Postet avKroken på Jan 15, 2015 17:41:47 GMT
OVER 10 000 ORD
J-U-B-I-L-E-U-M
TJEN & HØR, nr. 100
Milliardærenes klanavis – 29.11.2014. Uke 48, 4. årgang. Redaktør: Tralan. Journalist: GH12009 (kalleanka.se). Anmelder: Chrisneitoffer. Tjen & Hør utkommer vanligvis hver fredag. Gratis abonnement.
I dag feirer Tjen & Hør, milliardærenes klanavis, jubileum: Dette er det hundrede nummeret av Tjen & Hør, sett bort i fra ekstrautgavene og bilagene. Dette er en stor milepæl både for meg som redaktør i Tjen & Hør og for avisen. Ikke minst er det et stort oppløft for Milliardærene som klan. Få aviser har drevet så lenge som Tjen & Hør og nådd hundre utgaver. Tjen & Hør er stolte over å ha levert nyheter fra alle de tre skandinaviske offisielle Donald-nettstedene over flere år, sett bort i fra 2012 da avisen var nedlagt.
Tjen & Hør har til alle tider vært milliardærenes klanavis. Hvis Milliardærene har en offisiell klanavis, så er det Tjen & Hør, fordi det ikke er redaktøren selv som eier avisen. Milliardærenes eneste gjenværende avis eies av milliardærene i fellesskap, for det ble bestemt av Milliardærene da avisen ble opprettet i 2010 at det skulle være slik. At avisen fortsatt drives viser at Milliardærene fremdeles er en levende klan. I dag har klanavisen blitt selve drivkraften i Milliardærene.
Det bør samtidig nevnes at avisen har hatt opp- og nedturer som alle andre aviser. Selv i dag sliter avisen noe: Utgaver blir i hytt og pine utsatt på grunn av manglende kapasitet og få ansatte, journalister gjør ikke jobben sin eller det oppstår tekniske problemer. Når det gjelder sistnevnte, har det pleid å oppstå en teknisk feil hver fredag ca. annen hver måned. Feilen har av en eller annen merkelig grunn bare rammet Tjen & Hør.
Jeg har noen ganger fått spørsmål om avisen heter Tjen & Hør eller Tjen og Hør. I praksis er dette det samme, men jeg har alltid foretrukket å skrive Tjen & Hør. Det offisielle navnet er vel og merke Tjen og Hør, siden det var dette navnet som ble foreslått under avstemningen i 2010, og ikke Tjen & Hør. Man valgte å ta tilbake det gamle navnet da avisen ble startet opp igjen, og derfor er det offisielle navnet fremdeles det samme.
Når det gjelder avisbruker til Tjen & Hør, skal det være opprettet fire forskjellige avisbrukere for Tjen & Hør, men ingen av disse er i bruk i dag. Planen har også vært å lansere en egen nettside for Tjen & Hør der alle tidligere utgaver ville være tilgjengelig. Dette har det ikke blitt noe av. Skulle en slik lansering finne sted måtte nettsiden dessuten blitt oppdatert jevnlig, og det ville vært en stor fordel å ha en egen nettside-ansvarlig.
Selv om Tjen & Hør i dag har logo, forsidebilde og bildedesign, er avisen sett i et historisk perspektiv ikke noen avis som har fokus på utseende. Det var først i juli 2011 da Anthonomic var redaktør, at avisen fikk et blått bildedesign. Planen skal ha vært å ha et gult design, men dette ble forkastet siden TD Posten hadde dette. Uheldigvis ble utgaven som kom ut i juli 2011 den siste på over et år, og det gamle bildedesignet ble ikke videreført i de nye utgavene i Tjen & Hør. Da avisen startet opp igjen i 2013 var TD Posten lagt ned, og det var dermed ingen grunn til ikke å ha gult bildedesign. Dette er også det mest naturlige med tanke på klantilhørigheten.
Tjen & Hør har hatt mer fokus på innhold, og mange mener fremdeles at dette er det viktigste. For hva hjelper det å ha et flott design, om ikke innholdet er bra? Men likevel er designet ikke uviktig, i alle fall ikke dag. I 2010 var det knapt noen aviser som hadde bildedesign, og de som hadde det hadde et svært begrenset bildedesign, som kanskje besto av en logo og et forsidebilde. Utviklingen har sprengt grenser, nå som BB-koder i foruminnlegg er mulig. Nå trengte man ikke lenger å dra bildene fra bloggen sin over til forumposten for å legge ut bilder i forumet. Med BB-koden kan man ganske enkelt referere til hvilket som helst bilde på Internett. Dette har ført til både negative og positive ting. Bildedesignet til avisene har blitt betraktelig bedre. Muligheten til å laste opp hvilket som helst bilde på donald.no har imidlertid gjort at man har beveget seg lengre vekk fra det siden egentlig handler om, nemlig Donald. Udonaldistiske bilder og utrop preger både forum og aviser.
Jeg husker da jeg publiserte første utgave av Tjen & Hør, og hvor spent jeg var. Avisen hadde et oppsett som ikke var blitt brukt før. Tjen & Hør var i grunnen mer utformet som et ukeblad enn en avis, for eksempel har ikke en avis noen innholdsfortegnelse. Det som var spesielt med første nummer, var at den bare ble lagt ut i milliardærforumet. Man fant ut at dette var det beste, slik at flere milliardærer tok seg bryet med å besøke klanforumet sitt. Selvfølgelig medførte dette også i at andre klanmedlemmer tok en tur innom forumet. Senere utgaver kom både i milliardærforumet og Avslapningsrommet. I nyere tid har det også hendt at avisen bare har blitt utgitt i milliardærforumet, men etter at avisforumet kom har Tjen & Hør bare blitt utgitt der.
Tjen & Hør har primært sett vært en klanavis for milliardærer, med spesielt fokus på det som skjer på donald.no. Likevel hadde man alt fra første utgave nyheter fra både andeby.dk og kalleanka.se, noe svært få aviser hadde på den tiden. Det var først i desember 2013 at Tjen & Hør ble utgitt på alle de tre offisielle skandinaviske Donald-nettstedene, da utgave 50 i uke 50 ble utgitt den 14. desember. Med tanke på at avisen hadde nyheter fra andeby.dk og kalleanka.se, var det naturlig å gi ut avisen også på disse sidene. Det gikk ikke lenge før vi fikk vår første danske reporter, OliverAnden. Noe lengre tid gikk det før vi fikk en svensk reporter. Det var flere på kalleanka.se som vurderte å begynne å jobbe i Tjen & Hør, men det var ikke før i mai 2014 at svenske GH12009 begynte å jobbe for oss.
Første utgave av Tjen & Hør ble publisert i en tid der avisredaktørene hadde begrensede muligheter og var avhengig av et godt innhold for å få lesere, og var var på omtrent 2000 ord. Selv om standarden den gang var lavere enn nå, må man kunne si at 2000 ord er en akseptabel lengde på en avis også i dag. Skjønt det har hendt at Tjen & Hør har vært på under 1000 ord, men det mest ideelle er om hver utgav er på 4000-7000 ord. I praksis blir dette vanskelig å få til, særlig hvis man har begrenset med tid, få ansatte og det i tillegg er lite med nyheter. Derfor bør man heller strebe etter få en lang utgave de ukene det faktisk er noe å skrive om. Det høyeste antallet ord en utgave av Tjen & Hør har hatt (før denne utgaven) er 10 019 ord, og dette er nok i lengste laget. Denne utgaven er på over 10 019 ord, og den gamle rekorden er dermed slått.
Tjen & Hør var ikke noen gedigen avis da den ble startet opp sent i 2010. Med knappe to journalister og en redaktør, skulle avisen levere ukentlige utgivelser med nyheter om alt fra A til Å. Likevel greide vi å utgi akseptable utgaver, frem til det syvende nummeret, da jeg trakk meg, siden redaktørjobben tok for mye av tiden min. Da overtok Maricify, men også hun fikk snart problemer. Etter nyttår 2010/2011 sa alle journalistene opp. Til tross for dette, fikk avisen flere hundre visninger, og høydepunktet var nok i uke 4 i 2011 da avisen fikk over tre hundre visninger.
En utgave av Tjen & Hør, slik den skal være, er velformulert, god skrevet og med bilder, uten skrivefeil, dekker alle nyhetene, har vitser, quiz og unyttige fakta, nyheter fra alle de tre skandinaviske Donald-nettsidene, anmeldelser av historier fra Donald Duck & Co, film- eller spillanmeldelse, oppdiktede Andeby-nyheter og værmelding, og gjerne TV-program og nytt fra børsen. I lengden blir dette umulig å få til. Noen må skrive alt, og med ansatte som streiker blir det for mye for en person å klare alt på egenhånd. Derfor er det nødvendig med prioriteringer. Det ideelle er å ha med alt, men det er umulig over lengre tid. Som redaktør må man velge ut det som er mest interessant for leserne. Ikke minst er det viktig at man som avisredaktør bruker de mulighetene som finnes, for eksempel er det ikke alle aviser som bruker BB-koden for skrifttype, siden det ikke er en egen knapp for den i "forum-editoren".
Erfaring med å skrive aviser på donald.no, er ikke noe man får over natten. Dette er noe som kommer over lang tid, og ofte må man prøve seg frem for å se hva som passer best. Likeledes må bildesignet tilpasses over tid, og innholdet må velges ut til det publikumet som skal lese avisen. Samtidig bør man huske på at det er stor forskjell på tabloidaviser og aviser på donald.no. Tabloidaviser har gjerne spalter, og bedre kapasitet til å skrive om nyhetene. De er tilpasset lesergruppen og miljøet. Avisen bør ha relevant og interessant innhold, og samtidig treffe leserne på en slik måte at de får lyst til å lese avisen flere ganger.
Man kan spørre seg hva som ville skjedd dersom Tjen & Hør hadde blitt lagt ned. Dette blir et hypotetisk spørsmål, for det blir jo for drøyt å legge ned Tjen & Hør bare for å se hva som skjer. Men det er viktig å huske på at Tjen & Hør er en av de få aktive avisene på andeby.dk og kalleanka.se, den eneste klanavisen i Milliardærene og den eneste reelle konkurrenten til Hakkespettavisen. Det alltid viktig å ha flere konkurrerende aviser, blant annet for å gi leserne mulighet til å se sakene fra flere synsvinkler. Noen ganger utfyller avisene hverandre, slik at de nyhetene som ikke er omtalt i den ene avisen er det i den andre. Det ville også vært et hardt tilbakeslag for Milliardærene dersom den eneste klanavisen ble lagt ned. Som alle andre aviser er Tjen & Hør dessuten med på å nedskrive donald.nos historie og arkivere relevant materiale, og i fremtiden kan kanskje eldre utgaver av Tjen & Hør brukes som kilder. Etter det jeg vet, er det videre få aviser som utgir ekstrautgaver utenom hovedutgavene og som har så variert innhold. Og mange av Tjen & Hørs journalister har utviklet sine skriveferdigheter mens de har jobbet for avisen. Dermed har Tjen & Hør også fungert som en "skriveskole".
Hvorfor trekte jeg meg da som redaktør i 2010, spør kanskje noen. Hovedgrunnen var vel at det den gangen tok for mye av tiden min å skrive Tjen & Hør. Jeg hadde rett og slett ikke kapasitet til det lenger. Da var det naturlig å overlate jobben til noen andre, noe jeg også til slutt gjorde. Jeg sluttet samtidig som journalist i avisen, det vil si at jeg ikke skrev mer for avisen etter at jeg trakk meg. I ettertid har jeg tenkt at jeg burde fortsatt å skrive for avisen selv om jeg ikke lenger var redaktør. Avisen hadde heller ikke den gangen overflod av journalister, og vi trengte hver journalist vi kunne få. Men man bør merke seg at jeg ikke var redaktør for Tjen & Hør spesielt lenge i 2010.
Som redaktør håper jeg at du som leser av Tjen & Hør vil ha riktig god glede av ukens utgave av Tjen & Hør, milliardærenes klanavis, og vi får håpe at avisen fortsetter å leve i god tid fremover.
Mvh
Redaktøren
Innhold
» Intervju med redaktør Tralan
» Småtingsmøte 22. november 2014 DEL 1
» Intervju med Erik1998
» Intervju med Galaniitoluodda
» Den borgerlige allianse ville ha ny grunn lov – trakk forslaget
» Anmeldelse: Dette spillet er sykt …!
» Återblick kring KalleAnka.se
» Informasjon om annonsering i Tjen & Hør
» Tjen & Hør søker journalister
» Abonner på Tjen & Hør!
Sammendrag:
* Donald.no: Tre nye partier: Klassisk Donaldist Parti, Klagepartiet og Kristjan123s klanparti.
* Donald.no: Den borgerlige allianse foreslo ny grunnlov, men slettet innlegget med forslaget.
* Donald.no: Gala2002 vil at også donald.no skal bli oppgradert, og har nå startet en underskriftsinnsamling i forumet for å få dette til.
* Mobilversjonen av kalleanka.se er oppdatert.
* Rap_and_i_andeby.dk mener at han vet hvordan man får opp aktiviteten på andeby.dk, nemlig ved å hevde noe kontroversielt.
* Donald.no: Bondern er tilbake