAX ville aldri bli enige om for eksempel domstolene. Det neste som skjedde var totalt tragisk. Enkelte i Fp angrep meg pÃ¥ det verste og ikke nok med det, de utpresset meg ogsÃ¥. Daværende statsminister ønsket at jeg skulle innrømme at alt var min feil og at jeg skulle love at jeg skulle oppføre meg bedre. Jeg er en slik person som aldri lover, men jeg underla meg det statsministeren ønsket. Neida, det var ikke nok og jeg mistet justisministeren og jeg fikk kulturministeren. For meg var det ikke logisk at jeg ble kulturminister, siden Fp selv fokuserte mest pÃ¥ kultur. Jeg nekta Ã¥ være kulturminister og jeg ønsket da Ã¥ bare være visestatsminister. Neida, daværende statsminister presset meg enda mer og sa at jeg mÃ¥tte ha den posten, ellers skal jeg ut av regjeringen. Jeg gikk selv ut av regjeringen og RK4000 og jeg ble enige om Ã¥ trekke oss. MAX trakk seg fra den regjeringen. Regjeringssamarbeid har rett og slett kollapset fordi nesten ingen ønsker Ã¥ lage kompromisser og de fleste ønsker Ã¥ ha en eller annen form for tittel eller makt. Det handler ogsÃ¥ om enkelte som har ødelagt de fleste regjeringer i Ã¥r, og de har selv vært med i den regjeringen. Det er altsÃ¥ min mening.
7. Om det har foregått bestikkelser på donaldforum.no, er svært omstridt. Det ble også publisert et bilde som tydet på at flere enn en person hadde drevet med bestikkelser. Hva mener du? Har du bestukket noen eller blitt bestukket, eller vet om noen som har bestukket / blitt bestukket?
â Jeg har ikke blitt bestukket. Vent om enkelte som har prøvd Ã¥ bestikke og blitt bestukket. Mer ønsker jeg ikke Ã¥ kommentere.
8. Hvorfor tror du at Frihetspartiet valgte å bryte samarbeidet med MAX, til fordel for RosaCZPotetgull, og at Lisell plutselig var statsminister?
â Hvem vet hva Frihetspartiet tenkte pÃ¥. Jeg tror det skyldes enkelte medlemmer som ønsket Ã¥ fjerne meg som statsminister og som ønsket Ã¥ ødelegge for hele regjering for sin egen agenda eller for en eller annen ukjent grunn.
9. Hva tenker du om måten den nyutnevnte statsministeren Lisell og hennes parti RosaCZPotetgull ble mottatt på av brukerne på donaldforum.no etter at Frihetspartiet brøt samarbeidet med MAX?
â Det er ikke rart at de ble mottatt sÃ¥nn som de gjorde. Jeg sov da dette skjedde og jeg fikk ikke vite noe om dette før da jeg vÃ¥knet dagen etter. Ingen hadde sagt noe til meg heller. Folk ble overrasket og skjønte ikke noe og jeg synes det er spesielt dumt for de ministrene som har jobbet hardt i postene sine og som en enkelt person har ødelagt for alle og hele regjeringen. Flere Fp-medlemmer forlot Fp etter at dette skjedde. Helt tragisk. Senere forlot Fp koalisjonen igjen til fordel for MAX, men det var Fp som skulle fÃ¥ statsministeren, ellers ville ikke koalisjonen ha skjedd. Man kan tydelig se at enkelte bare bryr seg om statsministeren.
Kommentar fra anonym person
Jeg tror de siste regjeringene har gått i vasken på grunn av at folk som BIH_Pride og B ikke fungerer sammen, eller stoler ikke på hverandre. Jeg har også mine tvil om en regjering utgått av Folkepartiet De Liberale og et annet parti vil fungere, på grunn av kombinasjonen Andre-B.
Hvis jeg får legge til noe om multibrukere og spionasje så vil jeg trekke frem Patrickverso. Ny leder i et parti, som ble registrert for kort tid siden. Han har satt seg inn i politikken på rekordtid. Jeg vil tro at dette er en multibruker fra FDL-siden, men dette er bare spekulasjoner.
â Den eneste juksingen jeg fikk vite om var da Frakken innrømte at han brukte multibrukere ved valget i februar. Jeg fikk aldri vite om at det hadde pÃ¥gÃ¥tt juks pÃ¥ donald.no før i juli, og da ble jeg overrasket siden DBA sa at de aldri hadde jukset og da trodde jeg at ingen av medlemmene i alliansen ville jukset ved noen anledninger. Det er det eneste jeg vet.
â Om et par uker er det et Ã¥r siden det jeg beskriver som det verste kaoset "MAX vs DBA" brøt ut. Jeg mener egentlig at grunnen til at vi har vært sÃ¥ i tottene pÃ¥ hverandre (hvertfall jeg) er pÃ¥ grunn av det som skjedde pÃ¥ donald.no. Selv har jeg aldri helt kommet over det, og syns fortsatt i dag at DBA oppførte seg som noen overlegne drittsekker i januar da de ikke engang valgte Ã¥ si unnskyld for at jeg ble støtet av signaturen deres. Jeg vet ikke hva som skal til for Ã¥ bedre forholdet, men nÃ¥ har jeg "byttet side" siden jeg har meldt meg ut fra MAX og inn i FDL. Videre har jeg egentlig ingen flere kommentarer om dette.
â Dette var en ting jeg tenkte lenge pÃ¥, siden DBA var sÃ¥ vanvittig klare i februar pÃ¥ at "VI HAR ALDRI JUKSET", ogsÃ¥ viste det seg at de hadde gjort det likevel. Selv lurer jeg veldig pÃ¥ hvordan alle andre visste det sÃ¥ utrolig godt, men for meg var det helt nytt. Dessuten lurer jeg pÃ¥ hvordan DBA klarte Ã¥ jukse pÃ¥ donald.no nÃ¥r de aldri deltok i noe valg.
â Spionasjen vet jeg lite om sÃ¥ her har jeg ingen kommentar.
â Jeg tror det kan ha noe med at de gamle veteranene i DBA og de gamle veteranene i MAX har "alltid" hatt et anspent forhold med hverandre, og derfor har det ikke alltid vært enkelt Ã¥ samarbeide. Blant annet Bendik har sagt at han ikke liker MAX og ønsket ikke Ã¥ samarbeide, men valgte likevel Ã¥ gÃ¥ i regjering med partiet.
â For Ã¥ være ærlig har jeg aldri brydd meg helt nÃ¥r det har dreid seg om bestikkelser. Da MAX og FP kranglet og beskyldte hverandre nÃ¥r det gjaldt bestikkelsene var jeg mest sinna fordi FP hadde brutt alliansen med MAX uten Ã¥ si klart ifra pÃ¥ forhÃ¥nd. Men hvis jeg skal komme med en mening syns jeg bestikkelser bare er dumt. Jeg har ikke bestukket noen, og kommer neppe til Ã¥ gjøre det heller. Jeg ønsker ikke si noe om det er noen som har bestukket.
7. Hvorfor tror du at Frihetspartiet valgte å bryte samarbeidet med MAX, til fordel for RosaCZPotetgull?
â Aner ikke, jeg syns det bare var vanvittig dÃ¥rlig gjort av FP Ã¥ bryte samarbeidet med MAX uten Ã¥ gi klar beskjed pÃ¥ forhÃ¥nd.
8. Hva tenker du om måten den nyutnevnte statsministeren Lisell og hennes parti RosaCZPotetgull ble mottatt på av brukerne på donaldforum.no etter at Frihetspartiet brøt samarbeidet med MAX?
â Jeg syns mottakelsen var fortjent egentlig. Dessuten gikk jeg aldri til angrep mot Wilma selv og derfor syns jeg det var utrolig dÃ¥rlig gjort Ã¥ bli beskyldt for mobbing (ogsÃ¥ hendte det pÃ¥ bursdagen min til og med). Det jeg var skeptisk til var mÃ¥ten Bendik valgte Ã¥ avslutte samarbeidet med MAX pÃ¥, og jeg syns samarbeidet fungerte bra. Det var bare FP som jeg følte hadde litt kort lunte nÃ¥r det gjaldt smÃ¥ting.
Intervju med Benboy
â Under valget høsten 2014 var det blant noen av medlemmene i NRKS-blokken en intern enighet om Ã¥ bruke multibrukere som ingen visste var oss for Ã¥ sikre oss parlamentarisk grunnlag. Vet ikke om jeg vil kalle det «juks», men jeg styrte begge mandatene til KVAKK fordi vi var i manko pÃ¥ ekte brukere.
â Mye av det er nok hauset opp fra begge sider, men ingen av partene har nok et rent rulleblad.
â DBA jukset aldri. Koalisjonen deltok ikke i noe valg, sÃ¥ de pÃ¥standene er ikke sanne.
â PÃ¥ Dono spionerte KVAKK og SolstrÃ¥le/BlÃ¥tt pÃ¥ MAX, selv om vi egentlig ikke fikk noe utbytte. PÃ¥ Dofo er det vel kun ett tilfelle, og det var Galaniitoluodda som prøvde Ã¥ spionere pÃ¥ Frihetspartiet.
â Mangel pÃ¥ godt forhold mellom partimedlemmene tror jeg nok er den avgjørende Ã¥rsaken.
â Det er bare tullball. SÃ¥ vidt meg bekjent har det ikke blitt gjennomført bestikkelser med suksess, og de fleste «tilfellene» som har kommet opp har vært dradd ut av proporsjoner i et smÃ¥lig forsøk pÃ¥ Ã¥ svekke Frihetspartiet.
7. Noen mener de er utsatt for utpressing. Hvis dette er sant, hva tenker du om saken? Hva mistenker eller vet du skjedde? Har du blitt utsatt for utpressing på donaldforum.no eller vet du om noen som har blitt?
â Det er i stor grad basert pÃ¥ en kombinasjon av misforstÃ¥elser og iver etter Ã¥ fÃ¥ folk til Ã¥ snu baken til et motstanderparti.
8. Hvorfor tror du at Frihetspartiet valgte å bryte samarbeidet med MAX, til fordel for RosaCZPotetgull?
â Jeg tror ikke, jeg vet, at vi brøt samarbeidet med MAX fordi jeg personlig har hatt store problemer med Ã¥ forholde meg til MAX. Det samarbeidet fungerte ikke i det hele tatt.
â Jeg synes det var helt forferdelig at MAX og deres allierte kunne trÃ¥kke henne sÃ¥ langt ned i gjørma uten Ã¥ gi henne en sjanse først. De dømte utelukkende pÃ¥ hvordan de oppfatter henne og partiet hennes, ikke hvor god hun var i jobben som statsminister. Det er fælt at folk kan være sÃ¥ dømmende uten Ã¥ ha sett henne i arbeid. I etterkant er det bare Ã¥ konstatere at hun overgikk forventningene til alle, og gjorde en særdeles god jobb.
Intervju med Ku-melkeren
1. Om det har foregått bestikkelser på donaldforum.no, er svært omstridt. Det ble også publisert et bilde som tydet på at flere enn en person hadde drevet med bestikkelser. Hva mener du? Har du bestukket noen eller blitt bestukket, eller vet om noen som har bestukket / blitt bestukket?
â Jeg ble forøkt bestukket av Benboy, som tilbydde meg en eller annen ministerplass dersom jeg ble med i partiet hans. Dette skjedde pÃ¥ Tinychat. Jeg bestakk ogsÃ¥ feilaktig Amore (skulle egentlig være Skinnende), hvor jeg lovte Ã¥ være vennen hennes for alltid dersom hun ble med i partiet jeg var medlem av for øyeblikket (husker ikke hvilket)
2. Hvorfor tror du at Frihetspartiet valgte å bryte samarbeidet med MAX, til fordel for RosaCZPotetgull?
â Benboy har alltid lett etter nærmeste mÃ¥te Ã¥ fÃ¥ makt pÃ¥ (tro meg, har jobbet nært med han i andre partier), og jeg vil tro RCP med glede gikk med pÃ¥ Ã¥ fungere som nikkedukker for at FP kunne fÃ¥ gjøre slik de ville. Dt at Lizz ble statsminister tror jeg ikke var noe annet enn et forsøk pÃ¥ Ã¥ skjule dette.
3. Hva tenker du om måten den nyutnevnte statsministeren Lisell og hennes parti RosaCZPotetgull ble mottatt på av brukerne på donaldforum.no etter at Frihetspartiet brøt samarbeidet med MAX?
â ForstÃ¥elig, men ogsÃ¥ overdrevet.
4. Det er blitt hevdet at NRKS-blokken jukset på donald.no. Hva vet du om dette?
â Jeg har hørt snakk om at enkelte medlemmer som Benboy og Gala (husker ikke helt) hadde dobbeltbrukere som de flittig utnyttet. Til tross for at jeg var statsminister og pÃ¥ sett og vis ledet blokken, skjedde dette bak min rygg.
â Enn sÃ¥ lenge er det ikke mulighet for Ã¥ kunne bevise noe som helst, sÃ¥ velger Ã¥ tie i den saken.
Kommentar fra RK4000
à rsaken til ustabiliteten i politikken på DonaldForum, er, etter det jeg selv har erfart, en komplisert sak som har mer enn en side.
Det har vært forsøk på å legge all skyld på en side eller en bruker, men min mening er at saken må blitt sett fra et mer ordentlig perspektiv.
Konflikten mellom MAX/AL og DBA/DBS begynte på Donald.no sommeren/høsten 2014, og har i stor grad påvirket politikken på DonaldForum. Man må ikke glemme at selv om politikken på Donald.no riktignok var mer stabil og mest sannsynlig ikke ville havnet like skjevt ut som et nyetablert system har større sjanse for å gjøre, så ville nok uansett konflikten mellom de to rivalene ha påvirket også politikken på Donald.no, selv hvis den hadde vedvart.
Dermed er det viktig at man forstår at det som har skjedd på DonaldForum, begynte i politikken på Donald.no, og ikke var noe som plutselig oppsto når man gikk over til den nye politikken.
I tillegg kan det være greit å ha i minne at det ofte følger ustabilitet med nyetablerte politiske systemer, og at det ofte kan ta tid før alt går seg til, og blir slik som det skal. Det at enkelte forventer at alt skal være perfekt fra første dag, viser i bunn og grunn at enkelte ikke har et realistisk perspektiv på sakene.
Konflikten mellom de to politiske rivalene har på en måte fortsatt litt, men det er annerledes i dag enn da det begynte, og flere brukere har også byttet side siden den gang, så dermed er det spørs om man egentlig skal anse det som en fortsettelse eller mer som noe som har relasjon til det som har skjedd tidligere, for MAX/AL og DBA/DBS-konflikten er for lengst over, til tross for at noen av uenighetene fra den tiden fortsatt henger igjen.
Faktum er at ustabiliteten skyldes mye det at flere brukere/personer har hatt de samme ambisjonene, og har noen ganger brukt skitne metoder for å oppnå resultater, som dobbeltbrukere, spionasje og valgfusk.
Ofte har alt for mange brukere i politikken brydd seg mer om Statsministerposten enn de andre postene, og noen ganger virker det som at det å lede en Regjering er viktigere enn å gjennomføre sitt politiske verv på en god måte.
Det med spionasje har jo alltid vært noe kontroversielt, og det har vært påstander om det innenfor politikken også før. I år så har det kun vært et eller to spionasjetilfeller der den som gjorde det innrømmet skyld, men de andre igjen har vært noe mer diffuse, og ofte har det kun blitt med påstandene. Allikevel har det vært mye diskusjon rundt det, og nå vil enkelte forby spionasje i politikken.
Når det gjelder samarbeids-forsøkene som har vært, så har nok det meste av det gått galt rett og slett på grunn av at det ofte har vært vanskelig å legge uenigheter til side, i tillegg til det at det ofte har vært brukere som politisk sett ikke går overens i samme Regjering. Det stemmer nok som enkelte sier, at det er en manglende vilje til å inngå kompromisser, dog det er ikke alltid like lett når enkelte politikere velger å ty til trusler.
Selvfølgelig er det mye som kunne vært bedre og bli gjort annerledes, også da fra min side, men å sammenligne politikken her og den på Donald.no, er nytteløst, ettersom at politikken på Donald.no var et system som hadde blitt bygd opp over flere år og tilpasset den tiden. Bedre hadde det vært, i mine øyne, om politikerne her fortsette å bygge opp sitt eget system, enn å lete etter løsninger fra en tid som for lengst er forbi.
I 2011 for eksempel, så var det en meningsmåling på Donald.no, der det ble vist at flertallet var negative til Småtinget den gangen, og dette viser at politikken hadde nok en tøffere start enn man egentlig ønsker å innrømme, også på Donald.no, dog jeg benekter ikke at det på mange måter har vært verre på DonaldForum allikevel.
Min oppfatning, som en av de to Partilederne i MAX, var at FP brøt samarbeidet med oss mest på grunn av at de ikke ønsket å være i Regjering med MAX lenger. Påstandene om dårlig kommunikasjon kom nesten ut av løse luften, og det ble ikke sendt noen advarsler eller gjort noen forsøk fra FP sin side for å forbedre kommunikasjonen på PM, før man tok det skrittet å publisere et innlegg om saken i forumet. Derfor er det min oppfatning at dette ble gjort på grunn av at FP ønsket å bytte partner, men ikke ville bli stilt i dårlig lys, og innså at de trengte en god grunn for å bryte et Regjeringssamarbeid, ettersom at en stabil Regjering var en hjertesak for flere partier.
Når det gjelder måten Lisell og RosaCZPotetgull ble mottatt på, så ser jeg at politikerne fra opposisjonen kjørte en ganske hard kampanje mot denne Regjeringen, men det var på mange måter en naturlig konsekvens av konflikten som oppsto som følge av den forrige Regjeringskollapsen.
For å konkludere, min mening er at, til tross for alt det negative som har skjedd, må politikerne her fortsette å prøve samt lære av sine feil, og så vil det hele forhåpentligvis gå seg til etter hvert.
Jeg er uenig i det at vi skal lene oss på de gamle politikerne sine avgjørelser og lover, istedenfor å forsøke å skape noe nytt. Ja, det er mye man kan lære av de gamle politikerne, og det er absolutt lov å få ideer og inspirasjon, men vi kan ikke innbille oss at alt vil bli som før, da de avgjørelser som den gang ble fattet var tilpasset den tiden som politikerne den gang opplevde.
Det beste for politikken her er at politikerne forsøker å gjøre den til noe eget som kan være bra på sin måte, og som er basert på det de har lært og den tiden vi nå lever i.
-RK
Intervju med BIH_Pride
â Vel, det handler vel at enkelte brukere har brukt dobbeltbrukere for Ã¥ sikre seg flere stemmer og flere mandater. Det skal sannsynligvis ha skjedd da valget var i høst 2014, og to av valgene her pÃ¥ siden. Det var ogsÃ¥ juks pÃ¥ parlamentsmøter pÃ¥ donaldforum.no og donald.no. PÃ¥ donald.no var det enkelte brukere i DBA som jukset pÃ¥ parlamentsmøter ved Ã¥ bruke dobbeltbrukere og lyve at den brukeren er broren til vedkommende. PÃ¥ donaldforum.no har det ogsÃ¥ vært juks pÃ¥ parlamentsmøter, men da jeg ble mistenksom, avslørte jeg det i forumet og heldigvis ordna det seg og det ble ikke mye juks i ettertiden, noe som jeg er veldig glad for.
â Det er sant at DBA pÃ¥ donald.no har spionert pÃ¥ partiet MAX og det har Bendik avslørt selv. Heldigvis sÃ¥ ble partilederne i MAX, som da var G., RK4000 og meg mistenksomme og vi avslørte Bendik for spionasje. Vi ønsket ikke Ã¥ avsløre dette for Ã¥ forhindre flere problemer, siden vi var i en ganske presset regjering pÃ¥ grunn av en inaktiv samarbeidspartner. Bendik avslørte ogsÃ¥ at han forsøkte Ã¥ spionere med enda en bruker, noe som er helt pÃ¥ hodet etter min mening. Bestikkelser har ogsÃ¥ skjedd pÃ¥ donaldforum.no ved Ã¥ for eksempel love Ã¥ gi X antall AK hvis man blir med i partiet etc. Ja, det har ogsÃ¥ vært spionasje fra enkelte medlemmer mot partier, og da jeg fant ut av det, gikk jeg ut av koalisjonen med en gang. Heldigvis har vi fÃ¥tt i gang domstolen, slik at bestikkelser og spionasje ikke slipper sÃ¥ like lett unna denne gangen.
3. Det er blitt hevdet at NRKS-blokken jukset på donald.no. Hva vet du om dette?
â NRKS-blokken brukte dobbeltbrukere ved valget. Bendik brukte de samme brukerne i NRKS-blokken som i DBA-tiden pÃ¥ donald.no. Det har han ikke skrevet i avskjedstrÃ¥den, men jeg mistenker det siden, igjen, han brukte de samme brukerne i DBA.
4. Den borgerlige allianse (DBA) skal ha uttalt at de kun lekte med tanken om å jukse på donald.no. Senere er det blitt hevdet at DBA faktisk jukset. Har du noen kommentar?
â Det er rett og slett tragisk. Det er ekstremt rart at en bruker i tidligere DBA er sÃ¥ imot straffer for juksing og spionasje, men han har selv har jukset og spionert. Man kan bare lure hva slags agenda den brukeren har.
â Jeg ønsker ikke Ã¥ kommentere, men jeg har mine mistanker. Bendik har selv avslørt at han spionerte, men jeg har ogsÃ¥ avslørt at Gala spionerte pÃ¥ Frihetspartiet, som Gala bekreftet selv senere. Jeg har spesielt store mistanker nÃ¥r det gjelder AL-tiden min. Ting var rett og slett rart.
6. Hva tror du var årsaken til at regjeringssamarbeidet tidligere har vært dårlig eller totalt fraværende?
â Jeg kan bare snakke om mine erfaringer med regjeringer. Den første regjeringen var vel MAX-Duck. regjeringen og da var vÃ¥r samarbeidspartner veldig inaktive og de bidro ikke til noe. Vi gikk ut fordi det rett og slett var for mye for tre politikere Ã¥ gjøre alt. Den andre regjeringen jeg var med pÃ¥ var vel med Frihetspartiet. Det var en grei start, men da begynte en enkel bruker Ã¥ ødelegge for hele koalisjonen. Den brukeren trakk ut hele Frihetspartiet fra MAX Frihet-koalisjonen uten Ã¥ ha snakket med noen i regjeringen eller Frihetspartiet først. Ikke rart at flere Frihetspartiet-medlemmer forlot partiet da de skjønte hva som skjedde, helt tragisk. Men før det ble det sendt ultimatum til meg og enkelte av Frihetspartiets medlemmer presset partiet MAX og gikk selv mot koalisjonen. Den andre jeg var med pÃ¥ var igjen med Frihetspartiet. Partilederne i MAX ønsket Ã¥ gi en ny sjanse og vi laget en avtale at de skulle støtte oss i enkelte saker, mens de skal fÃ¥ statsministeren. Gjett hva, medlemmene i Fp gikk mot koalisjonen igjen og begynte Ã¥ presse MAX, spesielt meg. Enda verre gikk det da jeg laget en lovpakke med Fremover. Laget lovpakken med Fremover for Ã¥ unngÃ¥ drama med Fp, fordi jeg visste at Fp og MAX ville aldri bli enige om for eksempel domstolene. Det neste som skjedde var totalt tragisk. Enkelte i Fp angrep meg pÃ¥ det verste og ikke nok med det, de utpresset meg ogsÃ¥. Daværende statsminister ønsket at jeg skulle innrømme at alt var min feil og at jeg skulle love at jeg skulle oppføre meg bedre. Jeg er en slik person som aldri lover, men jeg underla meg det statsministeren ønsket. Neida, det var ikke nok og jeg mistet justisministeren og jeg fikk kulturministeren. For meg var det ikke logisk at jeg ble kulturminister, siden Fp selv fokuserte mest pÃ¥ kultur. Jeg nekta Ã¥ være kulturminister og jeg ønsket da Ã¥ bare være visestatsminister. Neida, daværende statsminister presset meg enda mer og sa at jeg mÃ¥tte ha den posten, ellers skal jeg ut av regjeringen. Jeg gikk selv ut av regjeringen og RK4000 og jeg ble enige om Ã¥ trekke oss. MAX trakk seg fra den regjeringen. Regjeringssamarbeid har rett og slett kollapset fordi nesten ingen ønsker Ã¥ lage kompromisser og de fleste ønsker Ã¥ ha en eller annen form for tittel eller makt. Det handler ogsÃ¥ om enkelte som har ødelagt de fleste regjeringer i Ã¥r, og de har selv vært med i den regjeringen. Det er altsÃ¥ min mening.
7. Om det har foregått bestikkelser på donaldforum.no, er svært omstridt. Det ble også publisert et bilde som tydet på at flere enn en person hadde drevet med bestikkelser. Hva mener du? Har du bestukket noen eller blitt bestukket, eller vet om noen som har bestukket / blitt bestukket?
â Jeg har ikke blitt bestukket. Vent om enkelte som har prøvd Ã¥ bestikke og blitt bestukket. Mer ønsker jeg ikke Ã¥ kommentere.
8. Hvorfor tror du at Frihetspartiet valgte å bryte samarbeidet med MAX, til fordel for RosaCZPotetgull, og at Lisell plutselig var statsminister?
â Hvem vet hva Frihetspartiet tenkte pÃ¥. Jeg tror det skyldes enkelte medlemmer som ønsket Ã¥ fjerne meg som statsminister og som ønsket Ã¥ ødelegge for hele regjering for sin egen agenda eller for en eller annen ukjent grunn.
â Det er ikke rart at de ble mottatt sÃ¥nn som de gjorde. Jeg sov da dette skjedde og jeg fikk ikke vite noe om dette før da jeg vÃ¥knet dagen etter. Ingen hadde sagt noe til meg heller. Folk ble overrasket og skjønte ikke noe og jeg synes det er spesielt dumt for de ministrene som har jobbet hardt i postene sine og som en enkelt person har ødelagt for alle og hele regjeringen. Flere Fp-medlemmer forlot Fp etter at dette skjedde. Helt tragisk. Senere forlot Fp koalisjonen igjen til fordel for MAX, men det var Fp som skulle fÃ¥ statsministeren, ellers ville ikke koalisjonen ha skjedd. Man kan tydelig se at enkelte bare bryr seg om statsministeren.
Kommentar fra anonym person
Jeg tror de siste regjeringene har gått i vasken på grunn av at folk som BIH_Pride og B ikke fungerer sammen, eller stoler ikke på hverandre. Jeg har også mine tvil om en regjering utgått av Folkepartiet De Liberale og et annet parti vil fungere, på grunn av kombinasjonen Andre-B.
Hvis jeg får legge til noe om multibrukere og spionasje så vil jeg trekke frem Patrickverso. Ny leder i et parti, som ble registrert for kort tid siden. Han har satt seg inn i politikken på rekordtid. Jeg vil tro at dette er en multibruker fra FDL-siden, men dette er bare spekulasjoner.
Spionasje mot partiet MAX
I slutten av desember hevdet BIH_Pride at Galaniitoluodda skal ha spionert på han og MAX, og at Benboy skal ha bidratt til å videreformidle hemmelig informasjon på donaldforum.no. Det ble et stort rabalder da dette ble kjent. Her i Tjen & Hør har vi gjort intervjuer med alle de involverte partene.
Intervju med BIH_Pride
1. Kan du kortfattet gjøre rede for hva du mener skal ha skjedd? Var det bare Benboy som spredte informasjonen, eller gjorde Galaniitoluodda det også?
â Det som skjedde var at vi hadde samtaler med vÃ¥r tidligere koalisjonspartner Moderat, og enkelte i Moderat begynte Ã¥ presse MAX fÃ¥r Ã¥ innføre en statskasse og lønninger, altsÃ¥ enda et sÃ¥nt DBA-forslag. Det jeg ikke visste, var at Gala spredte deler av PM til Bendik pÃ¥ facebook eller PM, altsÃ¥ hemmelig informasjon. Det neste som skjer er at Bendik sprer den informasjonen indirekte i forumet, altsÃ¥ spør meg ting om vi skal ha statskasse etc. Jeg mente at det var rart, men da Bendik fortsatte Ã¥ si mer av innholdet vi snakket om pÃ¥ PM, begynte det Ã¥ ringe noen bjeller. Jeg konfronterte Gala og Bendik i forumet. Det neste som skjer er at Gala publiserer to samtaler vi hadde pÃ¥ facebook, uten min tillatelse. Da bryter de etter min mening den vedtatte forumloven og spesielt paragraf 2,5 i forumloven.
2. Både Galaniitoluodda og Benboy skal ha drevet med skitne knep før også. Hva tenker du om at de fortsatt bruker skitne knep, uten at det har fått konsekvenser for dem?
â Jeg synes at det er helt tragisk. De som bruker skitne knep vil aldri lykkes, tenker jeg. Vel, jeg saksøkte Gala og Bendik, men jeg trakk det tilbake, siden jeg skjønte at domstolen trengte en god renovering og fordi jeg mente at man heller burde se fremover.
3. Hvordan var det Benboy spredte den konfidensielle informasjonen, som Galaniitoluodda hadde fått i fortrolighet? La han det i ut i forumet? Ligger det i så fall fortsatt ute?
â Som skrevet over, Bendik spredte informasjonen pÃ¥ en indirekte mÃ¥te. Først og fremst stilte han indirekte spørsmÃ¥l som vi hadde diskutert pÃ¥ PM, sÃ¥ begynte Ã¥ være litt mer direkte senere. Gala var med i koalisjonsamtalen vÃ¥r og han kunne se alt vi skrev, og han spredte det videre til Bendik pÃ¥ en eller annen mÃ¥te. Det Gala la ut i forumet ligger fortsatt i forumet, altsÃ¥ i trÃ¥den om ''Generell diskusjon om politkken pÃ¥ dofo.''
4. Hvordan gikk det til at Galaniitoluodda fikk tilgang til denne informasjonen?
â Den var fra PM mellom vÃ¥r tidligere koalisjonspartner Moderat og Fremover, etterpÃ¥ bare Moderat, men Gala var fortsatt med i samtalen. Alt var greit i koalisjonen og vi tenkte Ã¥ offentliggjøre den om noen dager, siden vi hadde planlagt den i flere mÃ¥neder.
5. Galaniitoluodda har tidligere uttalt at han har blitt utsatt for utpressing av Benboy. Likevel skal han ha hjulpet Benboy ved å gi han opplysninger om hemmelige planer i partiet MAX. Dette henger ikke helt på grep. Hva tenker du?
â Som spørsmÃ¥let hevder: Det henger ikke pÃ¥ grep, rett og slett. Det er ikke første gang jeg hører om utpressing fra enkelte i politikken. Har skjedd med meg ogsÃ¥.
6. Vil MAX etter dette innføre rutiner/metoder for å avsløre spioner?
â Vi skal først legge domstolen pÃ¥ vent, siden vi mener at den trenger Ã¥ bli renovert. Men etter renoveringen, skal vi kjempe for det.
7. Hvorfor valgte du å trekke søksmålet ditt mot Galaniitoluodda og Benboy? Bør ikke de, som tidligere har drevet med nokså tvilsomme ting om man skal tro det som blir sagt, få konsekvenser for det de har gjort?
â Som jeg skrev tidligere, vi trenger en renovering i domstolen. Kanskje vi mÃ¥ fÃ¥ inn nye dommere og lage nye lover for at domstolen skal fungere skikkelig. Ingen vits Ã¥ saksøke nÃ¥r domstolen ikke fungerer skikkelig. De som har drevet med tvilsomme ting kommer til Ã¥ straffes av folket, som i valget. Folket har kanskje ikke lenger troa pÃ¥ personene som har drevet tvilsomme ting. Men jeg ønsker Ã¥ se fremover denne gangen og fÃ¥ til en stabil politikk.
8. Man kan nesten få inntrykk av at enkelte mener at det at det er drama, heftige diskusjoner, skittent spill o.l., er med på å holde politikken i live, og at det er gøy med drama i politikken. Det har vært tider på donaldforum.no der politikken har vært nesten død, men så har det blusset opp når en eller annen skandale har blitt avslørt. Hva tenker du? Er drama bra for politikken, eller har det gått for langt? Kan det at man demper politikkbråket være med på å gjøre politikken inaktiv igjen?
â Enkelte liker drama i politikken, og de har vært med pÃ¥ Ã¥ skape dramaet selv. Før sommeren hadde vi flere politikere som deltok i politikken, nÃ¥ er det ikke mange igjen. PÃ¥ donald.no hadde vi over hundre politikere og flere stemmer i valgene enn det vi har nÃ¥. Folk har rett og slett fÃ¥tt nok av dramaet, kanskje fordi de har nok drama i livet og vil heller slappe av pÃ¥ Donaldforum.no. PÃ¥ Donald.no, var det bedre diskusjoner enn det vi har nÃ¥. Der handlet det om saker og politikken et parti driver, her er det motsatt. Ikke rart, siden enkelte i politikken har drevet med sÃ¥ mange skitne spill, at folk rett og slett blir leie. Diskusjonene i politikken har godt for langt, men jeg tenker ikke at man kan dempe politikkbrÃ¥ket hvis man gjør politikken inaktiv. Jeg tror det handler om hva og hvordan man diskuterer.
9. Du la ut to samtaler, der den ene er mellom deg og Benboy og den andre er mellom "Meg" og "Pride". Antakeligvis er "Pride" deg, men hvem er "Meg"?
â Meg er Gala, mens Pride er meg. Jeg bare kopierte samtalen Gala publiserte i forumet, inn til min trÃ¥d om saksøkelsen mot Bendik og Gala.
10. Er de to samtalene som du la ut i tråden "Bendik og Gala er saksøkt" den samme informasjonen som ble spredt av Benboy/Galaniitoluodda på donaldforum.no?
â Det var en samtale mellom Gala og meg pÃ¥ facebook. Tror ikke noen fikk tilgang til den før den ble publisert i forumet. Men jeg skal ikke utelukke at samtalen ble først spredt videre til Bendik og sÃ¥ til forumet. Dette er selvsagt bare spekulasjoner, men hvis Gala har spredt informasjon fra PM til Bendik, sÃ¥ har han kanskje ogsÃ¥ spredt informasjonen til Bendik om det Gala og jeg snakket om pÃ¥ facebook, men det er irrelevant.
11. Benboy var veldig sikker på at han kom til å knuse deg i en eventuell rettsak. Hva tror du personlig ville blitt utfallet av rettsaken, og hvordan skulle man klare å finne nøytrale dommere ettersom det ikke er så mange politiske aktive lenger?
â De fem av dommerne som har blitt valgt av Andetinget, sitter nÃ¥ i domstolen og de kommer fra fem ulike partier. Er sikker pÃ¥ at de ville vært nøytrale og ikke handlet om personlige interesser. Men som skrevet, domstolen trenger en renovering, kanskje ogsÃ¥ regler for dommere og hvordan de skal dømme etc.
12. Mener du at Galaniitoluodda og Benboy kun har brutt forumloven, eller at de også har brutt forumreglene og/eller norsk lov?
â Gala og Bendik har i mine øyne helt klart brutt forumloven, og kanskje forumreglene om at man ikke skal spre informasjon til andre fra PM. Jeg vil ikke gÃ¥ sÃ¥ langt Ã¥ si at de har brutt den norske loven. De publiserte ikke et bilde av meg, bare en tekst.
13. Har du noen forventninger om at forumledelsen på donaldforum.no skal ta tak i saken og irettesette de som har drevet med spionasje?
â Jeg hÃ¥per de har en klar regel for spionasje pÃ¥ Donaldforum.no, for sÃ¥ vidt jeg kan se, har de ingen regler nÃ¥r det kommer til spionasje. Det er litt synd, siden det var noen spionasjer mot enkelte partier og brukere vÃ¥ren 2015, altsÃ¥ at enkelte har kommet seg inn pÃ¥ brukeren uten at vedkommende hadde visst eller godtatt det. Dessverre fikk spionene ingen konsekvenser, noe som er dÃ¥rlig etter min mening. Jeg mener at man skal straffe spionasje og ha det med i forumreglene.
14. Det har vært snakk om informasjon fra samtaler på Messenger, Facebook og PM-samtale på donaldforum.no. I forumet har du også skrevet: "Nå har Gala lagt inn personlige samtaler mellom meg og ham på dofo. Nå har han brutt regelen uten tvil." Det er noe uklart hvor informasjonen egentlig ble hentet fra. Var det fra Messenger, Facebook eller PM på dofo Galaniitoluodda tok informasjonen fra?
â Det var hentet fra Messenger, men han hadde ingen tillatelse til Ã¥ publisere det. Messenger er mer eller mindre irrelevant. Problemet er at han sprer informasjon fra koalisjonen.
Da BIH_Pride ble gjort kjent med Benboy og Galaniitoluodda sine svar, kommenterte han i tillegg følgende:
På Benboys kommentar om at det var store konflikter innad i MAX, svarte BIH_Pride følgende:
â Jeg vil bare kommentere at det var aldri noen konflikter i MAX. Det var konflikter i koalisjonen, altsÃ¥ i PM-samtalen vi hadde. Jeg prøvde Ã¥ redde koalisjonen, men de fortsatte med sine DBA-ideer, og da mistet jeg hÃ¥pet da Bendik publiserte, indirekte, den hemmelige informasjonen i forumet.
Intervju med Benboy
1. BIH_Pride mener du har bidratt til å spre informasjon som ikke skulle vært spredt, og at Galaniitoluodda har videreformidlet informasjon han har fått i fortrolighet. Kan du kortfattet gjøre rede for hva du mener skal ha skjedd? Var det bare du som spredte informasjonen, eller gjorde Galaniitoluodda det også?
â Gala og jeg haddd lekt med tanken om Ã¥ finne sammen igjen og starte et parti sammen. Det var litt frem og tilbake med de tankene, helt til Gala fortalte meg at det var sÃ¥ store konflikter innad i MAX at han ikke ønsket Ã¥ være en del av det lenger. Jeg og Gala har en veldig lik oppfatning av hvordan vi mener at politikken bør være, sÃ¥ da var det ogsÃ¥ naturlig at jeg fikk vite hvilke innspill han hadde som MAX ikke ville gÃ¥ med pÃ¥. Men sÃ¥ har vi dessverre en partileder i nevnte parti som bestandig skal kjøre svertekampanje mot oss, og det hele har blitt overdramatisert av han. At jeg har spredd informasjon er bare tull, jeg spurte han et saklig spørsmÃ¥l med tilhørende svar og oppfølgingsspørsmÃ¥l. SÃ¥nt mÃ¥ da være lov?
2. Hvis det er slik at du ikke benekter det som BIH_Pride hevder: Hvorfor videreformidlet du informasjon som ikke skulle komme på avveie? Planla du å bruke informasjonen du fikk fra Galaniitoluodda?
â Som sagt sÃ¥ stilte jeg saklige spørsmÃ¥l til partilederen i MAX, noe jeg ikke ser problemet med.
3. Hvis det er slik at du ikke benekter det som BIH_Pride hevder: Hva tenker du om at Galaniitoluodda spionerte på MAX, og at Galaniitoluodda også tidligere skal ha spionert?
â Gala var fullverdig medlem i MAX helt frem til et døgn før Ny Kraft ble lansert. Det at han har spionert pÃ¥ MAX skjønner jeg ikke hvor kommer fra.
4. Hvordan vil du forholde deg til BIH_Pride etter dette?
â Det har jeg ingen kommentar til, annet enn at det fÃ¥r tiden vise.
5. Galaniitoluodda har tidligere uttalt at du har blitt utsatt for utpressing av deg. Likevel skal han ha hjulpet deg ved å gi han opplysninger om hemmelige planer i partiet MAX. Hvordan kan dette ha seg?
â Det er bare sÃ¥nn vennskapet mellom meg og Gala fungerer. En dag kan han være skikkelig Bøker, en annen dag er det min tur, men vi skværer alltid opp igjen veldig fort.
6. Hvordan ville du selv reagert om noen spionerte på ditt parti?
â Har aldri hatt noe behov for Ã¥ forholde meg til den tanken, sÃ¥ det vet jeg ikke.
7. Hva tenker du om at BIH_Pride ville saksøke deg, men at han så trakk søksmålet fordi han mente det var bedre å tenke fremover?
â Det er bare latterlig, og jeg blir litt smÃ¥flau pÃ¥ hans vegne.
8. Man kan nesten få inntrykk av at enkelte mener at det at det er drama, heftige diskusjoner, skittent spill o.l., er med på å holde politikken i live, og at det er gøy med drama i politikken. Det har vært tider på donaldforum.no der politikken har vært nesten død, men så har det blusset opp når en eller annen skandale har blitt avslørt. Hva tenker du? Er drama bra for politikken, eller har det gått for langt? Kan det at man demper politikkbråket være med på å gjøre politikken inaktiv igjen?
â Til tider kan det absolutt gÃ¥ for langt, og jeg har sikkert vært en viktig faktor i for mange av diskusjonene. Men i utgangspunktet mener jeg at en opphetet debatt er bra for sjela.
9. Hvorfor var du så sikker på at du ville knuse BIH_Pride i en eventuell rettsak?
â Jeg mener at Pride har overtolket lovverket. Det er ganske Ã¥penbart i mine øyner at forumloven gjelder pÃ¥ Dofo, og kun Dofo.
10. Har du noen formening selv om hvilke regler du eventuelt kan være brutt? (Forumloven, forumreglene, regler på Facebook, norsk lov etc.) I så fall hva?
â Jeg er ganske sikker pÃ¥ at vi er pÃ¥ trygg grunn.
11. Mener du at forumledelsen bør gripe inn når medlemmer dolker andre i ryggen og videreformidler informasjon som de fikk, fordi noen trodde vedkommende var til å stole på? I så fall, hvorfor / hvorfor ikke?
â I utgangspunktet, nei. Selvsagt avhenger det av innholdet, men sÃ¥ lenge det ikke strider med forumreglene eller norsk lov ser jeg ikke behovet.
Intervju med Galaniitoluodda
1. BIH_Pride mener du har spionert på han og MAX, og videreformidlet informasjon du har fått i fortrolighet. Kan du kortfattet gjøre rede for hva du mener skal ha skjedd? Var det bare Benboy som spredte informasjonen, eller gjorde du det også?
â Jeg spionerte ikke, men var et vanlig medlem i MAX og det ble uenigheter om statskasse og lønninger i en koalisjons-pm med MAX og Moderat (koalisjonen ble aldri offentliggjort). Noen dager før hadde jeg og Bendik planlagt Ã¥ etablere et nytt parti med bedriftsliv som en viktig sak, før noen hadde tatt opp dette temaet i MM-blokken. I tillegg til Ã¥ diskutere i koalisjons-pm-en pÃ¥ Dofo snakket jeg og Pride pÃ¥ Messenger. Jeg snakket om uenighetene med Bendik fordi jeg tenkte at vi kanskje skulle etablere et nytt parti sammen allikevel (som vi da gjorde, Ny Kraft you know). Deretter skrev Bendik noe av det jeg hadde fortalt ham, pÃ¥ DonaldForum, pÃ¥ eget initiativ, uten Ã¥ si ifra til meg først. Deretter ble jeg beskyldt av Pride og andre i MAX for Ã¥ spre informasjon fra pm-samtalen pÃ¥ Dofo (brudd pÃ¥ forumreglene), nÃ¥r det egentlig var fra Messenger-samtalen. For Ã¥ bevise det postet jeg en del av pm-samtalen, noe som heller ikke ble tatt sÃ¥ godt imot. Etter det ble det masse brÃ¥k.
2. Hvis det er slik at du ikke benekter det som BIH_Pride hevder: Ble du medlem i MAX bare for å spionere?
â Ofc ikke. Jeg og Bendik endte opp med Ã¥ droppe planene om et nytt parti, fordi jeg ombestemte meg og tenkte at jeg bare blir i MAX fordi jeg tenkte at MAX er det beste valget for meg. Noen dager senere ble det sÃ¥ mye brÃ¥k i MAX og koalisjonen med Moderat sÃ¥ jeg bestemte meg for Ã¥ starte et nytt parti. Jeg mÃ¥tte jo fortelle Bendik litt hvorfor jeg plutselig ønsket Ã¥ starte et nytt parti med ham igjen.
3. Hvordan vil du forholde deg til BIH_Pride etter dette?
â Vi blir nok ikke politiske venner med det første, men jeg tror og hÃ¥per at det ikke vil gÃ¥ noe særlig vÃ¥rt forhold ellers.
4. Man kan nesten få inntrykk av at enkelte mener at det at det er drama, heftige diskusjoner, skittent spill o.l., er med på å holde politikken i live, og at det er gøy med drama i politikken. Det har vært tider på donaldforum.no der politikken har vært nesten død, men så har det blusset opp når en eller annen skandale har blitt avslørt. Hva tenker du? Er drama bra for politikken, eller har det gått for langt? Kan det at man demper politikkbråket være med på å gjøre politikken inaktiv igjen?
â Jeg synes drama er underholdende, men jeg forstÃ¥r at mange mener det blir litt for mye til tider. Jeg er enig i at politikken ikke er sÃ¥ bra som jeg skulle ønske og som den har vært før, men enkelte overdriver litt nÃ¥r de sier at det ikke er noe hÃ¥p mer.
5. Benboy var veldig sikker på at han kom til å knuse BIH_Pride i en eventuell rettsak. Hva tror du personlig ville blitt utfallet av rettsaken?
â Det er jeg usikker pÃ¥.
6. Har du noen formening selv om hvilke regler du eventuelt har brutt? (Forumloven, forumreglene, regler på Facebook, norsk lov etc.) I så fall hva?
â Enten Forumloven eller ingenting, avhengig av hvordan man ønsker Ã¥ tolke Forumloven (om «personlig melding» betyr kun PM pÃ¥ DonaldForum, eller alle private samtaler uansett fora).
7. Mener du at forumledelsen bør gripe inn når medlemmer dolker andre i ryggen og videreformidler informasjon som de fikk, fordi noen trodde vedkommende var til å stole på? I så fall, hvorfor / hvorfor ikke?
â Nei, sÃ¥ lenge det ikke et personlig informasjon eller samtaler om personlige tema, som helse, forhold og seksualitet.
8. Det har vært snakk om informasjon fra samtaler på Messenger, Facebook og PM-samtale på donaldforum.no. I forumet skrev BIH_Pride:
"Nå har Gala lagt inn personlige samtaler mellom meg og ham på dofo. Nå har han brutt regelen uten tvil."
Da er det noe uklart hvor informasjoenen egentlig kom fra. Var det fra Messenger, Facebook eller PM på dofo du tok informasjonen fra?
â Det var fra Messenger, som er en del av Facebook.
9. Benboy mener at det er store konflikter innad i MAX. Hva tror du?
â Tror det var bare den ene dagen eller dagene rundt der, jeg tipper det er ganske rolig nÃ¥.
1. Kan du kortfattet gjøre rede for hva du mener skal ha skjedd? Var det bare Benboy som spredte informasjonen, eller gjorde Galaniitoluodda det også?
â Det som skjedde var at vi hadde samtaler med vÃ¥r tidligere koalisjonspartner Moderat, og enkelte i Moderat begynte Ã¥ presse MAX fÃ¥r Ã¥ innføre en statskasse og lønninger, altsÃ¥ enda et sÃ¥nt DBA-forslag. Det jeg ikke visste, var at Gala spredte deler av PM til Bendik pÃ¥ facebook eller PM, altsÃ¥ hemmelig informasjon. Det neste som skjer er at Bendik sprer den informasjonen indirekte i forumet, altsÃ¥ spør meg ting om vi skal ha statskasse etc. Jeg mente at det var rart, men da Bendik fortsatte Ã¥ si mer av innholdet vi snakket om pÃ¥ PM, begynte det Ã¥ ringe noen bjeller. Jeg konfronterte Gala og Bendik i forumet. Det neste som skjer er at Gala publiserer to samtaler vi hadde pÃ¥ facebook, uten min tillatelse. Da bryter de etter min mening den vedtatte forumloven og spesielt paragraf 2,5 i forumloven.
2. Både Galaniitoluodda og Benboy skal ha drevet med skitne knep før også. Hva tenker du om at de fortsatt bruker skitne knep, uten at det har fått konsekvenser for dem?
â Jeg synes at det er helt tragisk. De som bruker skitne knep vil aldri lykkes, tenker jeg. Vel, jeg saksøkte Gala og Bendik, men jeg trakk det tilbake, siden jeg skjønte at domstolen trengte en god renovering og fordi jeg mente at man heller burde se fremover.
3. Hvordan var det Benboy spredte den konfidensielle informasjonen, som Galaniitoluodda hadde fått i fortrolighet? La han det i ut i forumet? Ligger det i så fall fortsatt ute?
â Som skrevet over, Bendik spredte informasjonen pÃ¥ en indirekte mÃ¥te. Først og fremst stilte han indirekte spørsmÃ¥l som vi hadde diskutert pÃ¥ PM, sÃ¥ begynte Ã¥ være litt mer direkte senere. Gala var med i koalisjonsamtalen vÃ¥r og han kunne se alt vi skrev, og han spredte det videre til Bendik pÃ¥ en eller annen mÃ¥te. Det Gala la ut i forumet ligger fortsatt i forumet, altsÃ¥ i trÃ¥den om ''Generell diskusjon om politkken pÃ¥ dofo.''
4. Hvordan gikk det til at Galaniitoluodda fikk tilgang til denne informasjonen?
â Den var fra PM mellom vÃ¥r tidligere koalisjonspartner Moderat og Fremover, etterpÃ¥ bare Moderat, men Gala var fortsatt med i samtalen. Alt var greit i koalisjonen og vi tenkte Ã¥ offentliggjøre den om noen dager, siden vi hadde planlagt den i flere mÃ¥neder.
5. Galaniitoluodda har tidligere uttalt at han har blitt utsatt for utpressing av Benboy. Likevel skal han ha hjulpet Benboy ved å gi han opplysninger om hemmelige planer i partiet MAX. Dette henger ikke helt på grep. Hva tenker du?
â Som spørsmÃ¥let hevder: Det henger ikke pÃ¥ grep, rett og slett. Det er ikke første gang jeg hører om utpressing fra enkelte i politikken. Har skjedd med meg ogsÃ¥.
6. Vil MAX etter dette innføre rutiner/metoder for å avsløre spioner?
â Vi skal først legge domstolen pÃ¥ vent, siden vi mener at den trenger Ã¥ bli renovert. Men etter renoveringen, skal vi kjempe for det.
7. Hvorfor valgte du å trekke søksmålet ditt mot Galaniitoluodda og Benboy? Bør ikke de, som tidligere har drevet med nokså tvilsomme ting om man skal tro det som blir sagt, få konsekvenser for det de har gjort?
â Som jeg skrev tidligere, vi trenger en renovering i domstolen. Kanskje vi mÃ¥ fÃ¥ inn nye dommere og lage nye lover for at domstolen skal fungere skikkelig. Ingen vits Ã¥ saksøke nÃ¥r domstolen ikke fungerer skikkelig. De som har drevet med tvilsomme ting kommer til Ã¥ straffes av folket, som i valget. Folket har kanskje ikke lenger troa pÃ¥ personene som har drevet tvilsomme ting. Men jeg ønsker Ã¥ se fremover denne gangen og fÃ¥ til en stabil politikk.
â Enkelte liker drama i politikken, og de har vært med pÃ¥ Ã¥ skape dramaet selv. Før sommeren hadde vi flere politikere som deltok i politikken, nÃ¥ er det ikke mange igjen. PÃ¥ donald.no hadde vi over hundre politikere og flere stemmer i valgene enn det vi har nÃ¥. Folk har rett og slett fÃ¥tt nok av dramaet, kanskje fordi de har nok drama i livet og vil heller slappe av pÃ¥ Donaldforum.no. PÃ¥ Donald.no, var det bedre diskusjoner enn det vi har nÃ¥. Der handlet det om saker og politikken et parti driver, her er det motsatt. Ikke rart, siden enkelte i politikken har drevet med sÃ¥ mange skitne spill, at folk rett og slett blir leie. Diskusjonene i politikken har godt for langt, men jeg tenker ikke at man kan dempe politikkbrÃ¥ket hvis man gjør politikken inaktiv. Jeg tror det handler om hva og hvordan man diskuterer.
9. Du la ut to samtaler, der den ene er mellom deg og Benboy og den andre er mellom "Meg" og "Pride". Antakeligvis er "Pride" deg, men hvem er "Meg"?
â Meg er Gala, mens Pride er meg. Jeg bare kopierte samtalen Gala publiserte i forumet, inn til min trÃ¥d om saksøkelsen mot Bendik og Gala.
10. Er de to samtalene som du la ut i tråden "Bendik og Gala er saksøkt" den samme informasjonen som ble spredt av Benboy/Galaniitoluodda på donaldforum.no?
â Det var en samtale mellom Gala og meg pÃ¥ facebook. Tror ikke noen fikk tilgang til den før den ble publisert i forumet. Men jeg skal ikke utelukke at samtalen ble først spredt videre til Bendik og sÃ¥ til forumet. Dette er selvsagt bare spekulasjoner, men hvis Gala har spredt informasjon fra PM til Bendik, sÃ¥ har han kanskje ogsÃ¥ spredt informasjonen til Bendik om det Gala og jeg snakket om pÃ¥ facebook, men det er irrelevant.
11. Benboy var veldig sikker på at han kom til å knuse deg i en eventuell rettsak. Hva tror du personlig ville blitt utfallet av rettsaken, og hvordan skulle man klare å finne nøytrale dommere ettersom det ikke er så mange politiske aktive lenger?
â De fem av dommerne som har blitt valgt av Andetinget, sitter nÃ¥ i domstolen og de kommer fra fem ulike partier. Er sikker pÃ¥ at de ville vært nøytrale og ikke handlet om personlige interesser. Men som skrevet, domstolen trenger en renovering, kanskje ogsÃ¥ regler for dommere og hvordan de skal dømme etc.
12. Mener du at Galaniitoluodda og Benboy kun har brutt forumloven, eller at de også har brutt forumreglene og/eller norsk lov?
â Gala og Bendik har i mine øyne helt klart brutt forumloven, og kanskje forumreglene om at man ikke skal spre informasjon til andre fra PM. Jeg vil ikke gÃ¥ sÃ¥ langt Ã¥ si at de har brutt den norske loven. De publiserte ikke et bilde av meg, bare en tekst.
13. Har du noen forventninger om at forumledelsen på donaldforum.no skal ta tak i saken og irettesette de som har drevet med spionasje?
â Jeg hÃ¥per de har en klar regel for spionasje pÃ¥ Donaldforum.no, for sÃ¥ vidt jeg kan se, har de ingen regler nÃ¥r det kommer til spionasje. Det er litt synd, siden det var noen spionasjer mot enkelte partier og brukere vÃ¥ren 2015, altsÃ¥ at enkelte har kommet seg inn pÃ¥ brukeren uten at vedkommende hadde visst eller godtatt det. Dessverre fikk spionene ingen konsekvenser, noe som er dÃ¥rlig etter min mening. Jeg mener at man skal straffe spionasje og ha det med i forumreglene.
14. Det har vært snakk om informasjon fra samtaler på Messenger, Facebook og PM-samtale på donaldforum.no. I forumet har du også skrevet: "Nå har Gala lagt inn personlige samtaler mellom meg og ham på dofo. Nå har han brutt regelen uten tvil." Det er noe uklart hvor informasjonen egentlig ble hentet fra. Var det fra Messenger, Facebook eller PM på dofo Galaniitoluodda tok informasjonen fra?
â Det var hentet fra Messenger, men han hadde ingen tillatelse til Ã¥ publisere det. Messenger er mer eller mindre irrelevant. Problemet er at han sprer informasjon fra koalisjonen.
Da BIH_Pride ble gjort kjent med Benboy og Galaniitoluodda sine svar, kommenterte han i tillegg følgende:
Jeg vil ikke si at Gala akkurat spionerte. Det var ikke det jeg ønsket å saksøke dem for, eller det var ikke derfor jeg begynte å klage. Jeg begynte å klage fordi Bendik, daværende partileder i FDL og som vi konkurrerte mot, fikk vite om ting som skjedde i koalisjons-PM. Jeg hadde sagt at jeg ønsket at koalisjonen skulle bli hemmelig, inntil vi offentliggjorde den, men Gala sendte informasjonen uansett fra koalisjons-PM til Bendik.
Før Gala begynte å snakke om statskassen og sånne DBA-aktige ideer, var alt klart i koalisjonen. Alt fra ministerliste til oppgaver hver minister skal drive med. Folk skal ikke få vite hva som skjer på PM mellom koalisjoner, spesielt når det er snakk om valget og taktikk. Tror flere av partilederne i andre partier ville vært enige med meg i denne saken her. Synes også at det er veldig rart at Gala skrev alle tingene til Bendik, men skrev det ikke i forumet, siden han selv mener at folk bør vite hva som skjer. Hvem er folket? Bendik? Det var ikke Gala som avslørte seg selv, men det var Bendik. Rett og slett absurd.
Hvis han planlagte et parti med Bendik, mens han var med i MAX og hadde tilgang til MAX sitt PM og koalisjon-PM, synes jeg det er dårlig gjort. Kanskje vi trenger den samme paragrafen som vi hadde på dono: at man forhindrer folk til planlegge partier, mens de er med i et annet parti.
Hvis han mente at MAX var for han, så skjønner jeg ikke hvorfor og hvordan DBA-planene dukket opp. Det var ikke bråk i MAX og koalisjonen, før Gala kom med DBA-planene sine. Det var heller aldri bråk i MAX. Som skrevet, alt var klart i koalisjonen og vi skulle offentliggjøre den 30. desember, men neida.
Han hadde ikke tillatelse til å publisere Messenger-samtalene våre, og han hadde i hvert fall ikke tillatelse til å dele informasjon mellom koalisjonspartnerne våre.
Før Gala begynte å snakke om statskassen og sånne DBA-aktige ideer, var alt klart i koalisjonen. Alt fra ministerliste til oppgaver hver minister skal drive med. Folk skal ikke få vite hva som skjer på PM mellom koalisjoner, spesielt når det er snakk om valget og taktikk. Tror flere av partilederne i andre partier ville vært enige med meg i denne saken her. Synes også at det er veldig rart at Gala skrev alle tingene til Bendik, men skrev det ikke i forumet, siden han selv mener at folk bør vite hva som skjer. Hvem er folket? Bendik? Det var ikke Gala som avslørte seg selv, men det var Bendik. Rett og slett absurd.
Hvis han planlagte et parti med Bendik, mens han var med i MAX og hadde tilgang til MAX sitt PM og koalisjon-PM, synes jeg det er dårlig gjort. Kanskje vi trenger den samme paragrafen som vi hadde på dono: at man forhindrer folk til planlegge partier, mens de er med i et annet parti.
Hvis han mente at MAX var for han, så skjønner jeg ikke hvorfor og hvordan DBA-planene dukket opp. Det var ikke bråk i MAX og koalisjonen, før Gala kom med DBA-planene sine. Det var heller aldri bråk i MAX. Som skrevet, alt var klart i koalisjonen og vi skulle offentliggjøre den 30. desember, men neida.
Han hadde ikke tillatelse til å publisere Messenger-samtalene våre, og han hadde i hvert fall ikke tillatelse til å dele informasjon mellom koalisjonspartnerne våre.
På Benboys kommentar om at det var store konflikter innad i MAX, svarte BIH_Pride følgende:
â Jeg vil bare kommentere at det var aldri noen konflikter i MAX. Det var konflikter i koalisjonen, altsÃ¥ i PM-samtalen vi hadde. Jeg prøvde Ã¥ redde koalisjonen, men de fortsatte med sine DBA-ideer, og da mistet jeg hÃ¥pet da Bendik publiserte, indirekte, den hemmelige informasjonen i forumet.
Intervju med Benboy
1. BIH_Pride mener du har bidratt til å spre informasjon som ikke skulle vært spredt, og at Galaniitoluodda har videreformidlet informasjon han har fått i fortrolighet. Kan du kortfattet gjøre rede for hva du mener skal ha skjedd? Var det bare du som spredte informasjonen, eller gjorde Galaniitoluodda det også?
â Gala og jeg haddd lekt med tanken om Ã¥ finne sammen igjen og starte et parti sammen. Det var litt frem og tilbake med de tankene, helt til Gala fortalte meg at det var sÃ¥ store konflikter innad i MAX at han ikke ønsket Ã¥ være en del av det lenger. Jeg og Gala har en veldig lik oppfatning av hvordan vi mener at politikken bør være, sÃ¥ da var det ogsÃ¥ naturlig at jeg fikk vite hvilke innspill han hadde som MAX ikke ville gÃ¥ med pÃ¥. Men sÃ¥ har vi dessverre en partileder i nevnte parti som bestandig skal kjøre svertekampanje mot oss, og det hele har blitt overdramatisert av han. At jeg har spredd informasjon er bare tull, jeg spurte han et saklig spørsmÃ¥l med tilhørende svar og oppfølgingsspørsmÃ¥l. SÃ¥nt mÃ¥ da være lov?
2. Hvis det er slik at du ikke benekter det som BIH_Pride hevder: Hvorfor videreformidlet du informasjon som ikke skulle komme på avveie? Planla du å bruke informasjonen du fikk fra Galaniitoluodda?
â Som sagt sÃ¥ stilte jeg saklige spørsmÃ¥l til partilederen i MAX, noe jeg ikke ser problemet med.
3. Hvis det er slik at du ikke benekter det som BIH_Pride hevder: Hva tenker du om at Galaniitoluodda spionerte på MAX, og at Galaniitoluodda også tidligere skal ha spionert?
â Gala var fullverdig medlem i MAX helt frem til et døgn før Ny Kraft ble lansert. Det at han har spionert pÃ¥ MAX skjønner jeg ikke hvor kommer fra.
4. Hvordan vil du forholde deg til BIH_Pride etter dette?
â Det har jeg ingen kommentar til, annet enn at det fÃ¥r tiden vise.
5. Galaniitoluodda har tidligere uttalt at du har blitt utsatt for utpressing av deg. Likevel skal han ha hjulpet deg ved å gi han opplysninger om hemmelige planer i partiet MAX. Hvordan kan dette ha seg?
â Det er bare sÃ¥nn vennskapet mellom meg og Gala fungerer. En dag kan han være skikkelig Bøker, en annen dag er det min tur, men vi skværer alltid opp igjen veldig fort.
6. Hvordan ville du selv reagert om noen spionerte på ditt parti?
â Har aldri hatt noe behov for Ã¥ forholde meg til den tanken, sÃ¥ det vet jeg ikke.
7. Hva tenker du om at BIH_Pride ville saksøke deg, men at han så trakk søksmålet fordi han mente det var bedre å tenke fremover?
â Det er bare latterlig, og jeg blir litt smÃ¥flau pÃ¥ hans vegne.
â Til tider kan det absolutt gÃ¥ for langt, og jeg har sikkert vært en viktig faktor i for mange av diskusjonene. Men i utgangspunktet mener jeg at en opphetet debatt er bra for sjela.
9. Hvorfor var du så sikker på at du ville knuse BIH_Pride i en eventuell rettsak?
â Jeg mener at Pride har overtolket lovverket. Det er ganske Ã¥penbart i mine øyner at forumloven gjelder pÃ¥ Dofo, og kun Dofo.
10. Har du noen formening selv om hvilke regler du eventuelt kan være brutt? (Forumloven, forumreglene, regler på Facebook, norsk lov etc.) I så fall hva?
â Jeg er ganske sikker pÃ¥ at vi er pÃ¥ trygg grunn.
11. Mener du at forumledelsen bør gripe inn når medlemmer dolker andre i ryggen og videreformidler informasjon som de fikk, fordi noen trodde vedkommende var til å stole på? I så fall, hvorfor / hvorfor ikke?
â I utgangspunktet, nei. Selvsagt avhenger det av innholdet, men sÃ¥ lenge det ikke strider med forumreglene eller norsk lov ser jeg ikke behovet.
Intervju med Galaniitoluodda
1. BIH_Pride mener du har spionert på han og MAX, og videreformidlet informasjon du har fått i fortrolighet. Kan du kortfattet gjøre rede for hva du mener skal ha skjedd? Var det bare Benboy som spredte informasjonen, eller gjorde du det også?
â Jeg spionerte ikke, men var et vanlig medlem i MAX og det ble uenigheter om statskasse og lønninger i en koalisjons-pm med MAX og Moderat (koalisjonen ble aldri offentliggjort). Noen dager før hadde jeg og Bendik planlagt Ã¥ etablere et nytt parti med bedriftsliv som en viktig sak, før noen hadde tatt opp dette temaet i MM-blokken. I tillegg til Ã¥ diskutere i koalisjons-pm-en pÃ¥ Dofo snakket jeg og Pride pÃ¥ Messenger. Jeg snakket om uenighetene med Bendik fordi jeg tenkte at vi kanskje skulle etablere et nytt parti sammen allikevel (som vi da gjorde, Ny Kraft you know). Deretter skrev Bendik noe av det jeg hadde fortalt ham, pÃ¥ DonaldForum, pÃ¥ eget initiativ, uten Ã¥ si ifra til meg først. Deretter ble jeg beskyldt av Pride og andre i MAX for Ã¥ spre informasjon fra pm-samtalen pÃ¥ Dofo (brudd pÃ¥ forumreglene), nÃ¥r det egentlig var fra Messenger-samtalen. For Ã¥ bevise det postet jeg en del av pm-samtalen, noe som heller ikke ble tatt sÃ¥ godt imot. Etter det ble det masse brÃ¥k.
2. Hvis det er slik at du ikke benekter det som BIH_Pride hevder: Ble du medlem i MAX bare for å spionere?
â Ofc ikke. Jeg og Bendik endte opp med Ã¥ droppe planene om et nytt parti, fordi jeg ombestemte meg og tenkte at jeg bare blir i MAX fordi jeg tenkte at MAX er det beste valget for meg. Noen dager senere ble det sÃ¥ mye brÃ¥k i MAX og koalisjonen med Moderat sÃ¥ jeg bestemte meg for Ã¥ starte et nytt parti. Jeg mÃ¥tte jo fortelle Bendik litt hvorfor jeg plutselig ønsket Ã¥ starte et nytt parti med ham igjen.
3. Hvordan vil du forholde deg til BIH_Pride etter dette?
â Vi blir nok ikke politiske venner med det første, men jeg tror og hÃ¥per at det ikke vil gÃ¥ noe særlig vÃ¥rt forhold ellers.
4. Man kan nesten få inntrykk av at enkelte mener at det at det er drama, heftige diskusjoner, skittent spill o.l., er med på å holde politikken i live, og at det er gøy med drama i politikken. Det har vært tider på donaldforum.no der politikken har vært nesten død, men så har det blusset opp når en eller annen skandale har blitt avslørt. Hva tenker du? Er drama bra for politikken, eller har det gått for langt? Kan det at man demper politikkbråket være med på å gjøre politikken inaktiv igjen?
â Jeg synes drama er underholdende, men jeg forstÃ¥r at mange mener det blir litt for mye til tider. Jeg er enig i at politikken ikke er sÃ¥ bra som jeg skulle ønske og som den har vært før, men enkelte overdriver litt nÃ¥r de sier at det ikke er noe hÃ¥p mer.
5. Benboy var veldig sikker på at han kom til å knuse BIH_Pride i en eventuell rettsak. Hva tror du personlig ville blitt utfallet av rettsaken?
â Det er jeg usikker pÃ¥.
6. Har du noen formening selv om hvilke regler du eventuelt har brutt? (Forumloven, forumreglene, regler på Facebook, norsk lov etc.) I så fall hva?
â Enten Forumloven eller ingenting, avhengig av hvordan man ønsker Ã¥ tolke Forumloven (om «personlig melding» betyr kun PM pÃ¥ DonaldForum, eller alle private samtaler uansett fora).
7. Mener du at forumledelsen bør gripe inn når medlemmer dolker andre i ryggen og videreformidler informasjon som de fikk, fordi noen trodde vedkommende var til å stole på? I så fall, hvorfor / hvorfor ikke?
â Nei, sÃ¥ lenge det ikke et personlig informasjon eller samtaler om personlige tema, som helse, forhold og seksualitet.
8. Det har vært snakk om informasjon fra samtaler på Messenger, Facebook og PM-samtale på donaldforum.no. I forumet skrev BIH_Pride:
"Nå har Gala lagt inn personlige samtaler mellom meg og ham på dofo. Nå har han brutt regelen uten tvil."
Da er det noe uklart hvor informasjoenen egentlig kom fra. Var det fra Messenger, Facebook eller PM på dofo du tok informasjonen fra?
â Det var fra Messenger, som er en del av Facebook.
9. Benboy mener at det er store konflikter innad i MAX. Hva tror du?
â Tror det var bare den ene dagen eller dagene rundt der, jeg tipper det er ganske rolig nÃ¥.
Spionasje mot Ny Kraft
Galaniitoluodda hevdet ovenfor Tjen & Hør at Frakken hadde spionert på Ny Kraft sine planer, på deres eksterne chat, den 27. desember rundt kl. 23. Frakken ville ikke selv uttale seg om saken, men Galaniitoluodda har sagt følgende til Tjen & Hør:
â I startfasen av planleggingen av Ny Kraft var Frakken med, og hadde derfor link og passord til vÃ¥r partivalg pÃ¥ en ekstern chat-tjeneste. Etter hvert sa han at han ikke ville være med allikevel, og forlot chatten. Senere samme kvelden, etter Ã¥ ha etablert partiet SMà , kom en bruker ved navn Veset inn pÃ¥ chatten, skrev «hej» og forlot. Like etter skrev Frakken i trÃ¥den for generell diskusjon om politikken, at han visste hva det nye partiet vet og at han hadde sett logoen. Det ble diskusjon i trÃ¥den og han innrømte indirekte Ã¥ ha vært inne pÃ¥ chatten. Passordet hadde ikke blitt endret før dette, da vi stolte nok pÃ¥ Frakken til at han ikke skulle spionere. Da vi sÃ¥ at han kom inn for Ã¥ spionere bannet vi IP-en hans og endret passordet.
Valgseier til FRAM i vintervalget 2015-2016
FRAM ble rundt juletider gjenopprettet. Sist gang partiet var aktivt, var på donald.no. Det endte også med at FRAM vant valget og gikk i regjering med MAX.
Her er et intervju med daværende partileder Beatles, som ble gjort i forbindelse med FRAMs valgseier og gjenopprettelsen.
1. Først av alt må jeg få spørre deg: hva var det som fikk deg til å starte opp FRAM igjen?
- Problemene med politikken. Etter et år med bare skandaleregjeringer og politiske kriser har jeg sett meg lei av å se politikken kjøres ut i grøfta.
2. Noen mener det var litt vel ambisiøst eller overdrevent å kalle gjenopprettelsen av FRAM som "politikkens redning". Hva tenker du om det?
- Jeg tror Fram vil være politikkens redning. Politikken vil være mye mer stabil etter en periode med Fram i regjering.
3. Enkelte mener også at FRAM ikke kan gjøre noe med holdningene til folk, eller at det bryter ut krangler. Hva har du å si til dette?
- Fram er nå det største partiet på Donald.no, og hvis man antar at rundt 33 % - 40 % av dagens politisk aktive er medlem i Fram og erkjent seg at ihvertfall ikke de skal ha dårlige holdninger - jo, da er det mange færre politikere enn tidligere som er i faresonen for å ha dårlige holdninger eller bryte ut krangler. Jo større Fram er, jo mindre sjanse er det for krangler.
4. Bør moderatorer og administratorer etter din mening kunne delta i politikken? Hvorfor / hvorfor ikke?
- Ja, så absolutt. Moderatorene og administratorene er som oftest de flinkeste folkene en nettside har, og som vi vet er det mangel på både folk og "flinke folk" i politikken for tiden. Politikken trenger disse hjernene. Dessuten virker det bakvendt å straffe disse flotte menneskene for å gjøre gratistjenester for samfunnet, og hvis vi tar eksempel i Veset har jo han lagt ut med egen lommebok for både serverplass og domene for nettstedet. At han da ikke skal få delta i en av de største aktivitetene på siden han har betalt for, virker helt tullete. Jeg tror for øvrig ikke donaldforum.nos medlemmer vil bli påvirket av moderatorenes og administratorenes meninger.
5. Noen har foreslått å gjeninnføre den grunnloven som var på donald.no. Hva mener du om dette?
- Personlig synes jeg ikke det er noe dumt forslag. Den var jobbet på i fem år og var mye bedre utformet enn dagens grunnlov. Med noen justeringer kunne det nok passet bra.
6. På donald.no var det omdiskutert en periode at FRAM satt så lenge med makten, og at det attpåtil var FRAM som hadde fått fjernet regelen om at en og samme person ikke kunne sitte sammenhengende i mer enn tre perioder. Hva mener du? Står du fortsatt ved det du har ment tidligere, at de som er demokratisk valgt bør få styre uavhengig av hvor mange ganger de har vunnet?
- Ja, valgene var demokratiske. Folket ønsket Fram i regjering, og da må folket få det som de vil. Kan jo også legge til at to av de tre (ordentlige) regjeringene på donald.no etter Frams lange periode ble falt før deres periode var over.
7. Det kan virke som du har et stort ønske om å bedre politikken på donaldforum.no, men hvorfor ventet du så lenge med å gjenopprette FRAM? Hvorfor gjenopprettet du ikke FRAM med en gang donaldforum.no ble lansert?
- Jeg var ikke blant de første som migrerte over hit, og fikk aldri sjansen til å vurdere oppstart etter det første valget. Deretter gikk bare politikken på mens jeg hadde nok av ting å styre med ang. skole og lignende. Men allerede i god tid før sommeren var jeg inne på tanken og drøftet dette så vidt med noen tidligere Frammere. Jeg vurderte oppstart ut over høsten flere ganger, spesielt i de største politiske "krisene", og fant ut at nå i jula var den beste timingen jeg kunne få.
8. Mye skal ha skjedd bak kulissene i politikken: spionasje, valgjuks, utpressing og skittent spill. I tillegg har det vært flere statskupp som enten har vært useriøse eller seriøse. Ofte har de som har stått bak dette, gått fri uten at det har fått noen konsekvenser for dem. Det kan også tenkes at det er skandaler i politikken som enda ikke er avslørt. Hvordan mener du at de som har vært pådrivere til dramaet i politikken bør straffes?
- Først vil jeg påstå at Fram må være det "reneste" partiet gjennom historien angående dette. Det er selvsagt vanskelig å bevise for andre, men som leder gjennom fem år kjenner jeg til hva som har skjedd og ikke skjedd innen Fram. Vi har konkurrert med mange partier som har bedrevet skittent spill; vi har til og med blitt spionert på, men vi har selv holdt oss langt unna dette helt siden oppstarten. Sett bort i fra at skittene politikere uansett vil gå til grunne i det lange løp, bør de straffes på en med vanlig måte også. Partiet har imidlertid enda ikke diskutert ulike sanksjoner.
9. Man kan nesten få inntrykk av at enkelte mener at det at det er drama, heftige diskusjoner, skittent spill o.l., er med på å holde politikken i live, og at det er gøy med drama i politikken. Det har vært tider på donaldforum.no der politikken har vært nesten død, men så har det blusset opp når en eller annen skandale har blitt avslørt. Hva tenker du? Er drama bra for politikken, eller har det gått for langt? Kan det at man demper politikkbråket være med på å gjøre politikken inaktiv igjen?
- Drama kan være "bra" for politikken i form av at det blir mer aktivitet, men i donaldforum.nos tilfelle har det gått alt for langt. Jeg tror uansett man kan få like god aktivitet uten skandaler, og da også slippe de negative konsekvensene av sånt.
10. Politikken har vært preget av ustabile koalisjoner og partier. Hva er det som gjør at FRAM ikke er et ustabilt parti?
- Fram satt i regjering på donald.no i tre år. Bare dette viser jo at Fram har evnen til å holde både koalisjons- og regjeringer inntak. Dessuten er våre medlemmer blant de roligste i dagens politikk, og vi lar oss ikke velte av pinnen av de minste ting. Vi tar heller slikt med ro og finner en løsning med en behersket samtale. Jeg tror for øvrig våre medlemmer har en veldig god evne til å samarbeide, og vi setter ikke hardt mot hardt. Vi er også alle veldig oppmerksom på at det viktigste er en stabil politikk og regjering framover, og tar ekstra tiltak nettopp for å klare dette. Fram har heller aldri hatt noen historie med skittent spill, og vet at vår metode vil lønne seg i det lange løp.
Informasjon om annonsering i Tjen & Hør
Tjen & Hør tillater nå annonser, både tekst- og bildeannonser, men ikke animasjoner (GIF). Selv om det er et pengesystem på donald.no innført av brukerne selv, har vi i Tjen & Hør valgt å holde hos utenfor dette; noe som gjør at vi naturlig nok ikke kan motta betalinger i form av DOK (eller annen valuta). Vi har derfor bestemt at alle annonseringer i Tjen & Hør skal være gratis. Siden Tjen & Hørs journalister jobber frivillig og uten lønn er det ikke noe behov for at avisen skal ha inntekter.
Av hensyn til leserne vil det ikke være mer enn 3 bildeannonser og 10 tekstannonser om gangen (det kan gjøres unntak dersom det er få tekstannonser). For at det ikke skal bli de samme som har annonse i Tjen & Hør hver uke vil annonsene skiftes ut regelmessig. Har man en bildeannonse kan den maksimalt være med i 3 utgaver av Tjen & Hør, men har man en tekstannonse kan det være med i 6 uker til sammen. Etter at annonseringsperioden er over må det gå minst to uker før den samme annonsen kan trykkes igjen, men dersom andre førstegangsannonsører også vil ha sine annonser på trykk, vil disse prioriteres fremfor tidligere annonsører. Likevel kan det gjøres unntak, og er det behov for å ha annonsen lenger kan annen avtale gjøres med Tjen & Hør-redaksjonen.
En privatperson kan ha to tekstannonser eller en bildeannonse, men ikke begge deler. Det samme gjelder bedrifter. Tjen & Hør forbeholder seg retten til å nekte å trykke en annonse hvis den bryter med reglene, hvis det ikke er plass til den eller av andre særskilte grunner. Tekstannonser bør ikke være på mer enn 5 linjer. Det er lov å ha tekst- og bildeannonser med link. Forespørsler om annonsering i Tjen & Hør skal sendes til redaktøren via PM. En undersøkelse viser også at de fleste er positive til annonser.
Tjen & Hør
SÃKER JOURNALISTER
SÃKER JOURNALISTER
Sitter du inne med en god historie, ønsker du at andre skal se dine artikler eller har du hodet fullt av fantasier? Nå trenger Tjen & Hør akkurat DEG! Vil du dikte opp absurde nyheter fra Andeby eller en sportssending som aldri har funnet sted? Eller har du en god vits på lager? Nå har du muligheten til å få jobb som journalist, hvor du kan skrive om akkurat hva du vil!
Tjen & Hør er den eneste gjenværende klanavisen i Milliardærene og en av de få avisene som fortsatt er i drift etter at forumet ble lagt ned på donald.no, men også før forumet forsvant var Tjen & Hør blant de mest populære og største avisene på donald.no. Vi har nytt fra donald.no, kalleanka.se, andeby.dk, klanene og donaldforum.no, intervjuer, vitser og quizer. Nå kan du ha muligheten til å få jobb i en av donald.nos beste aviser! Tjen & Hør har vanligvis ukentlige utgivelser. Tjen & Hør er også den eneste avisen som utgis på donald.no, andeby.dk, kalleanka.se og fora tilknyttet donald.no.
Søkeren velger selv hva han/hun vil skrive om, så lenge det ikke allerede er tatt. Søkeren bør beherske rettskriving brukbart. Det er ikke krav om at man må ha tilhørlighet til milliardærene for å kunne være ansatt i avisen. Interesserte bes sende forespørsel på PM. Per i dag er det tre ansatte i Tjen & Hør, men det har vært tider der det har vært ti ansatte. Avisen ble opprinnelig startet i 2010, men ble lagt ned i 2011 og startet opp igjen i 2013. Den første redaktøren var meg, Tralan. Den andre redaktøren var Maricify, og den tredje var Anthonomic. Den nåværende redaktøren er meg igjen.
Søknad sendes på PM til redaktøren. Du må skrive en prøvetekst om en valgfri nyhet, og oppgi hva du generelt vil skrive om (for eksempel vitser, anmeldelser, nyheter fra kalleanka.se eller liknende).
Abonner på Tjen & Hør!
Abonnement er gratis og uforpliktende. FÃ¥ ferske nyheter fra donald.no, andeby.dk og kalleanka.se rett i innboksen!
Abonnementer får varsel på PM når en ny utgave er kommet ut.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Abonnenter på Tjen & Hør er: Maricify, Erik1998, Kommandør_Simi, Donaldleseren123, Klein2303, Trosland, BIH_Pride, DonaldBigFan123, voffi3, Rufusa, Besserwizzeren, Andre1456, starship1, Benboy, KRI2001, Fantonald0#2, Gala2002, Lisell, Sherlock_Scones (andk), GumleAnden (andk), Emma14 (andk), Fun_PV_Duck (andk), Lukas22 (kase), ox-fille (kase), ogeboy_22 (kase), kalleankaochco (kase) og tobias_alm (kase). Vil du abonnere på Tjen & Hør? Send PM til redaktøren. Abonnement er gratis og uforpliktende. Abonnementene får varsel med link når en utgave er lagt ut. Send gjerne inn leserinnlegg til Tjen & Hør. Kunne du tenke deg å jobbe for Tjen & Hør? Send PM til redaktøren