Postet avTralan på Jun 30, 2015 1:24:29 GMT
TJEN & HØR, nr. 116
Milliardærenes klanavis – 30.06.2015. Uke 27, 5. årgang. Redaktør: Tralan. Journalister: GH12009 (kalleanka.se) og Sila0797 (andeby.dk). Anmelder: Chrisneitoffer. Tjen & Hør utkommer vanligvis hver fredag. Gratis abonnement.
Da er nok en utgave av Tjen & Hør kommet ut. Nå er det over en måned siden siste utgave kom ut, noe som selvsagt er beklagelig. Problemet er at jeg har hatt mange eksamner, og når jeg har hatt ledig tid så har det rett og slett ikke blitt noe av å skrive på Tjen & Hør. Men omsider har jeg fått skrevet denne utgaven. Jeg har prøvd å få dekket alt som har skjedd. En ting jeg ikke har skrevet om, er valgkampen i forkant av valgene på dono.forums.net.
Når det gjelder sommerferien, så har jeg ingen umiddelbare planer om å stoppe utgivelsene av Tjen & Hør i sommer. Når det gjelder profilbildene i denne utgaven, så har jeg brukt mange gamle profilbilder. Dette er mest hensiktsmessig fordi mange på dono.forums.net har profilbilder som har varierende størrelser, og det tar seg veldig dårlig ut med et kjempestort profilbilde ved siden av et bitte litte ett. Derfor har jeg gjort det slik, for å slippe å endre på størrelsen på bildene. Likevel har jeg brukt noen nye profilbilder. Når det gjelder forsidebildet, står det feil utgivelsesdato og ukenummer fordi det ble laget før resten av utgaven var ferdig.
En ting som er annerledes fra tidligere, er at vi i Tjen & Hør har begynt å publisere ekstrastoff og nyhetsartikler i klanforumet til milliardærene her på dono.forums.net, før det gjøres tilgjengelig for alle sammen. Dette er med andre ord et eksklusivt tilbud bare for milliardærer. Det har ikke vært prøvd noe slikt tidligere i Tjen & Hør historie etter det jeg kjenner til, foruten om da avisen startet opp i 2010 og første utgave bare ble publisert i milliardærforumet.
Ellers vil jeg ønske god lesing og takke alle som fremdeles bidrar til Tjen & Hør, og takk til Galaniitoluodda som har kommet med flere tips og korreksjoner til ukens utgave. Takk også til G. som har sagt seg villig til å hjelpe til med å utgi Tjen & Hør på kalleanka.se, ettersom kalleanka.se bruker et annet kodesystem enn andeby.dk.
Med hilsen
Tjen & Hør-redaksjonen
Tjen & Hør-redaksjonen
Sammendrag:
• Dono.forums.net: Moderator Amore har opprettet en egen gruppe, antakeligvis med egen forumkategori, for aviser. Ellers kan det nevnes at Amore drar på ferie på torsdag denne uken. Hun vil avholde det første andetingsmøtet etter ferien. I tillegg har Lvl1Up som vanlig laget en ferieportal med oversikt over alle brukere som er eller skal på ferie.
donaldforum.no/thread/905/beskjed-til-alle-avisbrukere-dofo
donaldforum.no/thread/1087/kj-re-alle-sammen
donaldforum.no/thread/947/ferieportalen-sommer-2015
• Dono.forums.net: Spøk fra «donald.no-redaksjonen»: Egmont har sett seg nødt til å rapportere dono.forums.net inn til politiet for bruk av kopibeskyttet materiale, nemlig tekstfargen svart som Egmont har enerett på. En ny spøk kom dagen etterpå, da redaksjonen ytret ønske om å bli administrator på dono.forums.net på grunn av populariteteten. Galaniitoluodda står bak den første spøken. Det var også noen som spøkte med at Egmont krevde at siden måtte stenge fordi sidelinken inneholder navnet Donald. (Takk til Galaniitoluodda for tips)
donaldforum.no/thread/1056/informasjon-fra-redaksjonen
donaldforum.no/thread/1081/enda-en-melding-fra-redaksjonen
• Dono.forums.net: En ukjent person har startet opp en uvanlig tjeneste i donald.no- og dono.forums.net-sammenheng: «dofodoktoren», en form for helsesøstertjeneste eller ungdomshjelp. Man kan sende inn spørsmål om problemer ungdom gjerne har, men helst ikke veldig personlige og private spørsmål. Man kan «booke» time for å få snakke med dofodoktoren, men må oppgi hva man vil snakke om når man bestiller. Timen er i utgangspunktet bare på seksti minutter, men om man vil ha mer tid, så kan man ta kontakt. Møter man ikke opp blir samtalen tatt en annen dag i stedet.
donaldforum.no/thread/988/merknad-og-nyhet-fra-dofodoktoren
• Dono.forums.net: Galaniitoluodda har påpekt en feil i forumsignaturene på dono.forums.net som gjør at BB-koder ikke funker og vises som vanlig tekst. Dette skrev han i forumet den 19. juni 2015. Amore lovet at det skulle fikses i løpet av morgendagen, og forklarte at grunnen til at han måtte skru av muligheten for BB-koder i forumsignaturer var at han drev å kodet på noe annet.
donaldforum.no/thread/1042/feil-med-signaturer
• Dono.forums.net: Eiketreet har slettet brukeren sin, ifølge Jesper1999. I tillegg skal Klein ha slettet brukeren sin, mener Benboy.
• Dono.forums.net: Dofobanken har åpnet den 14. juni 2015 med egen bankbruker og rettigheter til å gjøre transaksjoner. Man kan overføre penger til andre ved å sende PM til bankbrukeren, «Dofobanken». I skrivende stund jobber Galaniitoluodda, BIH_Pride og Doffen001 i banken.
donaldforum.no/thread/1014/dofobanken-er-pnet
• Dono.forums.net: Frakken innrømte den 7. juni 2015 Det har vært mye bråk rundt påstandene om at Frakken har hemmelige dobbeltbrukere som han skal ha brukt til å stemme flere ganger i valget. Cervélo, Kagemand, Frakken og Sigvi er med andre en og samme person, ifølge Frakken. Det var Frakken sin stemme som gjorde at Det borgerlige samlingsparti kom i regjering. Frakken sin stemme ble altså avgjørende for det første andetingsvalget.
donaldforum.no/thread/972/stopper
• Dono.forums.net: Bokvakk har publisert sine meninger om dono.forums.net. Han synes forumet er et fantastisk initiativ, men påpeker flere ting som kan bli bedre: at reglene bør begrunnes bedre og et mer moderne eller minimalistisk tema på siden. Bokvakk føler at man har tatt mye av det gamle donald.no (siden som var før forumet forsvant) med oss til Veset sitt forum.
donaldforum.no/thread/793/mine-rste-tanker-ideer-forumet
• Dono.forums.net: Noen brukere har tatt initiativet til å ha russ på dono.forums.net, likeledes som man i Norge har russefeiring i forkant av 17. mai. Forskjellen er bare at man på dono.forums.net har valgt å ha feiring senere enn i resten av Norge. Den 27. mai 2015 arrangerte Andre en russekonkurranse som gikk ut på å lage et motto. Ellers er det opprettet et eget russestyre, som den 28. mai oppfordret alle til å ta vare på hverandre, inkludere hverandre og snakke med alle. Man kan lage seg russekort om man vil det. Det er blå-, grønn- og rødruss, med til sammen 17 medlemmer. Det har vært noen uenigheter om valg av farge og hvem som skal tilhøre hvilke farger. Den 31. mai var det russedåp. Beste russenavn i hver farge ble kåret, og deretter beste russenavn blant alle sammen. Proffesional Fangirl gikk av med seieren. Det har vært russefeiring på donald.no også allerede før dono.forums.net ble opprettet, så dette er ikke et nytt fenomen.
donaldforum.no/thread/910/russekontoret-presenterer-russekonkurranse
donaldforum.no/thread/909/dag-siste-sjangse-send-russenavn
donaldforum.no/thread/924/dag-store-dagen-russed-2015 donaldforum.no/thread/924/dag-store-dagen-russed-2015
• Donald.no: Egmont har valgt ut tre Donald-høytlesere. Tjenesten er gratis, og man kan selv bestemme hvor de skal dra. Det er noe uklart om disse høytleserne reiser alle steder folk vil ha dem eller om det plukkes ut utvalgte steder. Eksempler på begivenheter man kan få dem til å lese Donald høyt, kan være barnebursdager, leggetid for barn, turer på stranda, forlovelser, bryllup, dåp og overraskelsesfester. Man bestiller en Donald-høytleser på Facebook: www.facebook.com/donald.no/photos/a.214872695624.161963.213251705624/10153454276495625/?type=1&theater
Les mer på: www.klikk.no/donald/article1588300.ece
• Andeby.dk: Guf_And har løsningen på sensur av ordet «lort» i blogginnlegg. Man må ganske enkelt skrive «gj % gjort» som blir sensurert til «ort», deretter skrive en l foran dette. Ellers er Andepartiet lagt ned. I tillegg har det nylig vært byrådsvalg på andeby.dk. Partiet Disciples Ostede Vej til Jordbær (DOVTJ) har fått flest stemmer (24), mens Donaldisterne kom på andre plass med 23 stemmer. På delt tredje plass finner vi Træls Dumt Venskabs Parti (TDVP) og The Danish Way to Peace (TDWTP) med 13 stemmer hver. På fjerde plass er Andiancen med ni stemmer, og femte plass oppholdes av Det Fantastiske Donaldisme Parti (DFDP) med fem stemmer. På sjette plass er DuckPowerPartiet med en stemme. En løsgjenger, Funky_CE_Duck, har fått to stemmer.
• Kalleanka.se: Arn de Gothia har tatt initiativet til å gjøre kalleanka.se mer aktivt. Mange har klaget og ytret ønsker om forandringer, men nå spør Arn de Gothia om det er noe medlemmene selv kan gjøre for å øke aktiviteten, selv om bloggene og Comic Creator er vekke. Han oppfordrer folk til å komme med konkrete forslag til forumtråder som kan lokke folk til å bli aktive. SirTealc påpekte at siden bare er et forum, og ikke et «community». Knatte V mente det ville bli vanskelig å få kalleanka.se aktivt uten spennende funksjoner som ComicCreator, da man yngre barn ofte ikke er så interessert i å diskutere på et forum. Samtidig spurte Knatte V om siden egentlig er så inaktiv, da det kan være mange som spiller spill på kalleanka.se uten at de som er aktive i forumet vet om det. Ellers mente Knatte V at redaksjonen eller moderatorene må publisere interessante artikler.
www.kalleanka.se/forum/avslappningsrummet/hur-kan-vi-medlemmar-gora-kalleamkase-mer-aktivt-358386
• KalleAnka.se: «Riken III» har startat.
• Dono.forums.net: Frakken har skrevet lengre innlegg med sine synspunkter, om blant annet Benboys måte å styre på og sitts partis ide om hvordan valget bør bli utført. Det gamle partiet Reducklikanerne har nå skiftet navn til Renoveringspartiet. Ellers er også partiprogramet inkludert, blant annet vil partiet avvikle Valgetaten.
donaldforum.no/thread/1030/valginnlegg-med-endringer-partiet
• Dono.forums.net: Galaniitoluodda, Amore og andre var blant de som stilte til andetingspresidentvalget. Andre sa at han skulle trekke seg fra politikken, men har ombestemt seg. Nå er Andre andetingsvisepresident, mens Amore er andetingspresident. (Takk til Galaniitoluodda for tips) Videre har Benboy påpekt at Valgetaten har glemt å opprette et partiregister, hvilket som nå er gjort. RK3000 har trukket seg som leder i Andebys Liberale, og G. overtar etter ham. Doffen001 har overtatt som leder i Donaldunionen etter at Bondern har valgt å trekke seg på grunn av inaktivitet. I tillegg har Smash909 annonsert nedleggelsen av Dono Fasces United, men hvorvidt dette er et reelt parti eller bare et tulleparti, er mer usikkert. Benboy har kunngjort at han ikke vil være statsministerkandidat for partiet for valget som var, men at likevel vil være partileder Han ville derimot stille som andetingspresident, men har tydeligvis ombestemt seg, da han ikke sto på listen over kandidater. Han har imidlertid ytret ønske om å være en del av en regjering utgått av Moderniseringspartiet. Benboy ble ikke andetingspresident, og Galaniitoluodda stilte opprinnelig som kandidat, men valgte å trekke seg. Dermed ble Amore andetingspresident og Andre andetingsvisepresident, men sistnevnte har nå trukket seg fra politikken.
• Dono.forums.net: Regjeringen har satt opp liste over tiltak for å forbedre Valgetaten: de ansatte skal velges på nytt og etaten skal ha ansvar for å avholde folkeavstemninger og å gjennomføre meningsmålinger o.l. Yayo skulle arrangere debattkvelder som Tralan tidligere gjorde på donald.no, men dette har det ikke blitt noe av. I tillegg skulle det være en partilederdebatt den 10. juni arrangert av Brevdue v/ Frakken, men denne ble det ikke noe av. (Takk til Galaniitoluodda for tips) Verdt å nevne er også at Galaniitoluodda har startet en undersøkelse for å finne ut hvordan folk vil at staten skal få inntekter.
• Dono.forums.net: Resultatet fra andetingsvalget er som følger: Moderniseringspartiet fikk 40 % av stemmene, Det Reducklikanske Renoveringsparti fikk 12 %, Andebys Liberale 36 % og Donaldunionen 12 %. Mandatene blir da Benboy, Lvl1Up, Galaniitoluodda, Ku-melkeren, Payback, Frakken, G., BIH_Pride, Tor Duck, Andre og Doffen001. Ingen stemmer ble avvist. Dette er det andre valget på dono.forums.net og det første som ikke avholdes av andetingspresidenten selv. I tillegg kan det nevnes at Moderniseringspartiet annonserte den 10. juni at de nok en gang bryter samarbeidet med Reducklikanerne, og at de dermed ikke vil stille i blokk med dem. Da virket det som om den nye regjeringen ville bli utgått av Anbebys Liberale og Donaldunionen. Bruddet ble begrunnet med Reducklikanernes måte å behandle Moderniseringsparti som samarbeidsparti på. Til tross for dette, ble Moderniseringspartiet å inngå koalisjon med Renoveringspartiet (Reducklikanerne) den 21. juni. Selv om Benboy før har sagt at han ikke ville bli statsminister, har han likevel blitt det, med Lvl1Up som justis- og visestatsminister, Galaniitoluodda som finans- og næringsminister og Ku-melkeren som kultur- og forumminister. Dette er antakeligvis det laveste antallet regjeringsmedlemmer noensinne.
• Dono.forums.net har vært nede av ukjente grunner (etter at donald.no forsvant), men bare kortere perioder.
• Det er opprettet en egen wiki for Donaldforum.no, "DonaldForum Wiki" (url: no.donaldforum.wikia.com). I tillegg eksisterer fortsatt den gamle wikien for donald.no, "Donald.no Wiki" (url: no.dono.wikia.com). Det skal ha blitt arrangert wikihelg for DonaldForum Wiki 5.-7. juni. Les mer på: dono.forums.net/thread/943/wikihelg-5-7-juni.
• Dono.forums.net: I begynnelsen av juni ble brukeren "olafmoriarty" opprettet. Antakeligvis er det samme Moriarty som var moderator på det gamle donald.no (siden som var før desember 2010).
NYTT FRA DONALD.NO
Dono.forums.net: INNRØMTE VALGJUKS
Av: Tralan, redaktør
Ved det første andetingsvalget på dono.forums.net i februar 2015, var Frakken blant de som fikk sine stemmer avvist. Dette var noe Cervelo protesterte mot. Han mente Z måtte revurdere den siste stemmen til Frakken, noe han begrunnet med at den nye Frakken-brukeren var registrert på mobilnettet, og derfor skulle ha en annen IP-adresse en Kagemand. Frakken skal ha slettet den gamle Frakken-brukeren og med den stemmen, og deretter registrert en ny Frakken-bruker og stemt på nytt. Z avviste dette, og mente at Frakken var registrert på samme IP-adresse som Kagemand og Cervelo. Senere viste det seg at Z bare hadde mulighet til å sjekke den siste IP-adressen som brukerne var logget inn på, og ikke IP-adressen som brukeren er registrert med. Dette gjorde at Z så seg nødt til å godkjenne Frakken sin stemme allikevel, noe som igjen medførte at det var det daværende Det borgerlige samlingsparti og Reducklikanerne som kom i regjering, og ikke Andebys Liberale og Donaldunionen som man først trodde.
– Jeg er nødt til å komme med en beklagelse til Andebys Liberale og Donaldunionen. Det var på ingen måte ment å lure dere med valgresultatet, og jeg misforsto åpenbart IP-greiene på siden her. Jeg trodde at Frakken var registrert på lik IP som Cervélo og Kagemand, men det viste seg at jeg tok feil. Derfor godtar jeg stemmen til Frakken, og stemmen er avgjørende for valgresultatet. Jeg beklager også til de andre partiene som faktisk kunne ha feilaktig blitt opposisjonspartier istedet for regjeringspartier. Jeg håper at de det gjelder kan tilgi meg, da det er menneskelig å feile, var beklagelsen til Z som han kom med den 2. mars.
Z beklaget
Den 31. mai 2015 ble det stort rabalder da BIH_Pride hevdet at Frakken hadde flere hemmelige brukere, fordi han hadde sett at Frakken og Sigvi stemte nesten helt likt og omtrent på samme tid, på et andetingsmøte. Moderator Tor Duck kunne dessuten bekrefte at de brukte samme IP-adresse. Det vært ytret mistanker om at Frakken jukset tidligere også, men det var først ved denne anledningen at det virkelig ble bråk rundt det. Sigvi selv avviste kritkken og hevdet at han var Frakkens bror, og fikk støtte fra Benboy som mente BIH_Pride må respektere at "folk har familie". Problemer knyttet til familie ved valg er ikke noe nytt, også på donald.no var dette noe mange klaget over. Saken er den at familiemedlemmer gjerne bruker samme IP-adresse for å gå på sosiale medier, noe som har ført til mistanke om at en og samme person står bak. Alternativt så har en bruker bedt sine familiemedlemmer eller venner stemme, selv om de egentlig ikke er så interessert i siden.
– Nå benekter jeg ikke at dere er brødre, men absolutt alle kan fake at de har en bror eller søster som plutselig dukker opp og blir medlem av samme parti, mente Tor Duck.
Tor Duck utelukket ikke muligheten for valgjuks
En som støttet BIH_Pride, var Jesper1999. Han innrømte at det kunne være at Frakken og Sigvi var brødre, men syntes dog at det virket noe mistenkelig når de brukte samme IP-adresse. BIH_Pride på sin side mente dette ikke var første gangen Frakken og Cervelo har brukt samme IP-adresse, og undret seg over at Sigvi så og si bare er aktiv når det er andetingsmøter. Frakken selv sto på sitt og mente at ingen av partene kan bevise noe. Så kom BIH_Pride inn i diskusjonen igjen og hevdet at Benboy tidligere hadde hatt en hemmelig ekstrabruker, nemlig Starship, som han selv hevdet var broren sin. Begge var medlemmer av KVAKK! og i en periode hadde Starship overtatt mandatplassen til Benboy mens Benboy selv var småtingsvisepresident. Vanligvis var det ikke lov å være både småtingsrepresentant og medlem av Småtingets presidentskap, og etter en stund trakk Benboy seg som småtingsvisepresident fordi han mente det var det riktige, med tanke på at broren hans var en av småtingsrepresentantene. BIH_Pride mente også at Benboy hadde spionert på MAX med en annen bruker. Benboy har ikke svart på påstandene selv etter det Tjen & Hør kjenner til.
Det hele endte i en nokså uheldig situasjon der Frakken nærmest bønnfalte folk om å tro på at han og Sigvi var brødre, mens enkelte brukere fortsatte diskusjonen og krevde bevis på at de ikke var samme person. Det oppsto også forvirring rundt hvem som var hva, men Benboy oppklarte: Frakken skal angivelig være venn av broren til Cervelo, der sistnevnte også går under navnet Kagemand, mens Sigvi angivelig er broren til Frakken. Etter dette gjentok Frakken mange ganger at han og Sigvi er brødre.
Frakken gjentok og gjentok at han og Sigvi var brødre
– Hvorfor har dere så vanskelig for å forstå at det finnes ingen god metode for å komme til bunns i dette uten at Frakken må hoste opp all personlig informasjon om seg selv? Og alt det KUN for at han skal få lov til å delta i en leke-politikk på en nettside uten å få mistenkelige blikk etter seg?, sa moderator Ku-melkeren.
Jesper1999 innrømte at diskusjonen nok ikke ville føre videre, men mente allikevel at det er dumt å bare la saken ligge når mye tydet på at de var samme person. Men den 2. juni kom det en nokså uventet melding fra Benboy: at det å stemme med flere brukere ved andetingsvalgene egentlig er lov, ifølge Grunnloven og andre lover, forutsatt at alle brukerne er to uker gammel og har over tjuefem forumposter. Samme dagen sa Jesper1999 at han regnet diskusjonen som avsluttet.
Den 7. juni kom innrømmelsen fra Frakken:
«Jeg har besluttet å gå ut offentlig med det. Dette, som er så sinnsykt mye diskutert og debattert, handler om multibrukersaken "Frakken bruker dobbeltbrukere". Før eller senere måtte jeg slutte. Jeg måtte slutte å lyve.
Helt siden starten har jeg vært på siden. Det var jeg som starta Reducklikanerne. Jeg starta Reducklikanerne på Donald.no også. Det var jeg som var næringsminister i Bennys første regjering. Jeg var også min egen statssekretær. Reducklikanerne var den første perioden et ettmannsparti med tre medlemmer. Her er øyeblikket definitivt alle har ventet på. Jeg er Cervélo, Kagemand, Frakken og Sigvi. Jeg stopper nå. Jeg er bare Frakken her ifra.
Jeg orker ikke lengre å ly hver dag. Jeg har ingen bror. Jeg har ingen nabo som er pastor. Pastoren Cervélo finnes ikke. Han har aldri bodd i Fredrikstad. Han har ingen bror som liker kakemenn. Broren hans har ikke en venn som eier en frakk. Denne "vennen" er meg. Jeg eier ikke en frakk. Sigvi er ikke broren min. Jeg har en tremening som jeg liksom ville spilt om noen skulle googlet navnet. Men jeg er ikke oppført som hans bror.
Jeg vet jeg har hatt sjansen til å stå frem tidligere. Men jeg ville ikke vanære meg selv på den måten. Jeg tror jeg hadde skammet meg mer om jeg måtte stå frem på oppfordring fra de jeg er uenig med i politikken. Jeg hadde ikke tålt det. Da hadde jeg ikke sett dere igjen.
Jeg slutter med å si at fra nå av er det bare en bruker på denne IP-adressen, og at jeg beklager til alle jeg har løyet for. Det har vært utrolig trist å måtte lyve for dere som jeg egentlig stoler veldig mye på. Det er så trist at dere trodde på det. Dere gikk fem på. Jeg skammer meg så.
Håper dere fortsatt vil tro på meg, men jeg regner egentlig ikke med det. Jeg er jo bare en bedrager.»
Frakken innrømte omsider at han og Sigvi er en og samme person
BIH_Pride var ikke overrasket, og mente at folk bør tro mer på ham. Benboy var rystet, mens Yayo mente at Frakken hadde oppført seg dårlig mot de som mistenkte ham for å flere brukere. Før Frakken innrømte dette, mente mange at det var de som mistenkte Frakken som oppførte seg dårlig. Valgjukset innebærer at Benboys regjering ikke skulle tiltrådt. Benboy fremmet den gangen mistillitsforslag mot blant annet andetingspresidenten da det virket som at hans parti og resten av koalisjonen ikke ville komme i regjering, men trakk forslaget da Frakken sin stemme ble godkjent. Det var Frakken sin stemme som fikk det til å vippe over slik at Det borgerlige samlingsparti og Reducklikanerne vant, og ikke Andebys Liberale og Donaldunionen, som man først trodde.
– Dette kom som en overraskelse for meg også. Hadde mistanker i starten, men da Cervelo/Per Magnus Inestad la til Frakken/[fullt navn] i Skypegruppa til DBA ble jeg sikker på at det var to forskjellieg personer. Per Magnus Inestad var også lederen i Reducklikanerne på Donald.no. Men nå er tydeligvis Per Magnus Inestad en oppfunnet person, og bildesøk på profilbildet til Per Magnus på Facebook kan finnes igjen på diverse utenlandske nettsider, mente Galaniitoluodda.
Galaniitoluodda ble overrasket
Samme dagen kl. 11.54 ba Benboy, via en mobiltelefon, om at Moderniseringspartiet måtte lide minst mulig skade av valgjukset, da partiet er uskyldig. Benboy hevdet at ingen i Det borgerlige samlingsparti hadde kjennskap til valgjukset. Frakken sin kommentar, som ble postet to minutter etterpå, underbygget Benboy sitt innlegg, og han presiserte at det er han som har handlet feil og at han tar på seg all skylden. Det har ikke skjedd noe mer i saken siden 8. juni 2015 og Frakken er fremdeles en aktiv bruker på dono.forums.net.
Andetingsvalget er over
I motsetning til tidligere var ikke valgkampen fullt så spennende denne gangen. Både andetingsvalget og valget av andetingspresidenten og andetingsvisepresidenten ble holdt av Valgetaten, som i dag består av Lvl1Up, Galaniitoluodda og Chrisneitoffer. Dette er første gang en egen etat avholder valgene. Underveis ble resultatet regelmesssig oppdatert.
– Velkommen til det andre andetingsvalget i DonaldForums historie! Valget starter nå, onsdag 17. juni 2015 kl. 00:00:00 og varer fram til lørdag 20. juni 2015 kl. 23:59:59, het det seg innledningsvis.
Kandidatene til andetingspresidentvalget var Andre, Amore og Galaniitoluodda, der sistnevnte ikke ble valgt og uansett trakk seg. Resultatene ble som følgende:
Andetingsvalget:
Andetingspresidentvalget:
Etter at resultatet var klart, startet partiene samarbeidsforhandlinger. Etter det Tjen & Hør kjenner til, er det ikke kommer inn noen innvendinger på resultatet.
Det oppsto en diskusjon rundt hvorvidt Andebys Liberale minner om det gamle partiet FRAM fra donald.no. Beatles kommenterte:
– Jeg forstår ikke hva du mener. Fram skapte ved mange anledninger stor spenning i politikken. Blandt annet da vi klarte å vinne valget alene mot tidenes første koalisjon (Dp-Hp) og de utallige koalisjonsforhandlningene med bl.a. GOO! og Digg i valgene etter. Da nyere partier som Donaldusene og NED kom på banen birdo vi ihvertfall til spenning i valget. Hele spenningen lå jo i å "danke ut Fram". Om du påstår at spenningen var liten fordi "Fram var dømt til å vinne", må du nok også revurdere dette. Det er korrekt at vi har vunnet en del valg på egenhånd, men svært mange ganger har vi måttet inngå samarbeid med andre partier for å kunne ta seieren, altså ikke dømt til å vinne. Óg vi hadde alltid meninger og saker å komme med på Småtingsmøtene.
Men BIH_Pride mente at FRAM hadde sviktet da de vraket DIGG til fordel for GOO!, og at det alltid var Z, Veset og de gamle medlemmmene som fikk plass på mandatlisten og ministerlisten. BIH_Pride mente at han ikke følte seg særlig inkluderlig i FRAM da han var medlem i partiet. Beatles svarte at det var GOO! som sviktet DIGG til fordel for FRAM, og at det var GOO! som fikk størst oppslutning. Da var det GOO! som skulle velge mellom DIGG og FRAM. Opprinnelig valgte de DIGG, men ombestemte seg og byttet til FRAM, noe som skapte voldsomme krangler. Beatles kunne ikke se noe galt i at de gamle og erfarne medlemmene sto øverst på listene, og fikk få kommentarer på mandatlistene. Årsaken til at BIH_Pride ikke ble inkludert i større grad, mener Beatles har sammenheng med at BIH_Pride på den tiden enda trengte erfaring. Beatles la også til at han spurte Veset om han ville overta som leder i partiet, men Veset skal ha sagt nei. FRAM er derfor ikke lenger aktiv, men etter det Tjen & Hør kjenner til er partiet ikke offisielt lagt ned.
Ikke så lenge etter at valget var over, kom det informasjon fra Andetingets presidentskap. Andetingspresident Amore har informert omat hun ikke har satt opp noe andetingsmøte siden det er usikkert hva som vil skje med regjeringen.
– Jeg vil også benytte annledningen til å si at vi i presidentskapet i Andetinget ønsker å videreformidle ordningen vi har kommet fra til angående arbeidsoppgavene til visepresidenten og andetingspresidenten. Tidligere har visepresidenten fungert som en vikar for andetingspresidenten, vi har nå i samarbeid besluttet oss for at dette skal opprettholdes samtidig som visepresidenten vil få en aktiv sekretærrolle for andetinget. Dette vil da innebære at visepresidenten (andre) vil være behjelpelig hvis ønskelig i debattinnlegget utenfor selve andetingsmøtet... Samtidig også ha ansvar for mulige PM-er under andetingsmøtet.. eller kontakte utenforstående hvis dette er nødvendig... Ellers vil andetingspresidenten som vanlig styre møtet. Vi har valgt å prøve denne ordninger for å skape mer effektivitet innenfor møtene og også å lett kunne svare på spørsmål hvis det skulle komme både fra politikere og ikke-politikere er dette nødvendig, informerte Amore.
Amore: vil ha en annen fordeling av arbeidsoppgavene i Andetingets presidentskap
Omtrent i samme tidsrommet var Moderniseringspartiet i regjeringsforhandlinger. Først het det seg at Moderniseringspartiet ikke hadde lyktes i å komme til enighet med Renoveringspartiet, og at Andebys Liberale og Donaldunionen derfor ville komme i regjering. Men den 21. juni var det klart at den nye regjeringen ville være utgått av Moderniseringspartiet (tidligere Det borgerlige samlingspartiet) med parlamentarisk støtte fra Renoveringspartiet (tidligere Reducklikanerne). Dette vil være en mindretallsregjering, som vil ha et tett samarbeid med alle opposisjonspartiene. Regjeringen har uttrykt ønske om å bruke folkeavstemninger i større grad enn det som har vært gjort tidligere.
– Det er en ære for meg å kunne meddele at det partiledelsen i Moderniseringspartiet og Renoveringspartiet har kommet til en enighet, og vi har følgelig parlamentarisk grunnlag. Før jeg sier noe mer om Bendiks andre regjering, vil jeg takke G. for konstruktive samtaler. Vi var nær en løsning, og det kunne fort ha blitt en løsning mellom Moderniseringspartiet og Andebys Liberale, men både G. og partiledelsen i Moderniseringspartiet er enige i at den løsningen vi har kommet til nå er den beste for politikken på Donaldforum. Regjeringen trer inn fra midnatt, skrev DonaldForums andre statsminister Benboy (også kalt Bendik).
Moderniseringspartiet går inn i regjering
Justisminister og visestatsminister er Lvl1Up, mens finans og næringsminister blir Galaniitoluodda, som før. Ku-melkeren er kultur- og forumminister.
Det var imidlertid de som tvilte på at regjeringen ville være særlig stabil. BIH_Pride mente det var morsomt at Benboy valgte å gjøre dette etter alle kranglene mellom Moderniseringspartiet og Reducklikanerne. Yayo så på dette som et noe desperat forsøk på å komme i regjering. Benboy svarte at Renoveringspartiet ikke blir med i regjering, men at de bare er støtteparti. Ifølge Benboy har de også drøftet ulike alternativer sammen med Andebys Liberale, og alle skal ha blitt enige om at denne løsningen er bedre enn at Andebys Liberale og Moderniseringspartiet skal samarbeide.
Men Tor Duck var likevel skeptisk:
– Ikke for å dempe hyggelighetene, men kan ikke se at dette er noen som helst form for seier for noen av partiene. De foraktet hverandre for kun et par dager siden. Nå deler de en kopp te som om alt er tipp topp. Om det blir en vellykket regjering gjenstår å se, men jeg er skeptisk.
Russefeiringen avsluttet
Nå er russefeiringen kommet til dono.forums.net også. Noen brukere har tatt initiativet til å ha russ på dono.forums.net, likeledes som man i Norge har russefeiring i forkant av 17. mai. Forskjellen er bare at man på dono.forums.net har valgt å ha feiring senere enn i resten av Norge. Men dette er ikke et nytt fenomen. Allerede i 2010 hadde man russefeiring på donald.no med russekort som brukerne laget selv. Forskjellen fra før er at det denne gangen var en egen russeledelse.
Russestyret
Allerede i april 2015 ble ideen om "doforuss" lansert. Andre tok initiativet til å lage en egen bruker for Doforussen ("doforuss"), dog ble det senere opprettet en ny bruker bare for russestyret ("Russestyret 2015"). Opprinnelig var det krav til søknaden om å bli doforuss: man måtte oppgi hvilken farge man ville ha (rød, grønn, blå rosa eller svart), navnet sitt (ikke det ekte), oppdiktet telefonnummer (kan være bokstaver i det), et tullete eller rart budskap, hvor man bor (oppdiktet "tullested") og en avslutning på søknaden.
Opprinnelig het det også Russeledelsen og ikke Russestyret. Planen var at russekontoret (dvs. russeledelsen/-styret) skulle utarbeide et system for russekortene, men fristen for å søke om å få russekort var satt til 1. mai. Galaniitoluodda var skeptisk til at "russeledelsen" skulle bestemme hvem som kan ha et russekort, som i realiteten bare er et bilde med en fargerik bakgrunn og noe tull skrevet på, med tanke på at russeledelsen er selvutnevnt. Amdre valgte derfor å fjerne reglene, slik at man kan gjøre som man vil.
Galaniitoluodda: skeptisk til at russeledelsen kontrollerer om man får ha russekort
Russetiden på dono.forums.net begynte 1. juni, og ikke rundt 1. mai, fordi man mente dette var bedre med tanke på skolen. Det skulle skrives russesanger for hver farge og tas russeknuter (som må handle om ting som gjøres på dono.forums.net). Når det gjelder russekort, så innrømte russeledelsen at det var lov å lage egne eller få andre til å lage, men russeledelsen sto på kravet om at de, Amore og Pusi96, måtte godkjenne alle russekortene for å sjekke at de ikke strider imot forumreglene. Om man har russekortet som profibilde eller plasserer det i forumsignaturen, er opp til hver enkelt. På kvelden mandagen den 1. juni var planen at det skulle være russedåp, det vil si en seremoni der man blir tildelt russenavnet sitt.
Som med russefeiring ellers i Norge, har alle egne russenavn som bestemmes av den gruppen man er i. Det er en gruppe for hver farge. De ulike gruppene skulle også lage sine egne mottoer. Russekontoret ved Andre arrangerte en konkurranse knyttet til dette, og stilte følgende krav til mottoene: det skal fortelle om noe, det kan være viktig eller uviktig, useriøst eller seriøst. Alle i gruppen må godkjenne mottoet før det kan sendes inn. Etter en stund viste det seg imidlertid at Svartrussen hadde glemt å sende inn russenavn. Moderator Amore hengte opp (gjorde sticky) en tråd med påminnelse om fristen for å sende inn russenavn med advarsel om at dersom russenavn ikke ble sendt inn, så ville de som manglet ikke få være med. Dette reagerte Lvl1Up på, som skrev:
– Synes egentlig at det er unødvendig å gjøre denne sticky. Skal vi la alle brukerstyrte prosjekter være sticky? Da blir det himla mange innlegg som blir sticky.
Lvl1Up: skeptisk til at informasjonsinnlegg om russefeiringen ble hengt opp
Amore avviste kritikken og sa at dette prosjektet var startet for å bedre aktiviteten, samholdet og for å løse opp grupperinger. Dette ble underbygget av et foruminnlegg fra russestyret postet dagen etter:
– Vi i russeledelsen ønsker at dette skal bli en tid for samhold og å bygge nye bånd! Vi planla denne russetiden med bakgrunn i at det har dannet seg «klikker» her inne og derfor vil et sosialt arrangement som samtidig skaper aktivitet være smart! Derfor oppfordrer vi alle til å ta vare på hverandre, inkludere hverandre, snakke med alle! Vi ønsker at dette skal være starten på en tradisjon som skal bygge nye vennskapsbånd og gjøre gamle sterkere. Samtidig som dere alle samme kommer til ha ha det gøy, som de ekte doforussen dere er! Husk ta vare på hverandre!
Årets russeknuter var:
Signatur fra styret: Gjør noe stort for å bli lagt merke (tips noe sosialt for alle på dofo)
Blyant: 10 forumposter på 1 dag (spam ikke godkjent)
Ring: "Gift deg" med en ikke-russ
Gullstjerne: Skaffe 2 nye medlemmer (dobeltbrukere o.l. telles ikke)
Sølvstjerne: Skaffe 1 nytt medlem (dobbeltbrukere o.l. telles ikke)
Megafon: Reklamere for dofo på en annen nettside (skjermbilde som bevis)
Pen: 20 forumposter på en dag (spam telles ikke)
Bildet: Et selfie som profilbilde i 24 timer i russetiden
Hengelås: Ha kjæreste i russetiden
Englevinger: Gi 5 komplementer til 5 ulike brukere du sjeldent snakker med.
Mini russelue: Delta på dåpen og bli døpt.
Hodeskalle: Ikke logg på under russetiden (hele 1-17)
Peacemerke: Oppfordr til vennskao og stop diskusjoner
Lys: Pålogget alle dager i russetiden (1-17)
Medalje: Ta 10 russeknuter i løpet av russetiden (1-17)
Et 6-tall: Send en PM med pupertetsundervisning til 2 brukere du mener trenger det. (Hvilken type undervisning er valgfritt.)
Russekort: Lag deg et russekort og sett i signaturen dni.
Donaldblad: Delta på alle russearrangement (offisielle)
Pusi96 og Amore satt i russestyret
Rundt 31. mai og 1. juni var det russedåp. Dåpen besto av avstemningen av beste russenavn i hver gruppe og avstemning av beste russenavn blant alle sammen. Klokken 19.00 skulle russefesten begynne. Proffesional Fangirl (Lisell) gikk av med seieren. Torsdag den 25. juni reagerte Frakken på at russenavnene fremdeles sto på profilene til de som var russ, ettersom russetiden er over for lenge siden. Tor Duck fjernet dem, men lot Lisell sitt stå.
Andetingsmøte 31. mai 2015
Søndag den 31. mai 2015 ble det fjerde andetingsmøte avholdt med tre saker på sakslisten: stemmerett, bankbruker og når det skal velges andetingsvisepresident. Med et nesten fulltallig andeting åpnet Yayo møtet kl. 19.53 med første sak: en innskrenkning av stemmeretten slik at bare medlemmer som har vært medlem i fire uker i forkant eller i løpet av valget kan stemme. Det var noen uenigheter om grensen skulle være på to, tre eller fire uker. Andetinget vedtok kl. 20.15 at det er tilstrekkelig å ha vært medlem i to uker i forkant av valget for å ha stemmerett. Som før må man ha mer enn tjuefem forumposter.
Neste sak var om det skal opprettes en bankbruker, "slik at pengesystemet på siden kan gå som normalt", og var sendt inn av Frakken. Lvl1Up mente at en bankbruker var nødvendig for et fungerende banksystem, da ordentlige banksystemet enda ikke er på plass. BIH_Pride var for bankbruker, men kun for at folk skal kunne overføre penger til hverandre, noe som er viktig for bedrifter. Derimot var BIH_Pride ikke for ideen dersom den også innebar innføring av skatt og statsborgerskap, og en annen forutsetning for at BIH_Pride ville stemme, var at bankbrukeren skulle være offentlig.
Benboy ville først ha avstemning over om det skulle opprettes en bankbruker eller ikke, og deretter velge folkene etterpå. Forrige gang gjorde man det motsatt, noe som resulterte i at det ble flertall imot å opprette en bankbruker. Klokken 20.47 ble det åpnet for avstemning over hvilke tre personer som skal sitte i Valgetaten. De nominerte var Lvl1Up, Galaniitoluodda, Yayo, BIH_Pride, Frakken, Andre, Lizz (Lisell) og Doffen001. Plutselig avbrøt BIH_Pride møtet og sa at (daværende) andetingspresident Yayo ikke måtte godkjenne stemmene til Sigvi og Frakken, siden dette var en og samme person. Dette ble avvist av Benboy og flere, da det het seg at Sigvi og Frakken var brødre. Moderator Amore kunne bekrefte at det var to brukere som hadde samme IP-adresse.
Uheldigvis var det mange som gikk inn og endret på forumpostene sine, og med det også stemmene sine, etter at fristen for å stemme var gått ut. Det endte med at Yayo telte opp stemmene tre ganger, og fikk tre ulike resultater. Han så seg derfor nødt til å annullere de stemmene som ble endret etter fristen. Det kom ingen protester på dette. Deretter ble siste sak tatt opp: om det skal være et andetingsvisepresidentvalg før perioden er over eller om man skal vente til neste andetingspresidentvalg. Også denne saken var sendt inn av Frakken. Imidlertid var det begynt å bli ganske dødt på møtet, så det var en pause på fem minutter. Dog ble det vedtatt at man skulle vente til neste valg. Møtet ble hevet klokken 21.35.
Flere Egmont-spøker
Mandag 22. juni kunne ikke Galaniitoluodda dy seg, og la ut en spøk om at Egmont hadde enerett på tekstfargen svart og at dono.forums.net derfor måtte stenge på grunn av bruk av kopibeskyttet materiale. Innlegget var undertegnet med "God sommer! med andlig hilsen Redaksjonen" og skrevet på en måte som ikke er så ulik den skrivemåten redaksjonen hadde på donald.no.
Galaniitoluodda spøkte med at Egmont ville legge ned dono.forums.net
– Kvakk! Vi har dessverre vært nødt til å rapportere denne siden for bruk av kopibeskyttet materiale. Tekstfargen svart kan kun brukes av Egmont fom. 21. juni 2015 kl. 00:00:00, og vi har derfor nå anmeldt dette forumet til politiet og rapportert det til Forums.net. Forumet vil mest sannsynlig bli stengt i løpet av den kommende uka, skrev "redaksjonen".
Imidlertid var ikke spøken særlig troverdig, så de fleste skjønte at Galaniitoluodda sto bak. Dog var det flere som ble skremt. Lisell påpekte imidlertid at redaksjonen på donald.no ikke ville kalt seg "Redaksjonen" på noen andre sin side. Årsaken til at Galaniitoluodda ikke valgte å undertegne med Egmont eller lignende, er fordi det kunne tolkes som identitetstyveri. Veset, som er administrator på forumet, har fått med seg spøken og sa at han begynte å lure da han så den.
"Redaksjonen" vil bli administrator på dono.forums.net
Dagen etterpå kom det en ny spøk, men denne gangen ikke fra Galaniitoluodda. Den var undertegnet med "Mvh Kvakkelig Kvekkelig Andlig Hilsen deres kjære Redaksjon" og to smilefjes etter det.
– Kvakkelig god sommer til alle kvekkende ender som kvekker og kvakker på denne siden. Vi i Redaksjonen er så imponerte over at denne siden har fått så god popularitet at vi lurer på om vi kan bli administratorer på siden. Veset vil få kvakkelig betalt med fANDtastiske gode summer. Hele 80 øre timen vil den ANDtastiske kvakkegode and få.
Hvem som står bak denne spøken er imidlertid mer usikkert.
Egen dofodoktor-tjeneste
– Jeg vil nå starte opp et nytt prosjekt kalt Dofodoktor, jeg håper at denne brukeren kan være til hjelp. Her kan man sende inn spørsmål helt anonymt, uansett hvor gammel du er. Det er kanskje flaut noen ganger å spørre om ting i forumet, når absolutt alle kan se det.
Dofodoktoren
Nokså uventet startet en ukjent person opp noe vedkommende kaller dofotoktoren eller "Ungdomshjelpen". Ifølge dofodoktoren selv kan han eller hun svare på spørsmål om hverdagsproblemer, pubertet, kropp, følelser, tobakk, røyk og alkohol, men helst ikke spørsmål om veldige personlige anliggender. Forutsetningen for å kunne bli ansatt hos dofodoktoren er at man kan litt om kropp, følelser og hverdagskonflikter. Blir man ansatt, forblir man anonym og det blir ikke kunngjort hvem de ansatte er.
Vanligvis får man svar innen 48 timer, men det er i innlegget tatt forebehold om at det kan ta lengre tid om dofodoktoren er inne i en travel periode. Hvem som helst, uansett alder, kan sende inn spørsmål – selv om det heter "Ungdomshjelpen". Det er mulig å sende inn anonyme spørsmål til dofodoktoren, men da må man bruke gjestefunksjonen. Det å bruke e-post vurderes av dofodoktoren. I tillegg er det presisert i innlegget at dofodoktoren har fri på 17. mai, 24. desember, 23. desember, 31. desember og 1. mai. I en annen tråd heter det seg at dofodoktoren helst ikke svarer på veldig personlige og private spørsmål. Dette er skrevet som en påminnelse. Man kan anta at det er de færreste som tar tjenesten seriøs.
Dofobanken har åpnet
Opprinnelig vedtok Andetinget at det ikke skulle være bankbruker, men da saken ble behandlet på nytt, ble det likevel flertall for å ha bankbruker. Det var også noe uklart på det første møtet der saken ble behandlet, om Veset allerede hadde bestemt at det skulle være en bankbruker og at Andetinget bare skulle ta stilling til hvem som skulle styre brukeren, eller om Andetinget skulle ta stilling til om det skulle være en bankbruker. Galaniitoluodda startet i mai 2015 en underskriftskampanje for å få bankbruker på dono.forums.net, og fikk syv underskrifter på to dager.
– På grunn av fire personer i Andetinget er pengesystemet på siden plutselig unødvendig, og ingen bedrifter eller lignende kan etableres. Andetingspresidenten vil ikke gå for folkeavstemning, og disse fire personene har tydeligvis allerede fått ta avgjørelsen. Derfor starter jeg en underskriftsinnsamling for en bankbruker på DonaldForum, skrev Galaniitoluodda.
Dofobanken
Det er ingen private banker som på donald.no, bare Dofobanken som er statlig og politisk nøytral. Banken har ingen avgifter eller skatter som må betales. Brukeren styres av Galaniitoluodda, BIH_Pride og Doffen001. I en undersøkelse har omkring 15 % svart at de vil bruke Dofobanken veldig ofte. Like mange har svart at de vil bruke den en sjelden gang, mens 36 % har svart av og til. 31 % har svart nei, at de ikke vil bruke den. Til sammen har 19 personer stemt i undersøkelsen som Galaniitoluodda har startet på vegne av Dofobanken.
– Nå har vi i banken fått rettigheter til å endre pengene til folk, og kan starte opp virksomheten. For å overføre penger, send pm til oss (denne brukeren) og si hvor mye du skal overføre og hvem du skal overføre til, så gjør vi det så fort som mulig. Det er gratis å overføre penger og banken betjener både ikke-politikere og politikere. [...] Lykke til med økonomien!, skrev Galaniitoluodda.
Galaniitoluodda, Doffen001 og BIH_Pride er Dofobankens ansatte
Det er ikke spesielt mange som har svart på informasjonsinnleggene. Det er også et eget system for bank på siden, men Tjen & Hør antar at denne enda ikke fungerer, selv om man får tildelt renter regelmessig. Bankbrukeren "Dofobanken" har en egen gruppe bare for seg, som heter "Bank". I tillegg er brukeren medlem av en gruppe som heter "Informasjonskanal" som foreløpig har seks medlemmer: Andetinget, Dofobanken, Gullanden, Regjeringen, Russestyret 2015 og Veset.
Donald.no: EGNE DONALD-HØYTLESERE
Ikke så mange på dono.forums.net har så mye til overs for Egmont Kids Media og det nye donald.no som kom nå i 2015, med tanke på at forumet, boggene med mer forsvant. Redaksjonen på donald.no (nå klikk.no/donald) har imidlertid ikke ligget på latsiden. Tidlig i juni fikk Egmont egne "Donald-høytlesere". De som har fått denne nokså uvanlige sommerjobben, er Pernille Haldorsen, Zaid Nawaz og Kjersti Engeland-Fors. Disse skal reise rundt i løpet av juni måned.
– Nå kan du bestille Donald-høytleserne! Tjenesten koster ingenting, og du bestemmer hvor de skal dra! Høytleserne møter opp i barnebursdager, selskaper, leggetid for barna, en tur på stranda, en dag i parken, forlovelser, bryllup, dåp, overraskelsesfester. Kort sagt, de gir deg den gode Donald-følelsen når du og barna behøver den!, skrev redaksjonen.
For å bestille en Donald-høytleser må man invitere dem på et sosialt medium (for eksempel Facebook), oppgi hva det er de skal komme til og når. En bør oppgi hvorfor man trenger høytlesere. Hastagen "#avkvekk" skal brukes på Instagram og Twitter. Men bare noen heldige utvalgte får besøk av Donald-høytlesere i sommer.
NYTT FRA ANDEBY.DK
Byrådsvalget er over
Samtidig som politikken på donald.no nærmest var dø etter at forumet forsvant, har det også vært problemer i politikken på andeby.dk. For ikke så lenge siden ble byrådsbrukeren slettet av en ukjent person. Man besluttet å ha en pause i politikken etter en tid med mange krangler. Omsider har man fått i gang byrådsvalget igjen på andeby.dk. Valget er nå over, men man har ikke fått avklart hvem den nye borgermesteren er. DOTVJ vant valget, men har ikke offentliggjort hvem deres borgermesterkandidat er.
Byrådet på andeby.dk
Den 5. juni 2015, seks minutter over midnatt, brakte det løs. Da begynte sommervalget på andeby.dk. Tidligere har det vært vanlig at Rap and i andeby.dk har holdt valgene, men siden han nå har trukket seg tilbake, ble valget arrangert av Sherlock Scones, GumleAnden og Grønspæten:Jonas.
– Byrådsvalget er nu tilbage efter, at Byrådet har holdt pause i et stykke tid, og der ikke har været valg herinde siden 2014. Arrangørerne af dette valg ønsker jer alle held og lykke i den kommende uge og god grundlovsdag i dag, fredag!
Det er fortsatt to-stemme-system på andeby.dk. Det var i en periode to-stemme-system også på donald.no, inntil det ble oppdaget at to-stemme-systemet ikke ble vedtatt på riktig måte på Småtinget. Forskjellen fra valgsystemet på dono.forums.net er at det er løsgjengere, det vil si enkeltpersoner som stiller til valg, i tillegg til politiske partier, og at man kan velge å stemme personlig når man stemmer på partier. Det vil si at hvis man for eksempel stemmer på DOVTJ, kan man også stemme på noen innad i partiet. De personlige stemmene avgjør hvem som kommer på Byrådet.
Partiene som stilte til valg denne gangen, var:
The Danish Way To Peace (TDWTP)
Træls Dumt Venskabs Parti (TDVP)
DuckPowerPartiet (DPP)
Andepartiet (AP) - lagt ned
Andiancen
DOVTJ
Det Fantastiske Donaldisme Parti (DFDP)
Donaldisterne
Løsgjenger: Funky_CE_Duck
Den 13. juni var resultatet klart:
Disciples Ostede Vej Til Jordbær (DOVTJ): 24 stemmer
Personlige stemmer:
OliverAnden (4 stemmer)
GumleAnden (1 stemme)
Billed-Mageren (1 stemme)
Donaldisterne(sSide): 23 stemmer
Personlige stemmer:
Hellevad (4 stemmer)
Joakim-Von-And-Mønts (JVAM) (2 stemmer)
DDES (1 stemme)
Andeby1234321 (1 stemme)
Træls Dumt Venskabs Parti (TDVP): 13 stemmer
Personlige stemmer:
Grønspæten:jonas (3 stemmer)
Fun_PV_Duck (1 stemme)
The Danish Way To Peace (TDWTP): 13 stemmer
Personlige stemmer:
Sherlock_Scones (2 stemmer)
Emil_k. (2 stemmer)
Andiancen: 9 stemmer
Personlige stemmer: Laujensen (1 stemme)
Det Fantastiske Donaldisme Parti (DFDP): 5 stemmer
Personlige stemmer: Chri527w (1 stemme)
DuckPowerPartiet: 1 stemme
Løsgænger Funky_CE_Duck (2 stemmer)
Totalt var det 90 gyldige stemmer.
Det er 15 mandatplasser på Byrådet. D'Hondts metode ble benyttet for å regne ut mandatfordelingen:
Disciples Ostede Vej Til Jordbær (DOVTJ)
5 mandater, hvoraf 1 går til OliverAnden, 1 går til GumleAnden og 1 går til Billed-Mageren. Den resterende fordeling aftales internt i partiet. [Mikkelkj268 og Supergodset, red.anm.]
Donaldisterne(sSide)
4 mandater, som går til Hellevad, Joakim-Von-And-Mønts, DDES og Andeby1234321.
Træls Dumt Venskabs Parti (TDVP)
2 mandater, som går til grønspæten:jonas og Fun_PV_Duck.
The Danish Way To Peace (TDWTP)
2 mandater, som går til Sherlock_Scones og Emil_k.
Andiancen
1 mandat, som går til Laujensen.
Det Fantastiske Donaldisme Parti (DFDP)
1 mandat, som går til Chri527w.
DuckPowerPartiet
Ingen mandater
Løsgænger Funky_CE_Duck
Intet mandat
Ettersom DOVTJ vant valget, går også borgermesterposten til DOVTJ. Problemet er bare at DOVTJ enda ikke har kunngjort hvem som blir borgermester. Det har ikke skjedd noe i Byrådet etter valget. Som forklaring på at Byrådet enda ikke er samlet, skrev DOVTJ at det var nødvendig med en intern avstemning i partiet om to byrådsplasser, da bare tre av de fem mandatplassene til DOVTJ ble fordelt via personlige stemmer. Hva gjelder borgermesterposten, skrev DOVTJ at det ville bli offentliggjort sammen med ministerpostene så snart Byrådet er samlet. Den interne avstemningen i DOVTJ ble først avsluttet i dag 28. juni. I skrivende stund er det enda ikke kommet noen kunngjøring fra DOVTJ, ei heller har Byrådet samlet seg.
Oppdatering (30.06.2015): DOVTJ har nå kunngjort hvem deres borgermesterkandidat er, nemlig GumleAnden. Han blir derfor ny borgermester på andeby.dk igjen. Imidlertid kommer han bare til å være borgermester i den første delen av valgperioden. I den andre delen skal OliverAnden være borgermester. Hvem som er viseborgermester, er enda ikke avklart. Det blir opp til Donaldisterne å avgjøre hvem som blir viseborgermester, siden dette er det nest største partiet. Ny avisminister blir OliverAnden (DOVTJ) og utenriksministerne blir Laujensen (Andiancen) og Chri527w (DFDP). Resten av ministerne er enda ikke utnevnt da disse postene tilfalt andre partier, som først må finne ut internt hvem som skal påta seg vervene. Departementene (ministeriene) som enda ikke har fått en minister, er Donaldismeministeriet (Donaldisterne), Eventministeriet (Træls Dumt Venskabs Parti) og Det Kreative Ministerium (TDWTP).
NYTT FRA KALLEANKA.SE
Riken på KalleAnka.se (Kiburiyeru) III
Av: GH, av-och-till-journalist
Bild: WCS
Efter att «Riken II» hölls med framgång, kom ett löfte om att det skulle komma en uppföljare, dvs. «Riken III». Det tog dock lång tid innan det blev verklighet.
«Riken III» handlar i korthet om att man ska administrera en nation i en värld med länder från både verkligheten och Disney-universumet. För anordnandet av rollspelet skapades en användare som heter WCS, som i nuläget administreras av Nicke_Tupp och ogeboy_22. WCS skapade en tråd om rollspelet den 26 februari (2015) 09:07.
- WCS' profilbild
Förloppet innan själva rollspelet blev verklighet:
* 2015-02-26:
WCS skapar tråden om «Riken III». I trådinlägget står det att en medarrangör sökes fram till femte mars och att alla detaljer inte är klara.
* 2015-03-11:
WCS postar ett inlägg med information om att ogeboy_22 blev utsedd till medarrangör. Lokahoitas utsågs till den som producerar Youtube-rapportering för WCS' räkning och kan få viss förhandsinformation samt ibland ge rådgivartjänster.
* 2015-05-26:
WCS postar ett inlägg där man nämner att rollspelets upplägg ska presenteras på en "livestream" innan rollspelet drar igång och att man kan snart anmäla sig till rollspelet, samt nämner samtidigt att det har krävts en del förändringar eftersom det gamla KalleAnka.se (med sina bloggmöjligheter och liknande) inte längre finns.
* 2015-05-27:
"Livestreamen" som innehåller information om rollspelets upplägg anordnas och sedan avslutas. Enligt ett inlägg från WCS var det huvudsakliga innehållet i "livestreamen" att hälften av rollspelet kommer att handla om en wiki och ifråga om närmare detaljer gällande rollspelet lönar det sig att man ser på "livestreamen" samt att man kan anmäla sig från och med 2015-05-29 (fredag) till rollspelet genom att välja ett land från rollspelswikin. Relevant citat: "Man kan anmäla sig när som helst under rollspelets gång. Rollspelet startar på söndag kl 15.00 (am. 2015-05-31)."
* 2015-05-29, 2015-05-31, 2015-06-01:
Lokahoitas, robsan, Knatte_V, och Lejonrenen anmäler sig. De får Arendal (Lokahoitas), Disneyland (robsan), Eldorado (Knatte V), och Lejonriket (senare Simboleon, Lejonrenen/Arn de Gothia). WCS länkar till en tråd där «Vecka 1» av rollspelet inleds. Rollspelet är därmed inlett, 2015-05-31. WCS postar senare ett inlägg på första juni som förklarar hur tiden i rollspelet fungerar (i mindre skala).
Övriga händelser utanför vecko-trådarna:
* 2015-06-05: WCS meddelar att rollspelet kommer att avslutas den tolfte augusti och det önskas att deltagarna är mer aktiva.
* 2015-06-07: GH anmäler sig och tar Östtyskland.
När rollspelet såväl var inlett med "Vecka 1"-tråden började det hända en del saker och så vidare. Där nedanför är en mindre summering vad som har skett över veckorna.
Vecka 1:
* Lejonriket gör anspråk på Jerusalem.
* Lejonriket förklarar Etiopien och Somalia krig. (besegrar senare dem)
* Eldorado försöker övertala byar och städer att ansluta sig till Eldorado.
* Lejonriket går till anfall mot Madagaskar. (och vinner)
* Lejonriket byter namn till Simboleon.
* WCS godkänner Simboleons anspråk på Jerusalem.
* Disneyland och Simboleon ingår allians.
* Arendal försöker få med Island (och misslyckas).
* Eldorado lyckas ta över Ecuador med fredliga metoder.
* Simboleon förklarar krig mot Sudan och Egypten, i syfte att ta över hela nordafrikanska kusten med tiden.
* Eldorado innehar nu hela Sydamerika norr om "Den förbjudna dalen".
* Cypern blir en del av Simboleon.
* Eldorado råkar ut för en dinosaurie-kris. Diplomatiska bråk och en konflikt med Eldorados nya ledare F. Falicon i huvudrollen uppstår.
* Eldorados ledare byts ut.
* Eldorado tar över "Den förbjudna dalen".
* Simboleon gör försök gällande att ta över Turkiet, Syrien, och Libanon.
* Arabien attackerar Jerusalem och Simboleon får till vapenstillestånd gällande Turkiet, Syrien, och Libanon i syfte att försvara Jerusalem mot Arabien.
* Simboleon lyckas försvara Jerusalem och återupptar sedan krigen mot Turkiet, Syrien, och Libanon.
Abonnementer får varsel på PM når en ny utgave er kommet ut.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Abonnenter på Tjen & Hør er: Maricify, Erik1998, Kommandør_Simi, Donaldleseren123, Klein2303, Trosland, BIH_Pride, DonaldBigFan123, voffi3, Rufusa, Besserwizzeren, Andre1456, starship1, Benboy, KRI2001, Fantonald0#2, Gala2002, Lisell, Sherlock_Scones (andk), GumleAnden (andk), Emma14 (andk), Fun_PV_Duck (andk), Lukas22 (kase), ox-fille (kase), ogeboy_22 (kase), kalleankaochco (kase) og tobias_alm (kase). Vil du abonnere på Tjen & Hør? Send PM til redaktøren. Abonnement er gratis og uforpliktende. Abonnementene får varsel med link når en utgave er lagt ut. Send gjerne inn leserinnlegg til Tjen & Hør. Kunne du tenke deg å jobbe for Tjen & Hør? Send PM til redaktøren