Postet avTralan på Apr 19, 2015 11:42:06 GMT
TJEN & HØR, nr. 114
Milliardærenes klanavis – 19.04.2015. Uke 16, 5. årgang. Redaktør: Tralan. Journalister: GH12009 (kalleanka.se) og Sila0797 (andeby.dk). Anmelder: Chrisneitoffer. Tjen & Hør utkommer vanligvis hver fredag. Gratis abonnement.
Jeg ønsker god lesing, men jeg må ta forbehold om at det kan gå en stund før neste utgave kommer. Ellers vil jeg oppfordre folk til å søke om jobb i Tjen & Hør.
Det var ikke så mange nyheter denne uken, og da er utgaven naturlig nok kortere.
Mvh Tjen & Hør-redaksjonen
NYTT FRA DONALD.NO
DonaldForum.no var nede i flere dager
Av: Tralan, redaktør
RK3000 var i sin blogg først til å omtale saken, der han skriver:
- I dag [15.04.2015, red.anm.] har det skjedd noe sjokkerende. Det er for øyeblikket umulig å få tilgang til Veset sitt forum. [...] Forumet ble midlertdig gjenopprettet i dag mellom kl. 14:00 og 15:00. Det kunne virke som at da var det over, men nå er forumet borte på nytt. Første gangen det gikk bort, var rundt en halvtime etter at jeg hadde logget av i natt som var. Da hadde jeg nettopp svart på benny sin post i Nasjonaldag-tråden.
Brukerne sto lenge uten å vite hva som hadde skjedd. I teksten på bildet ovenfor står det bare at forumet er stengt med hjemmel i § 15(a), der det på engelsk står:
"Without limiting any other provision of this Agreement, either party may terminate the Agreement without cause and at any time by providing notice in writing to the other party. In order to avoid being billed for the next billing period, You must provide Forums.net with notice of termination through the Forums.net Admin Panel at least five (5) business days prior to the end of Your billing cycle. Payments will not be prorated for partial use of the Services during any billing cycle.
This Agreement shall automatically terminate in the event that You breach any of Your representations, warranties or covenants under this Agreement. Such termination shall be automatic, shall not require any further action by Forums.net, and may result in the automatic and immediate disabling of Your Forum."
Denne paragrafen ga med andre ord ingen ytterligere forklaring på hva som hadde skjedd. RK3000 på sin side påpekte at Veset sitt forum ble stengt på samme dag president Abraham Lincoln ble skutt for 150 år siden, noe han mente var en artig liten historisk fakta. Klokken 14.07 kunne RK3000 melde om at forumet var oppe igjen, men det skal senere ha falt ned igjen.
Tralan kommenterte etter dete at det kunne virke litt rart om forumet forsvinner og kommer tilbake igjen om det er på grunn av avtalebrudd, da det heller virker som om det er noe teknisk. I en annen kommentar spekulerer Tralan om Veset har sagt seg ferdig som "forumskaper" eller om han har gitt opp, og han spør om RK3000 har hatt kontakt med ham. Samtidig påpeker han at det ikke er så mange som har returnert til donald.no, og at donoforum.boards.net heller ikke har blitt reåpnet.
RK3000 avkrefter at han har hatt noe kontakt med Veset.
- I går, da forumet ble gjenopprettet, tror jeg at Veset informerte om i en tråd at det hele hadde med betaling å gjøre, men at det nå var ordnet. Det er derfor veldig merkelig at forumet forsvant igjen når Veset sa at det nå skulle være i orden. (Det er mulig at jeg leste feil eller har misforstått, så ikke ta det jeg sier her som fakta) For øyeblikket tror jeg de fleste håper eller/og venter på at Veset skal gjenopprette forumet slik som i går, men nå har det jo gått over en dag, og det har fortsatt ikke skjedd. Jeg velger å fortsatt ha litt tålmodighet vedrørende dette, men dersom forumet ikke blir gjenopprettet, vil medlemmene nok en gang stå ovenfor en ganske stor utfodring, mente RK3000.
Veset: fikset forumproblemet
17.04.2015 er forumet oppe igjen. Da kunne man finne forklaringen til kræsjet i forumtråden "Da er forumet oppe igjen!" som ble postet den 15. april, samme dagen forumet var nede første gang.
- Som noen fikk med seg, var forumet nedeen periode i morges. Jeg beklager dette. Det skyldtes at jeg var for treig med å betale for denne måneden, men nå er det heldigvis oppe og går igjen Reiser til Trondheim nå, så satser på dere holder meg med selskap utover dagen!, forklarte Veset.
Noen var bekymret for at Egmont og ProBoards hadde hatt kontakt og samarbeidet om å få fjernet DonaldForum, men dette blir avvist av Veset, dog innrømmer også han at han var litt bekymret. Dagen etter, den 16. april, kommer det en ny forumtråd: "Forumet er nede til i morgen". Veset forklarer der at han får en lønning den dagen, og da vil han kunne få betalt for denne måneden. Chrisneitoffer foreslår å legge inn en doner-knapp om det er slik at Veset har lite med penger.
Dofo: Z fratrer som andetingspresident
Lenge har brukere på DonaldForum.no (dofo) klaget over at andetingspresidenten, Z, har vært inaktiv. Da Z returnerte virket det som at nå skulle det bli liv igjen, og Z sørget for å få valgt en visepresident. Noe andetingsmøte kom likevel ikke. I går lørdag den 18. april 2015 kom den ikke uventede fratredelseserklæringen fra andetingspresidenten.
Z, Dofos første andetingspresident, fratrer
- Jeg har ikke tid til å være andetingspresident. Jeg har ikke god nok tid til å trene, holde på med skolearbeid, og avholde møter her inne. Jeg har tid nok til å besøke siden, men jeg har ikke tid nok til å sette av to-tre timer til møter. Derfor er det best at jeg går av. Ansvaret som president går derfor videre til Supergodset.
Alle som kommenterer mener at dette er et riktig valg og at de har forståelse for det. Z avholdt bare et andetingsmøte. Det har vært foreslått å innsette Supergodset som andetingspresident før, men man har vært bekymret over at han også skulle bli veldig inaktiv, da han ikke er spesielt aktiv nå heller. Grunnen til at han likevel ble valgt kan være at han kom på andreplass i andetingspresidentvalget.
Andetingets visepresident, Supergodset, tiltrer som Andetings president
Benboy har også annonsert for en tid tilbake at Gala2002 skulle fungere som midlertidig statsminister mens han var borte.
Dofo: Ikke fornøyd med donald.no-redaksjonens svar
På dono.forums.net (dofo) er det flere brukere som er kritisk til svaret redaksjonen ga, etter at Doffen001 sendte e-post der han spurte hvorfor kritikken mot Donald Duck & Co ble fjernet. I svaret skriver redaksjonen:
«Hei,
Beklager altfor sent svar. Vi svarer gjerne på spørsmål, det er helt sikkert noe vi bør prioritere å ha bedre tid til. Men her føler vi vel at det ble litt mye gjentatte usakligheter som strengt tatt ikke hadde så mye med saken å gjøre. Synes du understreker det greit med å sammenligne det med en propagandaartikkel. Tilbudet på 1000 kroner for et år med Donald er et godt tilbud, det bør vel være en fin anledning til positive kommentarer. Kom gjerne med kritikk, men ok å holde seg til saken.»
Flere brukere kan ikke skjønne hva som har vært usaklig av de kommentarene som ble postet. Mikkel.Hagen er blant de som mener at det i dette tilfellet ikke var grunnlag for positive kommentarer. Han understreker at de holdt seg til saken, og at det var redaksjonen som kom med unnskyldninger for å dekke over kritikken. Dette mener Mikkel.Hagen har sammenheng med at de er redd for å miste potensielle kunder som leser kritikken i kommentarfeltet. Det er særdeles viktig at redaksjonen hører på leserne og brukerne, i stedet for å stemple dem som "usaklige bråkebøtter", mener Mikkel.Hagen.
Nå har Doffen001 skrevet et svar han skal sende til redaksjonen:
«Hei igjen,
Når folk kommer med konstruktiv kritikk, forslag til forbedring og sier at vi ikke er fornøyd med tingenes stillstand, er det klart at forbrukerne ikke synes det er grunnlag for positive kommentarer. Det er jo tross alt vi forbrukere som eventuelt skal kjøpe produktet og vi vil dermed gjerne være med å forbedre et blad som vi likte meget godt i tidligere år.
En person sier at unnskyldningene dere kommer med er skrevet for å dekke til kritikken, ikke for å gi et ordentlig svar. En annen legger til at de mest usaklige kommentarene kom fra deres bruker og påstår at dere har gjort omtrent stikk motsatt av det brukeren foreslå som forbedringer til bladet rundt 2012-2013.
Jeg må si at det er klart at dette ikke bygger opp vår tillit til dere.
Til slutt: hvorfor ble artikkelen slettet? Ifølge en bruker fungerer bestillingslenken fortsatt? Er det for å dekke over at dere i det hele tatt fjernet kommentarfeltet?»
Dofo: Folkeavstemning om nasjonaldag?
Lørdag den 18. april 2015 startet statsministeren en undersøkelse, etter oppfordring fra Moderniseringspartiets koalisjonsparti (Reducklikanerne), for å finne ut hva folket mener om å ha folkeavstemning om nasjonaldag. I en eventuell folkeavstemning forestiller Benboy seg følgende alternativer:
- Ja, 19. februar
- Nei
- Nei, Andetinget har ikke noe med det å gjøre.
- Blank stemme
Leserne av Tjen & Hør bør merke seg at det er er snakk om nasjonaldag for donaldforum.no (dono.forums.net), og ikke donald.no. Derfor kan ikke viktige hendelser som skjedde på donald.no være nasjonaldag for DonaldForum.
Statsministeren oppfordrer deretter folk til å komme med innspill. Gala2002 blir den første til å kommentere, og spør om Benboy ikke mente 19. januar. Dette bekrefter Benboy. Responsen på undersøkelsen er svært lav, og ingen har svart. Amore har imidlertid spurt om det menes at Andetinget skal arrangere nasjonaldagen.
NYTT FRA KLANENE
Tralan avholdt rådsmøte
Milliardærene har en god stund vært en av de minst aktive klanene på DonaldForum. Nå har Milliardærrådet tatt grep for å endre på dette. På et rådsmøte ble det diskutert hva som skal gjøres for å få opp aktiviteten og hva som skal være hovedkontoret til Milliardærene. Tilstede var borgermester Tralan, viseborgermester Galaniitoluodda og visepresident BIH_Pride. I Milliardærrådet sitter også rådgiver Maricify og president Z.
Tralan avholder rådsmøte
I et møtereferat publisert i bloggen til klanbrukeren på donald.no, heter det seg at Tralan på møtet la frem følgende forslag til aktiviteter:
- Rollespill (valgfritt tema)
- Quiz/konkurranse
- Gullmyntjakten (noe liknende som Donald.no-jakten)
- Grynposegaloppen
- Skrivekonkurranse: Deltakerne dikter opp en historie om hvordan de ble rik
- Eventuelt arrangement som likner snøballkrigen
Men det viktigste er selvsagt at Milliardærene har medlemmer, for uten det hjelper det ikke å ha aktiviteter. Dette var også noe som kom frem under møtet. Avslutningsvis foreslo Tralan å sende PM til alle nye medlemmer med forespørsel om å bli medlem i Milliardærene. Milliardærpraten er det dog ikke planer om å arrangere igjen, det har ofte vært dårlig oppmøte.
Viseborgermesteren foreslår, drastisk nok, å like godt legge ned Milliardærene på donald.no og gjøre Donaldforum.no til det offisielle milliardærforumet. Dette er borgermesteren uenig i, da han heller vil ha hovedkontoret på donald.no og ha aktivitetene og prosjektene på Donaldforum eller et eget milliardærforum uavhengig av donald.no og Donaldforum. Viseborgermesteren var skeptisk til å ha hovedkontor på donald.no med tanke på at svært få besøker siden nå for tiden.
Galaniitoluodda: vil legge ned Milliardærene på donald.no
Tralan på sin side fremholdt at det å ha eget forum gir mulighet til å ha eget design, og at det å ha eget forum kunne være lurt i tilfelle donald.no eller Donaldforum.no i fremtiden forsvinner. Galaniitoluodda mente likevel at det å ha eget milliardærforum ville gjøre at aktiviteten splittes. Visepresident BIH_Pride var noe enig i at det var en fordel å ha eget forum, men mente samtidig at det var uheldig at aktiviteten ble splittet. Tralan foreslo derfor å sende saken ut på høring, så alle milliardærer kan uttale seg i saken.
Rådet bestemmer videre at viseborgermester Galaniitoluodda skal arrangere en quiz relatert til penger, rikdom, Milliardærene som klan eller Donald.no generelt. Deretter fremholder visepresident BIH_Pride at problemet ligger i at det er inaktivt i milliardærforumet. Rådet er enig om at noen aktiviteter bare skal foregå i milliardærforumet, men det skal også jobbes for å synliggjøre Milliardærene som klan i hovedrommet.
Quiz
I forrige uke spurte vi:
1. Hvilken type sko og blomster er Nederland kjent for?
2. Hvor finner du verdens største regnskog?
2. Hva heter kanalen mellom Middelhavet og Rødehavet?
3. Hvilken øy er kjent for sine høye steinstatuer?
4. I hvilken verdensdel ligger Niagarafallene?
5. Hva heter hovedstaden i Sør-Afrika?
6. I hvilket hav ligger Tahiti?
7. Renner Nilen fra sør til nord eller fra nord til sør?
8. Hva heter fjellkjeden mellom Frankrike og Spania?
9. Hvor er Beringstredet?
10. På hvilken halvøy bodde mayaindianerne?
Svarene er:
1. Tresko og tulipaner
2. Amazonas i Brasil
2. Suezkanalen
3. Påskeøya
4. Amerika
5. Pretoria
6. Stillehavet
7. Fra sør til nord
8. Pyreneene
9. Mellom Asia og Amerika
10. Yukatanhalvøya
Denne uken spør vi:
1. Hvem skrev bøkene om Pippi Langstrømpe?
2. Hvilken virkning har formelen Vipendo i Harry Potter-bøkene?
3. Hva heter forfatteren av "Charlie og sjokoladefabrikken"?
4. Hva het Frøken Detektiv?
5. Hva het den kjente danske eventyrforfatteren, blant annet kjent for "Piken med svovelstikkene"?
Svarene sendes på PM til redaktøren.
Abonner på Tjen & Hør!
Abonnement er gratis og uforpliktende. Få ferske nyheter fra donald.no, andeby.dk og kalleanka.se rett i innboksen!
Abonnementer får varsel på PM når en ny utgave er kommet ut.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Abonnenter på Tjen & Hør er: Maricify, Erik1998, Kommandør_Simi, Donaldleseren123, Klein2303, Trosland, BIH_Pride, DonaldBigFan123, voffi3, Rufusa, Besserwizzeren, Andre1456, starship1, Benboy, KRI2001, Fantonald0#2, Gala2002, Sherlock_Scones (andk), GumleAnden (andk), Emma14 (andk), Lukas22 (kase), ox-fille (kase), ogeboy_22 (kase), kalleankaochco (kase) og tobias_alm (kase). Vil du abonnere på Tjen & Hør? Send PM til redaktøren. Abonnement er gratis og uforpliktende. Abonnementene får varsel med link når en utgave er lagt ut. Send gjerne inn leserinnlegg til Tjen & Hør. Kunne du tenke deg å jobbe for Tjen & Hør? Send PM til redaktøren