Postet avAndre på Dec 20, 2014 19:02:25 GMT
Hei! Jeg kommer hver uke til og legge ut en innlegg med engelske ord og hva de betyr på norsk! Dette gjør det lettere for dere som vil bli bedre på engelsk og forstå setningene som blir snakket om i "Talk-thread"!
Først tar vi de enkleste ordene:
(Siden det er jul, så er det mye juleord nedenfor her)
Christmas - Jul. Eksempelsetning: I love Christmas: Jeg elsker jula
Presents - Presanger. Eksempel: I get presents every Christmas: Jeg får presanger hver jul!
Swimming - Svømming. Eksempel: I go on swimming every tuesday: Jeg går på svømming hver tirsdag!
Movie (s): Entall: Film. Flertall: Filmer. Eksempelsetninger: Film: I like watch a Movie: Jeg liker og se en film! Movies/Filmer: I have seen four Movies today. Jeg har sett fire filmer i dag!
Relaxing: Slappe av. Eksempel: I like relaxing on Beach - Jeg liker og slappe av på stranden.
Dictionary - Ordbok. Eksempel: I find the Words i dont understand in the Dictionary! Jeg finner ordene jeg ikke forstår i ordboka!
Understand: Forstå. Eksempel: (Setningen ovenfor)
School: Skole. Eksempel: I go to School every day almost! Jeg går på skolen nesten hver dag.
Book: Bok! Eksempel: I read a book. Jeg leser en bok!
Ukens gramantikk:
Når skal du bruke are eller is?
Her får du en regle du kan bruke.
I am
You are
He is
She is
It is
They are
You are (OPS!: Flertall)
We are
For hvis du skal si: Hun er glad. Da sier du ikke: She are happy. Da sier du She IS happy. Hvis du glemmer dette, kan du bruke regla!
Når du skal si "Jeg er" Da bruker du ikke are eller is. Da bruker du "AM". I am
Når du skal si De er. Da sier du ikke They is. Da sier du They are!
Prøv og ta regla hvis du glemmer.
Dette gjelder også hvis du skal si for eksempel: Ella liker is. Da kan du istede for og si Ella likes ice cream (iskrem). Si She likes ice cream!
Nå regner jeg med at du er sliten! Så jeg skal ikke slite deg helt ut! Nå har du fått vite noen ord og litt grammantikk!
Håper du lærte noe!
// Andre